לאחר תקופה ארוכה שלא התקיימו הגרלות לדירות מוזלות במסגרת תוכניות הדיור הממשלתיות, ביום ראשון תיפתח הגרלה גדולה ל-10,028 דירות חדשות ב-31 ישובים ברחבי הארץ, כחלק מההכרזה של משרד הבינוי והשיכון לפרסום כ-30 אלף דירות בשנה הקרובה בהגרלות. חלק מ-150 הפרויקטים הם חלק ממכרזי התוכנית הממשלתית החדשה-ישנה - מחיר מטרה, וחלקן שאריות ממכרזי מחיר מופחת ומחיר למשתכן, שטרם יצאו להגרלה. מי יכול להשתתף בהגרלות ובאילו יישובים ייבנו הדירות? בדקנו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
פרויקט מחיר למשתכן בלוד
פרויקט מחיר למשתכן בלוד
פרויקט מחיר למשתכן בלוד

מי זכאי להשתתף בתוכנית?

מחוסרי דירה שלא הייתה בבעלותם דירה (או יותר משליש דירה) בשלוש השנים האחרונות, שלא שכרו דירה בדמי מפתח בשלוש השנים האחרונות ושאינם בני רשות ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי.
במקביל, הם צריכים להיות גם מי שאין להם זכויות בדירה בשלבי בנייה, ללא זכויות בחלק שעולה על שליש בקרקע המיועדת למגורים או בעלי זכויות בדירה באמצעות קבוצת רכישה או קבוצת רוכשים.

באילו יישובים משווקות הדירות?

על פי הרשימה שפרסם המשרד הממשלתי, הפרויקטים הכוללים דירות מוזלות ממוקמים בין היתר בלוד (1,420 יח"ד שישתתפו בהגרלה), בעכו (1,035 יח"ד בהגרלה) באשדוד (860 יח"ד), בדימונה (733 יח"ד), אופקים (521 יח"ד), באר יעקב (512 יח"ד), ירושלים (462 יח"ד) וראשון לציון (409 יח"ד).
3 צפייה בגלריה
מחיר למשתכן בשכונת גליל ים הרצליה
מחיר למשתכן בשכונת גליל ים הרצליה
פרויקט מחיר למשתכן בגליל ים
(צילום: עמית שעל)
ההגרלה הגדולה הנוכחית כוללת כאמור גם יישובים במרכז הארץ, שלא אמורות להיכלל במכרזי מחיר מטרה, כמו תל אביב, שם יוגרלו 163 דירות מוזלות. הסיבה לכך היא שבהגרלה הנוכחית משתתפים גם פרויקטים ישנים בהם זכו קבלנים ויזמים עוד במסגרת תוכנית ישנות שכבר אינן פעילות, שחלקן לא הגבילו את גובה ההנחות שניתן להעניק לזכאים.
מכרזים כמו גליל ים בהרצליה למשל העניקו בסופו של דבר הנחה של מאות אלפי שקלים, בעוד מכרזים אחרים העניקו לזכאים הנחות פחותות הרבה יותר. בעקבות הביקורת שנמתחה בנושא, החליטו במשרד השיכון כי התוכנית החדשה - מחיר מטרה - תגביל את היקפי ההנחות לעד 300 אלף שקל.

באיזה שלבים נמצאים הפרויקטים?

ההגרלה הגדולה שמתפרסמת כעת מתייחסת לשורה ארוכה של פרויקטים בשלבים שונים. חלק בשלבי תכנון ורישוי מתקדמים, אך יש גם כאלו שנמצאים רק בתחילת הדרך. במשרד הבינוי והשיכון התלבטו האם לפרסם הגרלות רק לפרויקטים שכבר נמצאים בשלב מתקדם או עם היתרי בנייה, והחליטו לבסוף להמשיך את מה שהיה נהוג בעבר, ולפרסם להגרלה גם דירות שנמצאות בפרויקטים בתחילת הדרך. המשמעות היא שהזכאים צריכים לקחת בחשבון שקבלת הדירה החדשה עוד תארך זמן לא מבוטל, ולא לכל פרויקט לוח זמנים דומה. בנוסף, איסור מכירת הדירה עדיין בתוקף לחמש שנים מיום קבלת המפתח, או שבע שנים מיום הזכייה בהגרלה. את הדירות ניתן להשכיר.

איך מוציאים אישור זכאות?

על מנת להירשם להגרלות יש להנפיק אישור זכאות. ניתן להנפיק את האישור באופן מקוון ללא צורך בהגעה פיזית לסניפים. התהליך מתבצע בסניפים הדיגיטליים של חברות ההרשמה; אלונים, מלגם ועמידר. עלות הנפקת אישור הזכאות לתוכניות של דירה בהנחה הינו 240 שקל. הליך ההנפקה אורך עד 10 ימים, והאישור תקף לשנה.

יש לי אישור זכאות ישן, אפשר להאריך אותו?

לקראת תום התוקף של אישור הזכאות, ניתן להאריכו ללא תשלום באמצעות האיזור האישי באתר ולאחר חתימה על טופס הצהרה.

היכן ניתן לקבל סיוע בהליך הוצאת תעודת הזכאות?

ניתן לצור קשר טלפונים עם חברות ההרשמה במספרים הבאים: אלונים *2850 | מילגם *6078 | עמידר *6266

מתי מסתיימת ההרשמה להגרלה?

ההרשמה תסתיים ביום שלישי (29.03.2022)בשעה 23:59.

מתי צפויות להתפרסם התוצאות?

ממשרד השיכון נמסר כי תוצאות ההגרלה יימסרו לזוכים במהלך חודש אפריל.
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
שר השיכון והבינוי זאב אלקין
(צילום: קובי קואנקס)

"הסנונית הראשונה"

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, אמר עם פרסום ההודעה על ההגרלה כי "הגרלת ה-10,000 היא הסנונית הראשונה מתוך 30 אלף שיהיו בשנת 2022. דירה בהנחה פרושה בכל רחבי ישראל הן באזורי הביקוש והן בפריפריה. אחרי ששיווקנו 100 אלף יחידות דיור תוך חצי שנה, יחד עם היעדים השאפתניים שהצבתי לשנה הקרובה, אנו נאפשר לזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור לרכוש קורת גג ולהתחיל לבנות את עתיד משפחתם".
מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון , אביעד פרידמן: "ההגרלה שתיפתח בשבוע הבא, היא צעד ראשון מבין שורה של צעדים שמקדם המשרד במטרה להציע לזוגות הצעירים בישראל קורת גג ראויה ויציבה".
מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "מדובר בבשורה של ממש למשפחות ולצעירים. זו הפעימה הראשונה מתוך כ-30 אלף דירות שיוגרלו ברחבי הארץ בהנחות משמעותיות. לצד זה, תמשיך רשות מקרקעי ישראל לפעול להגדלת היצע הקרקעות למגורים ולייצר פתרונות דיור מגוונים לאזרחי ישראל".