ההסלמה הביטחונית ביממה האחרונה, שהתבטאה בחיסול הבכיר האיראני והאיומים של איראן על ישראל, פגיעה של כטב"ם ליד שדה התעופה באילת והביקורת הקשה בעולם על הפגיעה באנשי הסיוע הזרים בעזה, מובילים להיחלשות השקל ביותר מאחוז מול הדולר והאירו.
הדולר נסחר סביב שער של 3.71 שקל, ושערו היציג נקבע על 3.697 שקל, והאירו סביב 3.99 שקל, ושערו היציג נקבע על 3.971.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
היחלשות השקל מתרחשת למרות המרה משמעותית של דולרים לשקל על ידי יצואנים ותעשיינים שמשלמים כספים בשקלים למשכורות ולספקים בישראל בתחילת החודש, ולמרות ההפתעה החיובית יחסית של סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ', שהחליטה לא להוריד את הדירוג עצמו והסתפקה בהורדה של התחזית ל"שלילית". אמנם התחזית השלילית עשויה להוביל להורדת הדירוג בעתיד והיא אינה מהווה חדשות טובות לכלכלה הישראלית, אולם רוב השוק חזה הורדה של הדירוג עצמו, כפי שעשתה מוד'יס.
במקביל, גם בורסת תל אביב ננעלה בירידות: מדד ת"א 35 ירד ב-1.7%, ת"א 125 ירד ב-1.5%, ומדד הבנקים נחתך ב-2.2%.
יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיינס, הסביר ל-ynet כי "השפעת הודעת פיץ׳ על הותרת דירוג האשראי של ישראל על כנו, על שוק המט"ח היא לא פחות ממדהימה וממחישה פעם נוספת את הניתוק המוחלט של שוק המט"ח המקומי מהכלכלה והשתלטות גורמים ספקולטיביים שממש מריצים את המטבע בשבועיים האחרונים ללא כל תגובה מצד בנק ישראל. אם פיץ הייתה מורידה את הדירוג הדולר כבר היה מזנק ל 3.75.
"בסך הכל הנתונים הכלכליים נראים לא רע לאחרונה כאשר קטר ההיי טק חוזר להוביל במספר גיוסים מרשימים. זה לכשעצמו היה צריך להוביל להתחזקות השקל אולם כאשר קרנות גידור ושחקנים נוספים מנהלים למעשה את המסחר כאן, כלל לא מפתיע לראות פיחות חד יחסית היום. היעדרותו של בנק ישראל מהזירה פוגעת בצרכן הישראלי פגיעה כפולה - הפיחות משפיע על מחירי היבוא והדלק ובנוסף יקשה על בנק ישראל להפחית את הריבית בהחלטתו הקרובה".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר ל-ynet כי "החשש מהסלמה בחזית הסורית, לצד הערכות כי היקף הגירעון התקציבי עלול להיות גבוה מ-8% ובכך לגרור לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, גוררים להתחזקות הדולר אל עבר רמת 3.7 שקל לדולר. היצע מט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, מצד יצואנים הנדרשים לשקלים לתשלומי שכר ומיסים, בולמים את פיחות השקל ואת פריצת רמת 3.7 השקלים".
פורסם לראשונה: 13:51, 02.04.24