בשיתוף IMPROVATE
סטארט אפ ניישן הפך לשם השני של מדינת ישראל בעשורים האחרונים, אבל עד כמה היזמות המקומית מצליחה לפרוץ גבולות ולהשפיע ברמה המדינית? לדברי היזמיות אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות ונשיאת קרן נדב, ורונית חסין הוכמן, יו״ר ומנכ”ל קבוצת ג׳רוזלם פוסט - מעריב לשעבר, התשובה היא - לא מספיק.
"יש בעיה רצינית בשיח שבין חברות טכנולוגיה לבין ממשלות", מסבירה חסין הוכמן. "ראינו את זה ביתר שאת בשימועים בסנאט של חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק ואמזון. החברות מדברות בשפה אחת והרגולטורים מדברים בשפה אחרת לגמרי. זה שיח של חירשים, אין שפה משותפת".
2 צפייה בגלריה
היזמיות אירינה נבזלין ורונית חסין הוכמן
היזמיות אירינה נבזלין ורונית חסין הוכמן
היזמיות אירינה נבזלין ורונית חסין הוכמן
(צילום: יחיאל ינאי)
נבזלין מוסיפה: "השנתיים האחרונות הוכיחו ששיחה על האתגרים לא מספקת, חיוני יותר למצוא פתרונות מעשיים לאותם אתגרים המשותפים לכל מדינות העולם. צריך לבנות שפה משותפת בין המשקיעים ומקבלי ההחלטות כדי לבנות שיתופי פעולה מנצחים".
ההבנה כי שיח החירשים, המתנהל בין העולם הטכנולוגי לבין מקבלי ההחלטות, פוגע בפוטנציאל הצמיחה של מדינות, הובילה את נבזלין וחסין הוכמן להקים את IMPROVATE, פלטפורמה שנועדה לגשר בין העולם הטכנולוגי למדיני. "כששני העולמות מדברים ויודעים לעבוד ביחד – התוצאות מדהימות. אפשר לראות את זה היטב עם החיסונים לקורונה. ההשתלטות על המגפה באמצעות החיסונים היא תוצאה של חברה שפיתחה מוצר טכנולוגי אדיר תוך זמן קצר, רגולציה שמבינה את הצורך במוצר וציבור שמשתף פעולה".
IMPROVATE הוקמה בשלהי משבר הקורונה במטרה להנגיש יזמים וחברות טכנולוגיה ישראליים למדינות ברחבי העולם על ידי קיום כנסים, משלחות, שיתופי פעולה ועסקאות. "יש לנו שותפים ברחבי העולם, אנחנו עובדים הרבה עם אנשי ממשלה ונשיאים לשעבר שמעורבים בפרויקטים. אנחנו עורכים מחקר, מבררים מה חשוב להם, מה הם צריכים ומה מעניין אותם, ומאתרים את החברות הישראליות שנותנות להם את המענה המתאים. יש לנו בפורטפוליו מאה חברות ישראליות שאותן אנחנו מקדמים".
החברה, מספרת חסין הוכמן, שמה דגש על ארבעה תחומים - מדיטק, HLS, סייבר ופודטק. "למדנו בשנה וחצי האחרונות שאלו ארבעת התחומים שבהם ישראל מביאה בשורה. מדינות מאוד מתעניינות בתחומים האלו ובחברות ישראליות שעוסקות בהם".
איך הקורונה השפיעה על חברות הטכנולוגיה בישראל? האם נולדו צרכים שלא היו בעבר?
"יש הרבה חברות שהרוויחו והתייעלו במשבר, ולאחרות היה קשה להתקדם, כמו למשל חברות פודטק שמבוססות על פעילות בשטח. אני חושבת שמי שעשה את הצעד הגדול ביותר הוא הסייבר. הקורונה הביאה את הסייבר להתפרצות געשית. כולם עברו להתחברות מרחוק, מה שאפשר פרצות והפרצות האלו הן חגיגה להאקרים. חברות הסייבר ללא ספק חיזקו את מעמדן. יש ארגונים שלא רצו או יכלו לשאת את העלויות הגבוהות של אבטחת הסייבר, והן לקחו על עצמן את הסיכון של פריצה. היום אנחנו יודעים שגם החברות הקטנות הן יעד לפריצה, וכתוצאה מכך הסייבר הופך לצורך ממשי".

