בלי הפתעות בריביות ובעמלות: הוועדה למיזמים ציבוריים בראשות ח"כ אוהד טל, אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה הצעה לתיקון חוק הבנקאות. בהצעה לתיקון מוצע לקבוע כי תאגיד בנקאי יחויב למסור הודעה ללקוח על סיום הטבה בנקאית, 21 ימים מראש. בנוסף, לעניין הטבות בדמי כרטיס אשראי, תהיה חובה ליידע את הלקוח במסגרת ההודעה (למשל על התחלת תשלום דמי כרטיס בשנה השנייה להפעלתו) לגבי דרך ביטול הכרטיס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ההצעה הוגשה על ידי חה"כ יונתן מישרקי וח"כים נוספים.
1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
נקבע כי בהודעה על סיום הטבה בנקאית תישלח הן הודעה אפקטיבית כגון: הודעת SMS או הודעה קולית, בנוסף להודעה כמוסכם בין הלקוח לבנק
(צילום: שאטרסטוק)
לגבי אופן מסירת ההודעות נקבע כי בהודעה על סיום הטבה בנקאית תישלח הן הודעה אפקטיבית כגון: הודעת SMS או הודעה קולית, בנוסף להודעה כמוסכם בין הלקוח לבנק. ואילו בהתייחס לתכניות הטבות במסגרת מועדוני לקוחות תישלח הודעה רק באופן המוסכם בין הלקוח לנותן ההטבה.
הצעת החוק חלה על הטבה בנקאית שנותנים בנקים וחברות כרטיסי אשראי ללקוחותיהם, בנוגע לשיעור של ריבית או של עמלה או לסכום של עמלה – ובלבד שההטבה ניתנת לתקופה העולה על 3 חודשים.
לדברי ח"כ יונתן משריקי, "מסתבר שיש כללים של בנק ישראל מול הבנקים אבל מתלונות שהגיעו אלי בנושא מצאתי לנכון לקדם חקיקה שתחייב הודעה שכזו בין היתר בהודעה טלפונית או בשיחה טלפונית וכן להאריך את מועד ההודעה ל 21 יום לפני על סיום התוכנית, כך יבחר הצרכן ויחליט מה האפשרויות העומדות בפניו".
עו"ד איתי עצמון, יועמ"ש לוועדה הסביר כי יש לעשות אבחנה בין שתי הטבות. "יש הטבות שנותנים מועדוני לקוחות שהן הטבות חוץ בנקאיות למשל נקודות וכו' לכך נחקק חוק בנקאות שירות ללקוח. הצעת החוק ניסתה להחיל הטבות שהן בליבת השירות הבנקאי למשל על שיעורי ריביות, יש הוראות על שינויים לתנאי ניהול בחשבון וכל שינוי שעושים בהתאם להסכם נקבע כי הודעות ישלחו בכתב באופן שבו המנפיק הסכים עם הלקוח".
עו"ד חן פליישר מבנק ישראל אמרה בדיון כי "יש מקרים שאנחנו בעצמנו מחייבים ליידע את הלקוחות באמצעות הודעות טלפוניות בנוסף על מה שבחר הלקוח, למשל: סיום חוזה שירותי תשלום, הודעות לערבים, נקיטה בהליכים משפטיים ואנחנו לא מתנגדים להוסיף עוד מקרים משמעותיים, אבל אנחנו חוששים מהפצה, ככל שישלחו יותר הודעות לקוחות יקראו פחות וזה האיזון שאנחנו מנסים להשיג".