לא מעט חברות הייטק ישראליות חוות את המלחמה באוקראינה דרך עיניהם של אלפי עובדים אוקראינים שמהווים חלק מהותי מהתעשייה בארץ. אולגה גליבצ'וק, ראש מחלקת ניהול חשבונות בישראל IT, שמעסיקה מעל 300 עובדים בישראל ובאוקראינה, סיפרה לאולפן ynet הבוקר (יום ב') כי העדיפה להישאר לעבוד מלבוב, הממוקמת בחלק המערבי של אוקראינה: "אני מרגישה די בטוחה כרגע, אבל נשארתי בעיקר כי זאת הארץ שלי וזה המקום שאני רוצה להיות בו".
לפי נתונים של התאחדות התעשיינים, בימים אלה מועסקים כ-10,000 עובדים אוקראינים בחברות הייטק ישראליות. דו"ח של רשות החדשנות מ-2019 מראה כי לא פחות מ-41% מכל מיקור החוץ של חברות ישראליות מגיע מאוקראינה, שהיא הדומיננטית ביותר מבחינה זו, לפני ארצות הברית שממוקמת במקום השני. לפי אותו דו"ח, החברות הישראליות נוטות לפנות למיקור חוץ באוקראינה בשל הזמינות של כוח אדם מומחה שם והקירבה היחסית לשוק המקומי, ולא בשל חיסכון בעלויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
 רחוב ריק  מרכז קייב
 רחוב ריק  מרכז קייב
רחובות ריקים במרכז קייב
(צילום: רויטרס )
גליבצ'וק, שמשמשת כראש מחלקה בישראל IT כאמור, מספרת כי "נשארתי באוקראינה בין היתר כדי לעזור לעובדים של החברה שנשארו כאן. הדבר הראשון שעשינו כשכל הטירוף הזה התחיל היה לוודא שהעובדים נמצאים במקום בטוח, שכל המשפחות של העובדים נמצאות במקום בטוח ושלכולם יש מה שהם צריכים לאור המצב החדש.
"עוד לפני שהכל התחיל נערכנו למצב והצענו לעובדים שלנו לעבור לעבוד מהמשרדים שלנו במערב אוקראינה או לצאת מהמדינה. אני החלטתי להישאר, כי אני פשוט לא רוצה לעזוב".
2 צפייה בגלריה
אולגה גליבצ'וק
אולגה גליבצ'וק
אולגה גליבצ'וק
(צילום: אלבום פרטי)
אדי כץ, מיזמי גרופ 107, שעוסקת בין היתר במתן שירותי השמת עובדים במיקור חוץ, מספר כי "חברות ההייטק הישראליות תלויות בכוח האדם ממזרח אירופה ומאוקראינה בפרט במידה רבה. חברות ישראליות פונות למיקור חוץ באוקראינה בהמוניהן לא במקרה: השעה היא כמעט אותה שעה כאן ובאוקראינה, האנשים מדהימים. אנחנו עובדים כבר שבע שנים באוקראינה וההאנשים שם הם המשפחה שלנו, ואני חושב שרוב החברות הישראליות שעובדות עם עובדים מאוקראינה מרגישות אותו דבר כמונו".
עוד מספר כץ כי "צריך גם להבין שהמצב בלבוב למשל רגוע יחסית. אנחנו מתפקדים וממשיכים לתת שירות ללקוחות, דאגנו מבעוד מועד להעביר חלק מהחבר'ה שלנו לפולין ונערכנו למצב הזה מראש. אנחנו הישראלים, די למודי ניסיון, לצערי. אז הכנו את העובדים האוקראינים מראש, קיימנו מפגשים ושיחות, הסברנו על מצבי החירום ושיננו את הנחיות פיקוד העורף לחבר'ה. אני יכול להגיד שזה מאוד עזר, ולראיה אפשר לראות שהחברה מתפקדת".