החולשה בשוק המשכנתאות נמשכת: מנתונים שפרסם היום (ה') בנק ישראל עולה כי בפברואר נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של 5.4 מיליארד שקל - ירידה של 6.1% לעומת פברואר אשתקד ושל 8.1% לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, שעמד על 5.8 מיליארד שקל. במערכת הבנקאית מציינים כי בשבועות האחרונים יש עלייה בהתעניינות במשכנתאות, אך לא בנטילה בפועל.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
בשבועות האחרונים יש עלייה בהתעניינות במשכנתאות, אך לא בנטילה בפועל
(דוד הכהן)
נתוני משרד האוצר שפורסמו השבוע גם מראים על התאוששות במספר העסקאות בינואר, שעלה ב-14% לעומת ינואר אשתקד. אולם התאוששות זו אינה מחלחלת עדיין לשוק המשכנתאות. בחלק מהבנקים מעריכים כי אחת מהסיבות לכך היא תופעת שיטת התשלומים שהולכת והופכת לפופולרית - 80/20: בכדי לעודד לקוחות לבצע עסקאות, קבלנים מאפשרים ללקוחות לשלם רק 20% מהסכום לרכישת דירה בעת החתימה ואת השאר בעת קבלת הדירה. בעסקאות שכאלה נטילת המשכנתא מתבצעת בפועל רק לקראת סיום בניית הפרויקט, מה שמשפיע גם כן על ביצועי המשכנתאות בתקופה זו.
עוד עולה מנתוני בנק ישראל כי הריבית הממוצעת במשכנתאות החדשות נמצאת במגמת ירידה קלה. כך למשל, לפי הנתונים במשכנתאות במסלול ריבית קבועה לא צמודה, הריבית הממוצעת בפברואר עמדה על 5% לעומת 5.1% בינואר. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ המלחמה באוקטובר. בפעם האחרונה שהריבית הממוצעת עמדה על 5% הייתה ספטמבר אשתקד, מאז היא טיפסה עד ל-5.3% בחודש נובמבר, ואז החלה לרדת חזרה עד ל-5% בפברואר. הירידה בריבית מושפעת מהמגמות בשוק האג"ח, וגם ככל הנראה מרמת הביקושים הנמוכה.