בשיתוף אתר "המקצוענים"
אם נזכרתם בגמר הבנייה שאין לכם תשתית מתאימה להתקנת ונטה, זה לא אומר שלא תוכלו להתקין אותה. זה אומר שזה יהיה מורכב יותר, יעלה לכם יותר ולא יהיה במיקום האידאלי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אתר "המקצוענים")
ועדיין, מוטב להשקיע בפתרון שישאב את האוויר הלח, ימנע התפתחות עובש וטחב, ריחות של טיגונים במטבח וסתימת פילטרים שגורמת לנזק במערכת המיזוג של הבית.
מה חשוב לדעת לפני שמזמינים מוצר והתקנה ומתחרטים? לפניכם המדריך.

באילו חדרים התקנת ונטה יעילה ומומלצת?

ונטה היא למעשה שואב אוויר. אמנם החברה הראשונה שיצרה אותו נקראה ונטה, ולכן זה השם שדבק במוצר זה, אך זהו לא השם הגנרי של המוצר, ושמו הרשמי הוא אכן שואב אוויר.
תפקיד הוונטה הוא להוציא את האוויר מחלל מסוים החוצה. בשונה ממזגן, היא אינה עושה סירקולציה של אוויר החוצה ופנימה, אלא רק מוציאה את האוויר הקיים החוצה. לכן, חשוב מאוד שיהיה מקור לכניסת אוויר בחדר שבו היא מותקנת. חדר ללא פתח אוורור כלשהו (חלון או דלת), לא מתאים להתקנת ונטה.
לרוב, עושים שימוש בוונטה לצורך הוצאת אוויר לח או ריחות לא נעימים החוצה.
החדרים שבהם נהוג להתקין ונטה הם חדרי שירותים וחדרי רחצה, מטבחים (לשאיבת ריחות הטיגונים), חדרי שירות (בהם מותקנים מכונת כביסה ומייבש כביסה), חדרי ארונות ועליות גג.
בכך, מונעים לחות שגורמת להצטברות עובש. היתרון של ונטה הוא כפול: סילוק הלחות וכן נידוף ריחות לא נעימים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם דרושה ונטה גם בחדר שיש בו חלון?

גם במצב שבו יש חלון בחדר, הרי שלא תמיד הוא מספיק. בזמן טיגונים במטבח למשל, בהיעדר ונטה, גם חלון פתוח לא יצליח לנדף את הריחות ביעילות. לגבי חדרי רחצה, הרי שרק אם החלון מספיק גדול, וכיווני האוויר בדירה מאפשרים זרימת אוויר טובה, הוא יספיק לצורך הוצאת הלחות בחלל זה.
כמו כן, בימות החורף, אנו נוהגים לטגן ולהתקלח עם חלונות סגורים, בכדי לא להכניס אל הבית המחומם אוויר קר.
ואז, בחודשים הקרים, גם בתים עם חלונות גדולים סובלים מטחב ועובש על הקירות ועל התקרה, שנשארים גם לעונה החמה והלחה וממשיכים להתפשט בחלל הבית.
כשהעובש מתפשט, קשה מאוד להיפטר ממנו, בשל הנטייה של נבגי העובש להצטבר על גבי הרובה שבין האריחים, על גומיות הסיליקון במקלחון, בפינות ובתקרה.

מי מתקין: טכנאי, חשמלאי או אינסטלטור?

מדובר במכשיר המתחבר לחשמל, ולכן ההמלצה היא לבצע את ההתקנה רק על-ידי חשמלאי מוסמך.
הדבר קריטי לגבי התקנה בחללים רטובים. התקנה רשלנית יכולה אף לגרום לקצרים ולשריפה של המנוע, אם חיבור המפוחים מתבצע בצורה רשלנית. בנוסף, הדבר שולל מכם אחריות יצרן על המוצר, אם הוא הותקן בצורה לא תקינה.
שימו לב, שחברות רבות אף מתנות את האחריות בכך שההתקנה מבוצעת על-ידי חשמלאי מוסמך. לכן, חשוב לשמור את החשבונית של ההתקנה יחד עם האחריות על המוצר שקיבלתם מהיצרן.

מה משך האחריות הנהוגה בתחום?

לרוב, ניתנת אחריות של בין שנה אחת ל-5 שנים, בהתאם לחברה ולדגם הספציפי. שימו לב, שהחריג היחיד לאחריות הוא מצב בו מנוע נשרף עקב התקנה לא מקצועית. אחרת, האחריות מכסה את כלל רכיבי המוצר.

