חשש מחזרתו של דואופול ‏HOT–yes‏ לשליטה על שוק הטלוויזיה: הממונה על התחרות הוציאה היום (ג') ‏מכתבי חששות לחברות ‏HOT‏ וסלקום, לגבי פגיעות בתחרות שעלולות לקרות בעקבות בקשתן לקבל פטור ‏מהסדר כובל, שלפיו סלקום תשווק את חבילת הטלוויזיה של המותג נקסט של ‏HOT‏. ‏
המהלך הזה כבר יצא לדרך באופן חלקי משום שמדובר בהסכם מדורג. סלקום ‏tv‏ כבר משדרת חלק מתוכני ‏HOT‏ כמו אינדל, שבבניקים ומחוברים. מהלך דומה של פרטנר ו-‏yes‏ כבר יצא לדרך עם הסתייגויות של ‏הרשות.‏
1 צפייה בגלריה
(צילום: ערן גרנות ותומי הרפז)
שני המהלכים עשויים להחזיר את השוק לשליטת שתי חברות הענק – בתוכן. יחד עם זאת הן מתחרות גם ‏מול ספקי תוכן חיצוניים כמו נטפליקס, דיסני פלוס, אמזון פריים וידאו ואפל ‏tv‏. ‏

סלקום ו-‏HOT‏ משתפות פעולה גם באינטרנט

מהרשות לתחרות נמסר: "במכתב הבהירה הממונה כי עולים מספר חששות מהעסקה, בהם: הפחתת ‏התחרות בתחום שיווק וייצור חבילות טלוויזיה, מהגדלת כוח מיקוח מול ספקי תכנים וחשש מהפחתת ‏התחרות בתחומי פעילות נוספים בהם פעילים הצדדים לעסקה, ובפרט תחום תשתיות הסלולר, לאור ‏חיזוק שיתוף הפעולה ביניהם. ‏
‏"לאחר שליחת המכתבים יזומנו החברות לשימוע ברשות, ובמסגרתו יוכלו להעלות את טיעוניהן ‏ביחס לחששות שהציגה הממונה במכתב".‏
בעולם התקשורת אושרו בשנים האחרונות שיתופי פעולה שמקדמים בנייה ושדרוג תשתיות, אך פוגעים ‏בתחרות בין החברות. לכן אישור שיתוף הפעולה הנוכחי נתקל בקשיים. ‏
סלקום ו-‏HOT‏ מחזיקות יחד עם חברת החשמל את חברת הסיבים האופטיים ‏IBC‏, שמספקת תשתית ‏אינטרנט מהירה מאוד. לכן, אישור שיתוף הפעולה בתוכן טלוויזיה יוצר חיבורים משמעותיים בשני תחומים, מה שהיה ‏מעלה חשש לגבי הפחתת התחרות בתחום השלישי – פריסת תשתיות הסלולר. בסלולר אגב, ל-‏HOT‏ יש ‏הסכם שיתוף אתרים עם פרטנר.‏

ההסכם יצא לדרך בנובמבר האחרון

בנובמבר 2024, סלקום הודיעה כי חתמה על הסכם מול ‏HOT‏ לרכישת תכני המותג המוזל שלה ‏NEXT ‎TV‏ ושידורם בסלקום ‏tv‏, בדומה להסכם שנחתם עוד קודם לכן בין פרטנר ל-‏yes‏. שני ההסכמים נדרשו ‏אישור של רשות התחרות. ‏
משמעות ההסכם הוא צמצום הרכישות העצמאיות של סלקום בתוכן והגדלת את הכוח של ‏HOT‏ בשוק ‏התוכן, אם כי סלקום תשמור על עצמאות ברכישת חלק מהתכנים. עבור לקוחות סלקום מדובר בשדרוג ‏‏(ללא עלות) מבחינת הרחבת אופציות הצפייה, אם כי לא מדובר במלוא עושר התכנים שהמותג ‏HOT‏ מציע. ‏

החשש: סלקום תאבד את מקומה כגורם מחולל תחרות בתוכן

סלקום ו-‏HOT‏ נמצאות בשיח עם הרשות כבר כמה שבועות, וכמו פרטנר ו-‏yes‏ – גם הן הולכות לכיוון של ‏self-assessment‏: השלמת עסקה תוך בדיקה עצמית לגבי דיני התחרות. פרטנר ו-‏yes‏ עשו זאת ובכל זאת ‏קיבלו הנחיות נוספות מהרשות. ‏
החששות שהעסקה הזאת מעוררים ברשות גדולים יותר מאשר במקרה עסקת פרטנר-‏yes‏ משום שסלקום היא גורם ‏מחולל תחרות בשוק הטלוויזיה עם רכישת תוכן גדולה יותר בהשוואה לפרטנר שהיא גורם מחולל תחרות ‏בעיקר בתחום המחיר. לכן ברשות מעוניינים שסלקום לא רק תשמור על ממשק שונה מזה של ‏HOT‏ אלא ‏שתמשיך לרכוש תוכן. לסלקום מספר מנויים גדול יותר משל פרטנר, ובניגוד לפרטנר, היא העידה בעבר שמצבה ‏הפיננסי בטלוויזיה לא הפסדי.‏
לסלקום ‏TV‏ יש 266 אלף לקוחות, ולפי הערכות, ל-‏HOT‏ יש קרוב ל-700 אלף לקוחות טלוויזיה. כאמור, ‏HOT‏ מגדילה כך מאוד את קהל הצופים בתכניה. לחברת ‏yes‏ יש כיום 580 אלף לקוחות, ולפרטנר ‏TV‏ יש ‏‏206 אלף לקוחות – גם כאן ‏yes‏ מגדילה את כוחה בתחום התוכן, ופרטנר משמרת כך את מותג הטלוויזיה ‏שלה כממשק עצמאי – אך ללא תכנים עצמאיים.‏