ועידת "האנשים של המדינה" מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
אחרי הפרסום ב"ידיעות אחרונות ו-ynet היום (ד') לפיו הסיוע לישראל מתחילת המלחמה כלל בין היתר 65 אוניות, רובן עם דגל אמריקני, התארח היום שאול שניידר , יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", וסיפר כי "כל האוניות הביטחוניות שהגיעו למדינת ישראל הגיעו דרך נמל אשדוד. זה דבר מורכב מאוד לפרוק אותן".
שניידר הבהיר כי "נמל אשדוד אחראי ל-40% מכלל הסחורות שנכנסות לישראל. הנמל לא הפסיק לעבוד לרגע, גם ב-7 באוקטובר, גם תחת טילים ואזעקות. כנמל ממשלתי, נמל לאומי, יש לו גם משימות נוספות שהוא לוקח על עצמו ומבצע אותן".
הוא הוסיף כי "פריקה של אונייה ביטחונית היא שונה לחלוטין מפריקה של אוניית סוחר רגילה, בגלל שמדובר בחומרי נפץ ועלולות להיות תקלות. הגיעו מספר גדול של אוניות כאלה שפרקנו פה. אנשים פה התגייסו בצורה מטורפת, כל העובדים, ונשברו פה שיאים במהירות הפריקה".
3 צפייה בגלריה
שאול שניידר בוועידת "האנשים של המדינה"
שאול שניידר בוועידת "האנשים של המדינה"
שאול שניידר בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
מה הכוונה בשיא? "למשל, אם מטען ביטחוני אמור להיפרק לפי הכמויות ב-16 שעות, הוא נפרק בפחות מ-11 שעות, זה באמת היה מטורף".
אבל לא רק אוניות סיוע צבאי לישראל הגיעו לנמל, אלא גם כאלה עם סיוע לעזה. "אוניות מגיעות עם סחורות", מספר שניידר. "בשבוע שעבר, יחד עם הביקור של מזכיר המדינה בלינקן, הגיעה לנמל אשדוד אונייה ראשונה מקפריסין. מדובר באונייה קטנה, לא משמעותית. הגיעו בסך הכול 376 משטחים שנפרקו בפחות משלוש שעות במהירות שיא, והועמסו על משאיות".
אתם בודקים מה מגיע? "האחריות לבדיקה היא של המכס. המכס מבצע שיקוף כבר בנמל המוצא בקפריסין, ומתבצע שיקוף נוסף בכרם שלום או בכל מעבר גבול אחר, ומשם זה מועמס back-to-back על משאיות מקומיות ונכנס לתוך הרצועה".
אתם נותנים שירות גם לאמריקנים? "אנחנו נותנים גם שירות כרגע לאמריקנים, גם ללקוחות הצבאיים האמריקניים שנמצאים פה בגזרה. כל הנושא של בניית המזח בעזה וכל הנחתות האמריקניות, שמספר דו-ספרתי שלהן עוגנות כרגע בנמל אשדוד. לגבי המזח, האמריקנים נאלצו לפרוק אותו ולגרור אותו לנמל אשדוד בגלל מזג האוויר, וזה מזח צף מטורף, בסדר גודל של 4,000 דונם. הסיפור הזה הוא אירוע בפני עצמו, והאנשים שלנו יודעים ונותנים גם מענה לצרכים הביטחוניים של המדינה באופן שוטף".

"יש עשרות אלפי מתמודדי נפש ופצועים שצריכים להשתקם"

