תופעת ההתפטרות השקטה שצברה תאוצה בתקופה האחרונה וכן סוגיות סביב עבודה מהבית מצביעות על האתגרים החדשים בשוק העבודה של היום - הקושי להתנתק מהעבודה בשעות הפנאי. אלה מאתגרים גם את עורכי הדין שעוסקים בנושא ואמורים להטריד גם את המחוקק. לכן, אירחנו בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio את ח"כ נעמה לזימי, יו"ר שדולת הכנסת לאיזון בית עבודה, ועו"ד אורנה שמריהו, מנהלת פורום דיני עבודה באתר ZAP משפטי.
"בכל העולם התחילו להכיר בכך שאין הפרדה ברורה בין הבית לעבודה והתחילו לטפל בזה", מספרת ח"כ לזימי בריאיון. "זה בעצם נקרא 'הזכות להתנתק'. אני חושבת שברור גם שחלק ממה שהחוסר הפרדה הזה מייצר זה הפריון הנמוך מאוד בישראל, וצריך להכיר את זה. בארץ מספר שעות העבודה גבוה מאשר במדינות ה-OECD והפריון נמוך יותר, כי ידוע שהתפוקה השולית של העובד יורדת אחרי שהוא עובד יותר מ-9-10 שעות רצוף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"מעבר לזה אנחנו במינוס של יותר מעשרה ימי חופשה ממוצע ה-OECD, ואנשים באמת עובדים פה יותר מדי, אפרופו גם השיח על התאמת ימי החופשה של הורים ותלמידים. אנחנו עובדים הרבה כשבכל העולם כבר התחילו מגמות של קיצור שבוע העבודה לארבעה ימים ומתייחסים לסוגיות של ניתוק מהעבודה אחרי שעות העבודה. אגב גם בסוף השבוע הישראלים מלינים על זה שהם צריכים להיות זמינים כל הזמן.
2 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
נעמה לזימי
(צילום: יואב דודקביץ' )
"לכן", אומרת לזימי, "הזכות להתנתק זה משהו שצריך להתחיל לעגן אותו בחקיקה. זה קודם כל עניין של הסברה וגם של הבנות בין המעסיק לעובד. כי אפשר לפעמים לעבוד מחוץ לשעות העבודה אבל הכל שאלה אם זה אירוע חריג או יומיומי".
עוד הוסיפה לזימי כי לאחרונה תוצאות מחקר של מרכז המחקר של הכנסת שהזמינה העידו על כך שבכל מקום שבו קוצר שבוע העבודה או בקרב חברות שעושות זאת הוכח שהתפוקות עולות ולא יורדות. "מעבר לחשיבות של הפריון שהיא מאוד גבוהה כמובן, גם האינטרס שהעובדים יהיו מאושרים זה חשוב".
אז אם החברות מבינות את זה וזה למעשה משתלם להם בכל מקרה לנהוג כך, למה המחוקק צריך להידרש לזה? "קודם כל זה נכון שהתהליך הזה מתחיל מהשוק הפרטי היום וזה באמת מתחיל לקרות. אבל אנחנו כמחוקקים צריכים להסתכל על זה במובן החברתי, ודווקא בגלל שזה מתחיל מהשטח אנחנו צריכים שזה יהיה אינטרס שלנו לקדם את זה ולייצר את זה. זה לא משהו שאפשר לעשות בפעם אחת זה צריך להיות הדרגתי על פני כמה שנים, אבל צריכה להתקבל החלטה כזאת. בבריטניה התחיל מיזם ענקי כזה ופורטוגל היא הבאה בתור.
"בנוסף אני אזכיר סוגיה נוספת שצריך להסדיר בשוק העבודה המתחדש, וזה כל מה שקשור להגדרת חוזה עבודה מרחוק. גם פה חוזר הסיפור של חוסר היכולת להתנתק לא פעם בגלל שעובד מהבית כאילו זמין כל הזמן. צריך לראות איך מסדירים את זה ומצד שני איך סומכים על העובד שהוא מספיק אמין כדי לעבוד בשעות העבודה שלו כשהוא עובד מהבית".