בשיתוף בית ההשקעות ProxiBit
בשנת 2009 נכנס מטבע הביטקוין לחיינו והביא איתו בשורה כלכלית פורצת דרך. על הדרך הוא גם הביא מתעשרים חדשים שהימרו על כל הקופה וזכו בענק. 13 שנים אחרי, רבים מאמינים כי תם זמנו של הביטקוין לעשות תשואות של עשרות ומאות אחוזים בשנה ומחפשים אחר המטבע הבא שיפרוץ.
אז איך מזהים את הדבר הבא בעולם הקריפטו? ynet בסדרת כתבות שעושה לכם סדר בתחום הרותח של המטבעות הדיגיטליים, והפעם: חיים ונציה ואלעד נומברג מבית ההשקעות פרוקסיביט, שמתמחה בהשקעות במטבעות דיגיטליים, על המטבעות החדשים והמהפכניים שכדאי לכם להכיר.
4 צפייה בגלריה
מטבעות קריפטו מטבע וירטואלי מטבע דיגיטלי
מטבעות קריפטו מטבע וירטואלי מטבע דיגיטלי
מטבעות קריפטו מטבע וירטואלי מטבע דיגיטלי
(שאטרסטוק)
"רבים לא יודעים, אבל יש למעלה מ-17 אלף סוגים של מטבעות דיגיטליים בשוק ובתחומים שונים ומעניינים, חלקם בעלי פוטנציאל אדיר", מציין אלעד נומברג, מנהל פעילות פרוקסיביט, ומונה שלושה סוגים בולטים וחשובים: ווב 3.0, DeFi וגיימינג.

DeFi :להלוות ולהרוויח

כשסאטושי נקמוטו, הממציא האנונימי של הביטקוין, השיק את המטבע הדיגיטלי הראשון בינואר 2009, הוא ראה בחזונו מערכת פיננסית עולמית חדשה, שתהיה מבוססת על כסף מבוזר נטול גוף מרכזי כמו בנק או חברת אשראי. הבלוקצ'יין היא השיטה - תוכנה פתוחה שמאפשרת לעשות עסקאות עצמאיות באמצעות טכנולוגיית כרייה הנשענת על אנרגיה חישובית.
ה- DeFi (Decentralized finance = כלכלה מבוזרת) מגשימה במלואה את חזונו של סאטושי. "ה-DeFi הוא תחום ששואף להציע את כל שירותי הבנקאות המוכרים בצורה מבוזרת, ללא מתווכים וללא בנקים", מסביר חיים ונציה, מנכ"ל ובעלים של פרוקסיביט.
4 צפייה בגלריה
 כלכלה מבוזרת
 כלכלה מבוזרת
כלכלה מבוזרת
(צילום: shutterstock)
בין השירותים שמציעה כיום כלכלת ה- DeFi הם הלוואות עמית לעמית, המבוססות על חוזה חכם בבלוקצ׳יין; בורסות מבוזרות, שמאפשרות לסחור במטבעות קריפטוגרפיים ללא מתווך, "מדובר במערכות אוטומטיות לחלוטין שמנהלות את הבורסות האלו"; וביטוחים שמנוהלים על ידי פרוטוקולים ממחושבים. "הביטוחים הם ענף שעדיין נמצא בחיתוליו", מעיד ונציה.
המימון הוא אחד התחומים המדוברים בכלכלת ה-DeFi ובין המטבעות הבולטים בו הוא אווה (Aave), פרוטוקול פתוח מבוסס על רשת האתריום. "בפלטפורמה של אווה ניתן לפעול כלווה וכמלווה", אומר ונציה. "כמלווים בפלטפורמה אנו 'ננעל' מטבעות דיגיטליים בפרוטוקול. הכסף ישמש כהלוואה לאדם אחר ואנחנו נהנה מריבית מובטחת.
בין היתר ניתן לקבל הלוואות במטבעות דיגיטליים יציבים (צמודים לדולר לדוגמא) על סמך נעילת מטבעות דיגיטליים שונים (לדוגמא – ביטקויין). נכון להיום סך הכספים הנעולים בפרוטוקול של Aave עומד על 11.35 מיליארד דולר".

