בעלי קרקע ביישוב גני תקווה מתנגדים לתוכנית הכוללנית שמקדמת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גני תקווה וכן לתוכנית מפורטת שקודמה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, למתחם עירוני מעורב שימושים של מגורים, תעסוקה ומסחר. זאת בטענה כי תוכניות אלה מאפשרות פחות מדי יחידות דיור ויותר מדי אזורי תעסוקה ומסחר. מדובר בתוכניות למתחם בשטח 270 דונם שבצפון גני תקווה, אשר הופקדו להתנגדויות, מתחם אשר צמוד דופן לשכונות מגורים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעלי הקרקע, המיוצגים על ידי משרד עוה"ד שוב ושות', דורשים מהוועדה המחוזית להגדיל משמעותית את מספר יחידות הדיור המוצעות, להקטין את שטחי התעסוקה ולשלב בהם ייעודים אחרים שיקלו על מימוש התוכנית. בנוסף, בעלי הזכויות מבקשים ליצור מתחם נפרד לשטחים ציבוריים פתוחים או לקבוע כללים לתוכנית איחוד וחלוקה, לבטל התניית הבנייה למגורים בבנייה לתעסוקה, לבטל מתן זכויות סחירות לעירייה ולייעד לה מבני ציבור לייעוד ציבורי.
1 צפייה בגלריה
גני תקווה
גני תקווה
גני תקווה
(צילום: בני דויטש)
מדובר בקרקע שמרביתה פנויה. הוועדה המקומית מתכננת לפתח את המתחם ולאפשר בנייה של כ-1,200 יחידות מגורים, כ-250 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר וכ-45 דונם למוסדות ציבור, לרבות קריית חינוך. השטחים הציבוריים הפתוחים משתרעים על כ-20% משטח התוכנית, כאשר בשטח למבנה ציבור עם זכויות בנייה של 300% מוצע שימוש למסחר בהיקף כ-21,600 מ"ר ובמגרש למבנה ציבור מוצע דיור להשכרה.
בעלי הזכויות טוענים כי שטח המגורים שנקבע במסגרת התוכניות נמוך משמעותית מתוכנית קודמת שהוצעה בעבר למתחם, שכללה 1,900 יחידות דיור - 37% יותר מאשר התוכנית הנוכחית. עוד הם טוענים כי בעקבות משבר הקורונה עלה הביקוש ליחידות מגורים ומנגד ירד הביקוש למשרדים, כך שאין הצדקה לחלוקה שבתוכנית. התושבים דורשים להגדיל את כמות הדירות לכ-2,000 יחידות דיור לפחות.

"שיעור התעסוקה ביחס למגורים גבוה באופן משמעותי"

לדברי עוה"ד שמואל שוב ונעמה שיף ממשרד שוב ושות', "לא זו בלבד ששיעור המגורים שנקבע בתוכנית נמוך משמעותית, אלא גם שיעור התעסוקה ביחס למגורים גבוה באופן משמעותי. התוכנית מתעלמת מהעובדה שבערים סמוכות קיים עודף ניכר של שטחי תעסוקה, שלא מומש מהיעדר צורך ומהעובדה שצרכי המגורים עלו משמעותית לאחר משבר הקורונה ועולים כל העת מסיבות אחרות. התוכנית שהציעה הוועדה המקומית שמה את בעלי הזכויות ואת הצורך המדיני בשטחי מגורים בצד, ומן הראוי שלפני שמדברים על הסבת שטחים בנויים ממשרדים למגורים, תיושם העדיפות למגורים בתוכניות חדשות".
מעיריית גני תקווה נמסר בתגובה: "לגני תקווה, כישוב איכותי בלב בקעת אונו, אושרה תוכנית כוללנית על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, שקבעה כי יעד האוכלוסייה לשנת 2040 יהיה 34 אלף תושבים, בהם תוספת של 1,200 יחידות דיור, בשים לב ליכולת הישוב להמשיך ולהעניק לתושביו שירות איכותי. התוכנית קבעה כי בשטח המדובר יוקם רובע עירוני חדשני, בעירוב שימושים, אשר יאפשר לתושבי הישוב ותושבי בקעת אונו לעבוד ולבלות בתחום הישוב, ובכך להפחית את העומסים הכבדים הקיימים בכבישים באזור המרכז. הרובע תוכנן בהתאם לעקרונות התכנון העדכניים ביותר, תוך יצירת מרחב עירוני מזמין והעדפת תנועה רגלית, ציבורית ושבילי אופניים. הרובע ייהנה מתשתיות חדשניות, לרבות פינוי אשפה פנאומטי, שיאפשרו איכות חיים גבוהה התואמת את חזון הישוב.
"עמדת בעלי הקרקע הוצגה בפני הוועדה המחוזית, כאשר מול עמדה זו נשמעו גם התנגדויות רבות של תושבים מגני תקווה והישובים הסמוכים שטענו טענות הפוכות וביקשו להפחית באופן משמעותי את כמות יחידות הדיור המוצעות בתוכנית, בטענה כי תשתיות הישוב הקיימות והעתידיות לא יאפשרו שירות לתוספת יחידות דיור אלו. התוכנית יוצרת איזון עדין בין צרכי הציבור, התשתיות הקיימות והעתידיות ויכולת הישוב להמשיך ולספק שירות איכותי לתושבים, תוך התחשבות בבעלי הקרקעות הפרטיים בתחום הישוב. התוכנית, במארג העדין שנוצר בה, מבטיחה כי התושבים הקיימים והעתידיים יזכו לשירות מיטבי. כל שינוי, גם קטן, במארג עדין זה יפגע ביכולת הישוב לספק את צרכי תושביו".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז נמסר בתגובה: "הוועדה שמעה את ההתנגדויות ותכריע בהן בקרוב".