כך תתאימו את הוונטה המתאימה לכם

ישנם מספר גורמים שחשוב להתייחס אליהם בשלב בחירת הוונטה.
תפוקת הוונטה: חשוב מאוד להתאים את עוצמת המנוע לגודל החדר שבו תותקן הוונטה. שימו לב, שככל שהמנוע חזק יותר, כך הוא מרעיש יותר. ישנם דגמים עוצמתיים ושקטים, אך אלו יקרים יותר. שימו לב, שאתם לא מקבלים מנוע שקט, אך חלש יחסית. כזה, שלא ישאב את האוויר בצורה מספקת, וישאיר בחדר לחות וריחות לא נעימים.
כיצד מחשבים את עוצמת הוונטה הדרושה?
הנוסחה יחסית קלה לחישוב: מודדים את החדר הרלוונטי (אורך, רוחב וגובה מרצפה ועד תקרה). כעת, מחשבים כך: אורך, כפול רוחב, כפול גובה. התוצאה המתקבלת, היא נפח החדר.
עבור ונטה המיועדת להתקנה בחדרי שירותים, נהוג להכפיל את נפח החדר ב-15 (החלפות אוויר). עבור חדר אמבטיה, מכפילים את הנתון של נפח החדר ב-18 (החלפות אוויר). התוצאה המתקבלת היא התפוקה הנדרשת. כך יודעים, שעוצמת הוונטה מתאימה לנפח החלל.
למשל, חדר שירותים באורך של 2 מ"ר, ברוחב של 1.2 מטר, ובגובה של 2.60 מטר מרצפה ועד תקרה, הוא בעל נפח חלל של 6.24 מ"ר. נתון זה, כפול 15 החלפות אוויר, הוא 93.6 מק"ש (מטר קוב לשעה) - זוהי תפוקת הוונטה הנדרשת.
עוצמת הרעש של הוונטה: אחד החסרונות המשמעותיים של הוונטה הוא רעש המנוע. לכן, לפני הרכישה, ולאחר שבחרתם את התפוקה המתאימה לנפח החלל של החדר, תוכלו לדעת אם מדובר בדגם עם מנוע רועש או שקט יחסית.
מנוע רועש הוא מנוע שמגיע לעוצמת של 40-50 דציבלים. מנוע שקט יחסית, הוא בעוצמת רעש של 19-22 דציבלים.
אם המנוע עוצמתי במיוחד, תוכלו להסתפק בעוצמת 20-30 דציבלים, אך לא כדאי לרכוש דגם רועש מכך. זכרו, שלרוב הוונטה מופעלת אוטומטית בעת הדלקת האור, והרעש הלבן הזה ילווה אתכם שנים ארוכות בעת השימוש בחדרים בהם מותקנת הוונטה.
חסינות למים: שימו לב שיש סוגים שונים של ונטות, ולא כולם מתאימים לחללים רטובים כמו חדר האמבטיה. מדובר בשילוב מסוכן בין מים לחשמל, ולכן אין להקל בכך ראש. לרוב, ונטות המתאימות לארונות חשמל או לחדרי מחשבים, לא מתאימות להתקנה בחדרי רחצה. לכן, עבור חללים רטובים חשוב מאוד לוודא שהוונטה חסינה למים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

משפצים? אלו ההכנות הנדרשות להתקנת ונטה

לפני שממהרים להזמין חשמלאי להתקנת ונטה חשוב לוודא שיש חיבור לחשמל, מיקום להתקנת הוונטה ופתח לסילוק האוויר.
גם אם התשתית אינה מוכנה, בכל מקרה, כדאי להתייעץ תחילה עם חשמלאי, ולתאם איתו לפני שמכינים את התשתית. יחד איתו כדאי לבחור את גודל הוונטה, את המיקום שלה ואת סוג הקידוח הדרוש.
שימו לב שיש הבדל בין תשתית להתקנת ונטה המיועדת להיות ממוקמת על חלון לבין ונטה המותקנת על קיר בטון חיצוני.
ונטה המותקנת על חלון: המיקום האידאלי לוונטה הוא בתוך חלון חיצוני. אם ניתן לפרק את החלון והזכוכית שלו אינה דקה מדי, הרי שזה הדבר המומלץ ביותר. לשם כך, יש לפרק את החלון ממקומו, לקחת אותו לזגג ולחרוץ חור בדיוק בגודל הוונטה המיועדת להתקנה.
ונטה המותקנת על קיר חיצוני: אם לא ניתן להתקין את הוונטה בתוך חלון, מפני שזהו חדר ללא חלון, או שיש חלון, אך הזכוכית שלו דקה מדי, הרי שאין ברירה אלא לבצע קידוח בקיר בטון. חשוב שהוונטה תותקן ליד קיר חיצוני, ושגודל הקידוח יהיה תואם לגודל הוונטה הנדרשת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמורה לעלות התקנת ונטה?

אם התשתית מוכנה, ואין צורך לבצע הכנות מקדימות, הרי שהתקנת הוונטה וחיבור שלה לחשמל יעלו 250-500 שקל.
פערי המחיר תלויים בגודל הוונטה, בסוג החיבור לחשמל ובמורכבות ההתקנה. התקנה רגילה היא כזו שבה הוונטה ממוקמת על קיר חיצוני.
אם לעומת זאת יש צורך להתקין ונטה בחדר פנימי בבית, יש צורך בחציבה בקירות ובתוספות צנרת. אז, מדובר בהתקנה מורכבת במיוחד שיכולה להגיע גם לסכום של כ-2,500 שקל בסיום השיפוץ.
לכן, כדאי מאוד להשקיע בהכנת תשתית מתאימה בשלבי שיפוץ או בנייה, ולא בסיום. זאת, גם אם אתם מתכוונים להתקין את הוונטה רק בשלב מאוחר יותר.