תוכנית הענק לבנייה של 18,500 דירות, אשר הובילה להתנגדויות מצד ארגוני סביבה וגרסתה המקורית אף נגנזה, יוצאת לדרך בחסות המדינה: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) החליטה היום (ד') להפקיד את תוכנית דרום גלילות, הממוקמת על שטח כולל של כ-1,700 דונם בלב אזורי הביקוש בין רמת השרון וצפון תל אביב ובקרבת הרצליה.
התוכנית (המכונה תמ"ל 3007), שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כוללת הקמת רובע חדש שכולל 18,500 יחידות דיור וכ-1.1 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. במוסדות התכנון מכנים את התוכנית "השער הצפוני החדש למטרופולין תל אביב". היא ממוקמת בין דרך נמיר במערב, כביש 5 בצפון, נתיבי אילון במזרח ושכונת רמת אביב ג' בדרום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תוכנית דרום גלילות
תוכנית דרום גלילות
תוכנית דרום גלילות
(הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים)
ברובע מתוכננים להיבנות בנייני מגורים בבנייה רוויה: החל מבניינים בני 7 קומות ועד למגדלים בני 40 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 5,550 יחידות יוקצו לטובת דירות קטנות, כ-1,000 יחידות יוקצו לדיור מוגן וכ-450 יחידות יוקצו לטובת דירות להשכרה לצמיתות. בנוסף, בהתאם לחוק הותמ"ל, כ-2,500 יחידות דיור ישמשו דירות להשכרה ו-2,500 יחידות דיור נוספות יושכרו במחיר מופחת.

הישענות על המטרו ורכבת קליע

התוכנית, שנערכה על ידי צוות בראשות אדריכל אורי מזור ממשרד מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים, ונוהלה על ידי חברת וקסמן-גוברין, כוללת גם הקמת מרכז עסקים שיהיה סמוך לכבישים הארציים (נתיבי איילון 20, כביש החוף 2 וכביש חוצה שומרון 5). עוד היא כוללת כ-175 דונם למוסדות ומבני ציבור, כ-11 דונם עבור שטחי ספורט ונופש וכ-450 דונם שטחים פתוחים.
תוכנית הענק באזור דרום גלילות מקודמת מזה למעלה מ-20 שנה. ב-2002 נחתם ההסכם לפינוי מתקני הדלק והגז ממתחם פי גלילות, והשטח שימש בעיקרו לחניונים למכירת רכבים. ב-2017 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב את התוכנית בגרסתה הראשונה, אולם באוקטובר 2021 ביטלה אותה בעקבות התנגדויות שהוגשו לה. חודש לאחר מכן החליטה ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי לקבל את בקשת שרת הפנים דאז, איילת שקד, להכריז על דרום גלילות כמתחם מועדף לדיור. למהלך התנגדו אז החברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה.
מדובר בתוכנית גרנדיוזית עם שאיפות תחבורתיות גרנדיוזיות. במינהל התכנון מסרו היום כי "ליבה של התוכנית הוא מרכז תחבורה משולב, אשר יכלול שתי תחנות של קווי מטרו M1 וM3, מסוף אוטובוסים מטרופוליני ותחנת רכבת כבדה, אליה יצטרף בעתיד קו 'רכבת הקליע' מחיפה לבאר שבע". יש לציין שמתחם גלילות כולו, הממוקם בגבול שבין רמת השרון, הרצליה וצפון תל אביב, נשען על התוכניות העתידיות של המטרו, ומספר תוכניות שאושרו לאחרונה באזור כוללות תקן חניה מופחת בהתאם.