רכבת אווירית של משקיעים

בסוף החודש (29.11) תתקיים ועידת חדשנות בינלאומית אותה יוזמת IMPROVATE. הוועידה תיערך בירושלים ותגיע אליה רכבת אווירית של ראשי מדינות, מנהיגים מהעולם, אנשי ממשל, מומחים, משקיעים ונציגים של חברות טכנולוגיה וחדשנות מובילות מישראל כדי לייצר עסקאות ושיתופי פעולה. "הכנס הוא ההזדמנות הראשונה אחרי הקורונה לעשות מפגש פיזי עם כל השותפים הפוטנציאליים. בשנה האחרונה הכנסים התקיימו בזום", מציינת חסין הוכמן.
הפסגה הכלכלית עסקית תפתח עם פאנל בנושא חדשנות בהשתתפות המוזיקאי ויל.איי.אם, הידוע גם בתור יזם גאדג'טים סדרתי ומשקיע גדול בחברות טכנולוגיה, וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שעומד כיום בראש עמותה לקידום מנהיגות פוליטית.

נשיא בולגריה לשעבר רוזן פלבנלנייב. נשיא בולגריה לשעבר רוזן פלבנלנייב. צילום: Valentin Nikolov

בהמשך יתקיים פאנל חדשנות רפואית בו ישתתפו פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, ושותפים בינלאומיים כמו מנכ"לי בתי חולים ממדינות המפרץ.
2 צפייה בגלריה
בלאק אייד פיז
בלאק אייד פיז
את הוועידה תחתום הופעה הבלאק אייד פיז בפיס ארנה בירושלים.
(צילום: יח"צ )
את פאנל הסייבר וה-HLS יובילו גארי קספרוב, אלוף העולם בשחמט לשעבר ומומחה סייבר ו-AI בהווה, תא"ל דני גולד ראש מפא"ת, אלוף (מיל') רוני נומה ואלוף (מיל') עמוס גלעד. לצדם יתארחו אנשי עסקים ומנהיגים מכל העולם בהם המשקיע ואיש העסקים מיכאיל חודורקובסקי, נשיא בולגריה לשעבר רוזן פלבנלנייב, ראש ממשלת רומניה לשעבר, ויקטור פונטה, וכן הנשיאים לשעבר של מונטנגרו, קרואטיה ובלגיה. את הוועידה תחתום הופעה הבלאק אייד פיז בפיס ארנה בירושלים. הלהקה מגיעה זו הפעם השלישית לארץ והכרטיסים מוצעים למכירה לקהל הרחב.

גארי קספרוב, אלוף העולם בשחמט לשעבר ומומחה סייבר ו-AI בהווה.גארי קספרוב, אלוף העולם בשחמט לשעבר ומומחה סייבר ו-AI בהווה.צילום: Igor Khadzinniskiy

"מדובר באחת הוועידות החשובות ביותר שהתקיימו בירושלים בעשור האחרון". מציין השר לענייני ירושלים זאב אלקין, המארח הרשמי של ערב הגאלה של וועידת החדשנות. "במסגרת הפסגה יגיעו מספר רב של מנהיגים בינלאומיים, כולל ראשי ממשלות ונשיאים שהפכו למשקיעים גדולים ולראשי חברות, אשר צפויים להותיר השקעות ענק בחברות טכנולוגיה, סייבר ומדיטק ישראליות. ועידה זו תחזק את מעמדה הבינלאומי של ירושלים, הן כבירת העם היהודי ומדינת ישראל והן כמרכז רוחני-טכנולוגי אשר מאגד בתוכו אקו סיסטם יוצא דופן".
בשיתוף IMPROVATE