חשש מחזרתו של דואופול HOT–yes לשליטה על שוק הטלוויזיה: הממונה על התחרות הוציאה היום (ג') מכתבי חששות לחברות HOT וסלקום, לגבי פגיעות בתחרות שעלולות לקרות בעקבות בקשתן לקבל פטור מהסדר כובל, שלפיו סלקום תשווק את חבילת הטלוויזיה של המותג נקסט של HOT.
המהלך הזה כבר יצא לדרך באופן חלקי משום שמדובר בהסכם מדורג. סלקום tv כבר משדרת חלק מתוכני HOT כמו אינדל, שבבניקים ומחוברים. מהלך דומה של פרטנר ו-yes כבר יצא לדרך עם הסתייגויות של הרשות.
שני המהלכים עשויים להחזיר את השוק לשליטת שתי חברות הענק – בתוכן. יחד עם זאת הן מתחרות גם מול ספקי תוכן חיצוניים כמו נטפליקס, דיסני פלוס, אמזון פריים וידאו ואפל tv.
סלקום ו-HOT משתפות פעולה גם באינטרנט
מהרשות לתחרות נמסר: "במכתב הבהירה הממונה כי עולים מספר חששות מהעסקה, בהם: הפחתת התחרות בתחום שיווק וייצור חבילות טלוויזיה, מהגדלת כוח מיקוח מול ספקי תכנים וחשש מהפחתת התחרות בתחומי פעילות נוספים בהם פעילים הצדדים לעסקה, ובפרט תחום תשתיות הסלולר, לאור חיזוק שיתוף הפעולה ביניהם.
"לאחר שליחת המכתבים יזומנו החברות לשימוע ברשות, ובמסגרתו יוכלו להעלות את טיעוניהן ביחס לחששות שהציגה הממונה במכתב".
בעולם התקשורת אושרו בשנים האחרונות שיתופי פעולה שמקדמים בנייה ושדרוג תשתיות, אך פוגעים בתחרות בין החברות. לכן אישור שיתוף הפעולה הנוכחי נתקל בקשיים.
סלקום ו-HOT מחזיקות יחד עם חברת החשמל את חברת הסיבים האופטיים IBC, שמספקת תשתית אינטרנט מהירה מאוד. לכן, אישור שיתוף הפעולה בתוכן טלוויזיה יוצר חיבורים משמעותיים בשני תחומים, מה שהיה מעלה חשש לגבי הפחתת התחרות בתחום השלישי – פריסת תשתיות הסלולר. בסלולר אגב, ל-HOT יש הסכם שיתוף אתרים עם פרטנר.
ההסכם יצא לדרך בנובמבר האחרון
בנובמבר 2024, סלקום הודיעה כי חתמה על הסכם מול HOT לרכישת תכני המותג המוזל שלה NEXT TV ושידורם בסלקום tv, בדומה להסכם שנחתם עוד קודם לכן בין פרטנר ל-yes. שני ההסכמים נדרשו אישור של רשות התחרות.
משמעות ההסכם הוא צמצום הרכישות העצמאיות של סלקום בתוכן והגדלת את הכוח של HOT בשוק התוכן, אם כי סלקום תשמור על עצמאות ברכישת חלק מהתכנים. עבור לקוחות סלקום מדובר בשדרוג (ללא עלות) מבחינת הרחבת אופציות הצפייה, אם כי לא מדובר במלוא עושר התכנים שהמותג HOT מציע.
החשש: סלקום תאבד את מקומה כגורם מחולל תחרות בתוכן
סלקום ו-HOT נמצאות בשיח עם הרשות כבר כמה שבועות, וכמו פרטנר ו-yes – גם הן הולכות לכיוון של self-assessment: השלמת עסקה תוך בדיקה עצמית לגבי דיני התחרות. פרטנר ו-yes עשו זאת ובכל זאת קיבלו הנחיות נוספות מהרשות.
החששות שהעסקה הזאת מעוררים ברשות גדולים יותר מאשר במקרה עסקת פרטנר-yes משום שסלקום היא גורם מחולל תחרות בשוק הטלוויזיה עם רכישת תוכן גדולה יותר בהשוואה לפרטנר שהיא גורם מחולל תחרות בעיקר בתחום המחיר. לכן ברשות מעוניינים שסלקום לא רק תשמור על ממשק שונה מזה של HOT אלא שתמשיך לרכוש תוכן. לסלקום מספר מנויים גדול יותר משל פרטנר, ובניגוד לפרטנר, היא העידה בעבר שמצבה הפיננסי בטלוויזיה לא הפסדי.
לסלקום TV יש 266 אלף לקוחות, ולפי הערכות, ל-HOT יש קרוב ל-700 אלף לקוחות טלוויזיה. כאמור, HOT מגדילה כך מאוד את קהל הצופים בתכניה. לחברת yes יש כיום 580 אלף לקוחות, ולפרטנר TV יש 206 אלף לקוחות – גם כאן yes מגדילה את כוחה בתחום התוכן, ופרטנר משמרת כך את מותג הטלוויזיה שלה כממשק עצמאי – אך ללא תכנים עצמאיים.