גוף נוסף שמסייע בתקופת המלחמה, בעיקר בכל הקשור לרשויות המקומיות, הוא מפעל הפיס. "רשויות בצפון ובדרום נקלעים למצוקות מאוד גדולות, ואנחנו מתחילים לנסות ולסייע בדיוק במקומות שהמדינה מתקשה להעביר סיוע", הסביר עו"ד בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, שהתארח גם הוא בוועידה.
לדבריו, "העברנו עד היום 54 מיליון שקל בצורה ישירה, ועוד 30 מיליון שקל שבשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה יועברו בימים הקרובים לעניין הזה. השלב הבא, עם הפנים קדימה, אנחנו צריכים להתחיל לדבר על שיקום האמון, שיקום הקהילות, שיקום הפצועים. עשרות אלפי מתמודדי נפש ופצועים בנכות בגוף צריכים לשקם את החלומות שלהם, את המשפחה שלהם, את החיים שלהם, והאתגר שלנו ב-2024-2025 זה לייצר פרויקטים בתעסוקה, לייצר פרויקטים בתרבות פנאי, שיאפשרו לאותם אנשים גם לממש את עצמם, לחזור לקהילה, להיות נוכחים".
3 צפייה בגלריה
עו״ד בני דרייפוס בוועידת "האנשים של המדינה"
עו״ד בני דרייפוס בוועידת "האנשים של המדינה"
עו״ד בני דרייפוס בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
לא חסרים גורמים שלהם צריך לסייע בימים האלה. "לא, אני רוצה לשים את הפוקוס על הקהילה, כי זה יהיה הכוח שלהם לשנים הבאות ולעתיד. אני חושב שהפיס, דרך השלטון המקומי והרשויות המקומיות, לשם הוא צריך לקחת את המשאבים".
ואתם עובדים עם כולם - ערבים, חרדים, יהודים, חילונים, אין פה פרוטקציות. "אין פרוטקציות. זה עם ישראל, מורכב מהמון מגזרים, המון רבדים נקרא לזה, ואף אחד פה לא ניצל מכלום, וצריך לכל אחד לתפור את החבילה שמתאימה לו. היישובים שפונו מהצפון לא דומים ליישובים מהדרום, האתגרים של המגזר הערבי לא דומים לאלה של המגזר החרדי. אז כן, זה האתגר".

"אם לא נקצץ הוצאות נלך לסוג של פשיטת רגל של המדינה"

עו"ד טלי ירון אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר, התייחסה בוועידה להחלטה להעלות את המע"מ בישראל ל-18% מהשנה הבאה. "מע"מ זה בהחלט מקור טוב לגבייה", אמרה. "הוא פוגע יותר בשכבות החלשות, אבל יש היגיון במערכת מס ישירה. אבל הדרך הכי טובה לטפל, או הדרך הנוספת שחובה לטפל בעולם הזה של האיזון התקציבי - זה לקצץ בהוצאות.
3 צפייה בגלריה
עו״ד טלי ירון אלדר בוועידת "האנשים של המדינה"
עו״ד טלי ירון אלדר בוועידת "האנשים של המדינה"
עו״ד טלי ירון אלדר בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יריב כץ)
"לא תהיה לנו ברירה במדינת ישראל - להגדיל את הגירעון בוודאי, אבל גם לקצץ בהוצאות, והקיצוץ בהוצאות צריך להיות בהתחשב במצב, אבל נצטרך לוותר על חלק מהדברים שאנחנו מקבלים מהמדינה. אין ברירה, כי אחרת אנחנו נלך לסוג של פשיטת רגל של המדינה".
עוד הוסיפה כי "אם מסתכלים בראייה עולמית, המס בישראל הוא לא גבוה. תשאלו את עצמכם איך זה יכול להיות כשבעלי הכנסות גבוהות משלמים בערך 50% מס הכנסה? אז ממחקר שהתפרסם לאחרונה רואים שבעלי ההכנסות הנמוכות בארץ משלמים הרבה פחות מס מבעלי הכנסות נמוכות במדינות אחרות, ובעלי הכנסות גבוהות משלמים כמו במדינות אחרות.
"כך יוצא שבסך הכל, בממוצע, אנחנו משלמים קצת פחות מס מבמדינות אחרות, אבל אם רוצים לטפל בזה במערכת המס הישיר - יהיה מאוד קשה להכביד את הנטל על בעלי ההכנסות הגבוהות, כי מה שנעשה בזה הוא להבריח אותם למקומות אחרים מהר מאוד".