גיימינג ומטא וורס: לשחק ולהרוויח

תחום נוסף שמסעיר לאחרונה את עולם המטבעות הדיגיטליים הוא הגיימינג והמטא וורס (מרחב חברתי וירטואלי). "עד היום בעולם הגיימינג, האופציה היחידה שלנו הייתה לבזבז כסף. קנינו חליפה לשחקן, חבילת הטבות או שיפור יכולות מסוימות", מסביר נומברג.
משחקים מבוססי טכנולוגיית בלוקצ'יין, שפותחו לאחרונה, מבקשים לשנות את המשוואה הזו ולייצר כלכלה תוססת בתוך המשחק. "זהו מודל המכונה Play to Earn. כלומר, ניתן לא רק לבזבז כסף במשחק אלא גם להרוויח במטבעות דיגיטליים ו-NFT, שזהו אסימון בלתי ניתן לחילוף".
4 צפייה בגלריה
 The Sandbox
 The Sandbox
The Sandbox
(צילום: shutterstock)
נומברג מציין את אחד הפרויקטים המובילים בתחום הגיימינג - The Sandbox. "זוהי פלטפורמה שיוצרת עולם דיגיטלי שלם, שכולו נבנה על ידי השחקנים. מה שייחודי בפלטפורמה הזו הוא שכל שחקן יכול להיות גם יוצר נכסים, שאותם אפשר לשתף או למכור. כך למשל, השחקנים יכולים לייצר בגדים לאווטאר, להקים מבני נדל"ן וירטואליים ואפילו לפתח משחקים בתוך הפלטפורמה".
השחקנים ב'דה סאנדבוקס' יכולים לפתח אנימציות, תוכנות ואובייקטים תל ממדיים וגם לקנות ולמכור נכסים שכבר היום נחשבים מבוקשים ויקרים. כך למשל, בעולם הווירטואלי של The Sandbox, נוכל להיות שכנים של המוזיקאי האהוב עלינו. וזו לא דוגמא היפותטית - בדצמבר האחרון אלמוני שילם 450 אלף דולר בעולם הווירטואלי של הפלטפורמה כדי להיות שכן של הראפר סנופ דוג. "ככל שהשימוש במשחק גדל, כך גם גדל הביקוש למטבעות שלו, ה-Sand, וכתוצאה מכך – ערכן עולה".

Web 3.0 :הדור השלישי כבר כאן

אם חשבתם שהמטבעות הווירטואליים הם גחמה חולפת שתיעלם כלעומת שבאה - תחשבו שוב. המומחים צופים שכלכלת הבלוקצ'יין המבוזרת תעשה לא רק מהפכה כלכלית, אלא תשנה את רשת האינטרנט ותיקח אותה למחוזות חדשים שלא הכרנו.
למהפכה הזו קוראים Web 3.0 והיא למעשה הדור הבא של האינטרנט, אומר נומברג. אם רשת ה-Web 1.0 של שנות ה-90 והאלפיים המוקדמות הייתה מבוססת על צריכת מידע, ה-Web 2.0 הפך כל צרכן מידע לתורם (כולנו היום וויקיפדים, יוטיוברים או טיק טוקרים). בשלב השלישי, האינטרנט יעבור ביזור וישלט על ידי המשתמשים, ולא על ידי ענקיות הטכנולוגיה שאוספות עלינו מידע.
4 צפייה בגלריה
 רשת אינטרנט שתחזיר שליטה למשתמשים על ידי יצירה של שוק אחסון מידע.
 רשת אינטרנט שתחזיר שליטה למשתמשים על ידי יצירה של שוק אחסון מידע.
רשת אינטרנט שתחזיר שליטה למשתמשים על ידי יצירה של שוק אחסון מידע.
(צילום: shutterstock)
איך כל זה קשור למטבעות דיגיטליים? יישומי הווב 3.0 יפעלו על רשתות הבלוקצ'יין והמשתתפים ברשת יצרו שירותים שונים על מנת ליצור רשת מבוזרת ומאובטחת. הכיוון הוא ליצור רשת אינטרנט שתחזיר שליטה למשתמשים על ידי יצירה של שוק אחסון מידע.
אחד הפרויקטים הבולטים בתחום, שממחיש את עתיד הווב 3.0 הוא ה-FileCoin. "זהו מטבע דיגיטלי שמטרתו לתמרץ רשת עולמית של מפעילי מחשבים, שיספקו שירות שיתוף ואחסון קבצים", מסביר נומברג. "השירותים שהמטבע מציע דומים לשירותי אחסון הענן של גוגל או icloud. אך בניגוד להם, ה-FileCoin מציע שירותי אחסון ענן מבוזרים. כלומר, המידע מבוזר על פני אלפי מחשבים ברחבי העולם בצורה מוצפנת ולא בחוות שרתים, מה שמונע בעיות אבטחה, פרטיות וריכוזיות".
ב-2017 עשה המטבע שיא כאשר הוא ביצע את אחת ההנפקות הגדולות ביותר בתחום. הארגון שעומד מאחורי ה-FileCoin גייס תוך זמן קצר למעלה מ-250 מיליון דולר מחברות הון סיכון הגדולות בעולם כמו אנדרסון הורוביץ', סקויה קפיטל והקרן של האחים וינקלווס.
"למטבעות הדיגיטליים שימושים רבים בתחומים שונים, וחשוב לא להיות מקובעים על תחום ספציפי אחד", מסכם ונציה. "מצד שני, אפקט העדר בתחום הוא מסוכן לא פחות והוא עלול למשוך רבים למטבעות ללא ערך של ממש. בבואנו לבחור מטבע דיגיטלי, חשוב להימנע מרעשי רקע, לבצע מחקר ולהכיר את הכוחות הפועלים בנכסים בהם אנו משקיעים".
בשיתוף בית ההשקעות ProxiBit