סניף הפארם הראשון שיפעל בקניון חדש שיפתח בחמש השנים הבאות לא יהיה של חברת סופר-פארם - כך הציע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, בדיון שהתקיים היום (שני) על הצעת חוק פרטית שיזם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) בשם "קידום התחרות בענף המזון", כשבפועל הכוונה להחיל אותו גם על תמרוקים ומוצרי ניקיון.
מאחורי הצעת החוק נמצא מאבק בין רשתות Be של שופרסל וגוד פארם של רמי לוי, לבין סופר-פארם שהיא רשת הפארם הגדולה בישראל. עיקר התחרות ביניהן היא על מיקומים בקניונים ובמרכזי מסחר שנהנים מקהל לקוחות גדול. סופר-פארם מחזיקה 285 סניפים, ומצויה כמעט בכל הקניונים. לעומת זאת, ל-Be יש 93 סניפים ולגוד פארם 60.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סופר פארם זכרון יעקב
סופר פארם זכרון יעקב
סופר פארם
(צילום: איתן גליקמן )
ח"כ אלי דלאל הציע לחייב קניונים חדשים בשטח של יותר מ-12 אלף מ"ר לפתוח לפחות שתי חנויות פארם. יש לציין כי בעבר, כדי למנוע את השתלטותה של סופר-פארם על קניונים, אסרה רשות התחרות על הרשת לחתום על הסכמי בלעדיות עם קניונים, כפי שהיה נהוג בעבר, וכיום אין מניעה לרשת מתחרה להיכנס לכל לקניון.
חשוב להדגיש כי סופר-פארם היא היחידה שמפעילה בתי מרקחת שמכבדים גם מרשמים של קופות חולים בסניפיה (הפעלת בתי המרקחת אינה רווחית, אך תורמת לכמות הלקוחות שנכנסים לסניף). הנהלות הקניונים, משיקולים מסחריים, מעדיפות את סופר-פארם משום שבכוחה להביא תנועת קונים גדולה. בקניונים רבים, בהם דיזנגוף סנטר וקניון ערים בכפר סבא, פועלים גם סופר-פארם וגם Be.
ח"כ ביטן שאל בדיון את מנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא "למה אתם ראשונים בכל קניון?" לביא השיב, כי "אנחנו הכי טובים ומביאים לקניונים הכי הרבה לקוחות". לביא גם הדגיש כי לא מדובר במלחמת גוליית מול דוד, משום שמאחורי שתי הרשתות המתחרות עומדות שתי רשתות קמעונאות הגדולות ביותר בישראל: שופרסל ורמי לוי, ועל כן התחרות אינה רק בין רשתות הפארמים. נציגת המחקר של הכנסת אמרה כי מחירי הטואלטיקה והפארם ב-14 השנים האחרונות ירדו ב-7% בגלל התחרות הקיימת, ואילו מחירי המזון עלו ב-24%.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה בנושא ביטול ההטבה המובטחת לקשישים, על ידי שרת התחבורה, במסגרת רפורמת צדק תחבורתי
ועדת הכלכלה בנושא ביטול ההטבה המובטחת לקשישים, על ידי שרת התחבורה, במסגרת רפורמת צדק תחבורתי
ח"כ דוד ביטן
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
עינת פלד-שפירא, מנכ"לית רשת Be, אמרה, כי סופר-פארם חולשת על 80% מהשוק ואין לזה אח ורע ברחבי העולם. לדבריה, אין תחרות בשוק. "אין לנו אפשרות להיכנס למרבית מרכזי הקניות". הממונה על התחרות ברשות התחרות, מיכל כהן, הוסיפה, כי "אין לנו כ"א לאכוף חוקים חדשים". בעניין החלת החוק על מוצרי קוסמטיקה, אמרה כהן, כי "היינו רוצים לא להחיל את הוראות החוק על הקוסמטיקה היוקרתית". ח"כ אזולאי אמר, כי "מקומם לשמוע שמחוסר כוח אדם לא נחוקק חוקים לטובת הציבור. תבקשי מהשר הממונה להקצות כ"א".
ח"כ ביטן אמר כי לדעתו יש פגיעה בתחרות בקניונים. בעניין הקוסמטיקה, יו"ר הוועדה החליט להחיל את הוראות החוק על טואלטיקה ולא על מוצרי קוסמטיקה יוקרתיים. בתום הדיון ביקש ח"כ ביטן מהייעוץ המשפטי של הוועדה, ומהממונה על התחרות, לנסח את סעיפי הצעת החוק כפי שסוכם בדיון, לקראת הדיון הבא בנושא.