שימור חלקי של שטחי הטבע

בותמ"ל אומרים שהתוכנית "משמרת שטחי טבע פראיים המאפיינים את האזור, הכוללים את בריכות החורף ועמק הנרקיסים, שישומרו". ארגוני הסביבה טוענים ששימור השטחים הירוקים הוא חלקי וחוששים מבעיות ניקוז. בשנה שעברה הגישו השרות להגנת הסביבה והתחבורה לשעבר, תמר זנדברג ומירב מיכאלי, ערר נגד התוכנית וטענו כי "מדובר בתוכנית הפוגעת בסביבה, אינה מעמידה תשתיות תחבורה וניקוז הולמות, וקיים חשש אמיתי שתפגע בסופו של דבר באיכות חיי התושבים המיועדים להתגורר במקום ובסמוך לו".
על פי הותמ"ל, שאישרה כעת את התוכנית, "שטח התוכנית כולל כמה אתרי טבע בעלי חשיבות, בהם בריכות החורף של נחל אחיה, מערות אפקה, רכס הכורכר הכולל מינים ייחודיים ופשט ההצפה שבו פורחים אלפי נרקיסים בכל חורף. בנוסף, יוקמו ברובע 3 פארקים חדשים של טבע עירוני, בהיקף של מעל ל-300 דונם יחד: אקו-פארק גלילות הכולל את נחל אחיה ומערות אפקה, פארק רכס הכורכר, ופארק הנרקיסים".
עוד מסבירים בותמ"ל כי "חלק משמעותי מהתוכנית ממוקם בפשט ההצפה של נחל אחיה, המוצף מדי שנה בסופות הגשמים של שיא החורף, שמערכות הניקוז העירוניות אינן יכולות לעמוד בהן לבדן. הפתרון המקודם בתוכנית הוא פתרון "מבוסס טבע", שבו עשרות אלפי קוב של מי גשמים יזרמו בסופה אל השטחים הפתוחים, ייאגרו בהם, יהפכו אותם לאגמים זמניים, וימלאו את בריכות החורף שהן מרכיב חשוב באקולוגיה של מישור החוף. אל פתרון זה מצטרף אתר ריסון חדש באזור הכפר הירוק המקודם במועצה הארצית, וסדרה של פתרונות משלימים לניהול מי נגר המקודמים על ידי רמ"י ומינהל התכנון כדי למנוע את סכנת השיטפונות בצפון גוש דן".
2 צפייה בגלריה
תוכנית דרום גלילות
תוכנית דרום גלילות
תוכנית דרום גלילות
(הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים)
אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון ש-80% משטחי התוכנית מצויים בתחומה, הגיש בשבוע שעבר התנגדות דחופה לדיון בתוכנית, בטענה כי המועד בעייתי בשל הקרבה לבחירות לרשויות המקומיות. עם ההחלטה לאשר אותה אמר הערב גרובר: "נכחנו היום בהצגה של 9 שעות ואחרי שעה של דיון פנימי לא התקבלה אף אחת מהערותינו. לצערנו המדינה ממשיכה להתעלם מהערים שבשטחן התוכנית חלה. התוכנית הזאת דורסת את שדה הנרקיסים השני בגודלו בישראל ואת אגם הניקוז של רמת השרון וצפון תל אביב וכל זה בלי שום קשב לאף מומחה. ככה נראית עריצות תכנונית שדורסת את המרחב והערים. הדיון הזה נולד בחטא ולא היה צריך להתקיים ואנחנו נפעל בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו". גם עיריית ת"א הגישה את התנגדותה.
לדברי עו"ד אביעד שוב, שותף במשרד עוה"ד שוב ושות' המייצג מאות בעלי קרקעות במתחם, "כבר בשנים 2004 ו-2005 אושרו שתי תוכניות מתאריות למתחם פי גלילות, שאפשרו את בנייתן של כ-12 אלף דירות, מאז במשך שנים ארוכות הרשויות של רמת השרון ותל אביב לא קידמו את התוכניות המפורטות במתחם. בעקבות פניות אין סוף, בשנת 2017 הופקדו התוכניות המפורטות, אך בעקבותיהן הוגשו התנגדויות רבות גם מצד הבעלים הפרטיים וגם מצד גופים אחרים, שטענו לליקויים בתוכניות עד לביטול ההפקדה והעברת תכנון המתחם לותמ"ל בשנת 2021".
עו"ד שוב הוסיף כי בעלי הקרקעות מברכים על אישור התוכנית והסביר כי "במקביל לקידום התוכנית, כבר מונה שמאי שמבצע טבלאות איזון אשר יקצו את הזכויות לבעלי הקרקע השונים. אנו פועלים לריכוז קבוצות של בעלים פרטיים שיקבלו זכויות במרוכז, מה שיאפשר להם לצאת יחד לעסקאות קומבינציה מול יזמים או לבנייה עצמאית של הפרויקטים במועד המוקדם האפשרי, דבר שמיטיב עם כולם ואשר יאפשר מימוש מהיר של התוכניות.

"גם בתקופות מורכבות צריך לתכנן"

סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שירה ברנד, מסרה: "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לאומית, המשלבת תכנון איכותי ומקצועי בשימת דגש על ערכים של נגישות וקיימות. התוכנית מהווה הזדמנות חסרת תקדים למתן מענה מיטבי לצרכי הדיור במדינת ישראל, תוך יצירת סביבת מגורים אטרקטיבית וירוקה. גם בתקופות מורכבות אלו, יש ערך רב בקידום התכנון בראייה צופה פני עתיד".
מנכ"ל רמ"י, יעקב קוינט, ציין: "לאחר צליחת משוכות מורכבות, התוכנית החדשה בדרום גלילות אושרה להפקדה. מדובר בבשורה של ממש לרובע מגורים חדש ואיכותי, אשר ייתן מענה לביקוש הרב לדיור בגוש דן באמצעות הגדלת היצע יחידות הדיור, במקביל להרחבה משמעותית של תשתיות, שטחי מסחר, תעסוקה, מוסדות חינוך וציבור ופעילות פנאי, תוך ראייה לטווח הארוך לצרכים עתידיים באזור".
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית סיגי בארי, הוסיפה: "תוכנית גלילות פורצת דרך ומציעה חזון חדשני לעתיד המטרופולין. התוכנית הגיעה לשולחן הותמ"ל לאחר זמן רב, והשכילה לקבע תובנות שנאספו במהלך הדרך, הן בהיבט התחבורתי (מטרו ורכבת) ובהתייחסות לשטחים ערכיים במרחב, מהם התושבים נהנים כיום. לאורך כל הדרך, התוכנית גובשה בשיח ושיתוף פעולה ועל כן משקפת תוצר של עבודה משותפת ומחויבת של כלל הגורמים המעורבים".
מתכננת מרחב תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, מסרה: "תוכנית רובע גלילות, המקודמת על ידי רמ"י, היא דיאלוג הוליסטי של סביבה ואדם, עבר-הווה -עתיד, פיתוח ושטחי שימור, עבודה ותרבות, קהילה וערים ועוד. במציאות המורכבת בה אנו חיים, התוכנית מייצגת חוסן למשק ולעורף, ומביאה בשורה למתחם אשר לאורך שנים היה רווי אינטרסים ומחלוקות".