25 ביולי זה המועד שהחל ממנו כל הצרכנים בישראל יוכלו לעבור בין ספקי חשמל, ללא תלות במונה חכם. כך הודיע שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בכנס של חברת נגה – החברה לניהול מערכת החשמל.
כרגע רק צרכנים בעלי מונה חכם יכולים לעבור למספק חשמל פרטי. לפי הצעת ההחלטה של המשרד, יתאפשר שיוך צרכנים למספקים גם ללא מונה חכם, וכך יוכל כל משק בית להתקשר עם אחת מהחברות המספקות חשמל באופן פרטי, גם אם עוד לא הותקן מונה חכם בביתו. התקנת מונה חכם דורשת הזמנה מחברת החשמל, המתנה ותשלום של 270 שקל. לכן זה היווה חסם מעבר לחברות החדשות. כעת נודע המועד שממנו והלאה ניתן יהיה לעבור בין חברות, גם אם עוד לא הותקן אצלכם מונה חכם.
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
כיום יש 480 אלף מונים חכמים בלבד אצל צרכנים פרטיים. עד שנת 2028 אמורים להחליף את כלל המונים הבסיסיים במשק למונים חכמים.
במסגרת השימוע שהתפרסם לציבור לפני כחודש, רשות החשמל הודיעה שתסדיר את אופן המעבר של צרכן מחברת החשמל למספק פרטי, תפרט את דרך ההתחשבנות עם הצרכן על בסיס "פרופיל צרכן", תוך שמירה על פשטות ובצורך בקריאת מונה מאומתת אחת בלבד שתאפשר התחשבנות רטרואקטיבית על בסיס הצריכה המאומת.
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון ושר הכלכלה אלי כהןשר האנרגיה אלי כהןצילום: נריה צוקרמן
למעלה מ-40 גופים מחזיקים כיום ברישיון אספקה לחשמל. אלה חברות כמו אלקטרה פאואר, פזגז, סלקום אנרג'י, פרטנר פאואר, אמישראגז חשמל, שאחראים על אספקת חשמל וגביית חשבונות חשמל מצרכנים. הן כורתות הסכמים עם יצרני חשמל פרטיים כדי להוזיל עלויות. מקסימום ההנחה על חשבון החשמל שחלקן מציעות: 20%. הן לא אחראיות לטיפול תקלות בתשתית החשמל - חברת חשמל היא שאחראית לטיפול בתקלות.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "החל מ-25.7.2024 נאפשר לכל המשפחות בישראל לבחור את ספק החשמל שלהן, ונעניק לכל הצרכנים הזדמנות שווה להשתתף ברפורמה ולהוזיל את חשבון החשמל במאות ואף אלפי שקלים בשנה".