כמה תשלמו על סל ציוד חזרה ללימודים השנה? לפי הרשתות - נשלם כמו בשנה שעברה או מעט פחות, כי חלק מהמחירים ירדו, אבל הדרישות של התלמידים עלו. הורים רבים קונים בימים אלה ציוד יקר לגיימינג, משמע היה כלול ברשימת ציוד החובה של התלמידים לשנת הלימודים החדשה. רובלוקס, מיינקראפט ופורטנייט אומנם לא רשומים בלוח השיעורים של הילדים, אבל הם בהחלט ממלאים את עולמם ושנת הלימודים זאת הזדמנות להצטייד בציוד (יקר) עבורם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
חוזרים לבית הספר
חוזרים לבית הספר
חוזרים לבית הספר
(צילום: EPA)
לפי מנשה (גוגי) זילכה, יו"ר אופיס דיפו: "הקורונה שינתה את הרגלי המשחק של הילדים. הם יושבים שעות מול המסך בגלל גיימינג וזום וכל הקטגוריה הזאת קפצה במכירות כולל אוזניות מנטרלות רעש, שולחנות וכיסאות. כיסאות לגיימינג ממילא יקרים יותר ומחיריהם אף עלו מאוד בגלל התייקרות גדולה בשילוח הימי. במכולה נכנסים 300 כיסאות והמחיר של מכולה זינק מ-3,000 דולר ל-13 אלף דולר, אז יש פה פער של 10,000 שקל, כשהעלות נעה בין 35 דולר ל-90 דולר לכיסא".

כך תוזילו את הקנייה

ניתן להוזיל את הקנייה על ידי תווים שהרשתות מחלקות. בקרביץ למשל, מחלקים קופון לקנייה ב-300 שקל ושלם רק ב-200 שקל. גם מועדוני לקוחות וארגוני עובדים מציעים הנחות. כמו כן חלק מבתי הספר מציעים חבילות חזרה ללימודים מוזלות דרך חנויות פרטיות עימן הם התקשרו בהסכם. עוד דרך להוזיל את הסל: לקנות את הילקוט וכמה כלי כתיבה ברשת "יקרה" ואת שאר הציוד להשלים ברשתות הסטוק שהמגוון אצלן רק גדל.
3 צפייה בגלריה
לקנות חלק ברשת "יקרה" ולהשלים ברשתות הסטוק
לקנות חלק ברשת "יקרה" ולהשלים ברשתות הסטוק
לקנות חלק ברשת "יקרה" ולהשלים ברשתות הסטוק
(צילום: לירן תמרי)
בעוד שעטים מתוחכמים ב-YOLO נמכרים ב-15-9.90 שקלים, במקס סטוק תמצאו עט חד-קרן עם ארבעה צבעים באותו עט בחמישה שקלים בלבד. העיצוב אומנם פחות מהוקצע, אבל החד-קרן לא פחות חמוד. קחו בחשבון שלעיתים ברשתות הסטוק המוצרים הם ברמה נמוכה יותר, אבל גם שם יש כבר מוצרים באיכות טובה ואפילו מותגים כמו שישיית מרקרים של סטבילו ב-15.90 שקל, מחיר גבוה לרשת סטוק שמוכרת גם רביעיית מרקרים בחמישה שקלים.
בזכות הרשתות הזולות, גם הרשתות היקרות יותר מוכרות ציוד מוזל כדי להתחרות. הן לא הורידו את מחירי הציוד היקר, אלא הוסיפו פריטים מוזלים למגוון. אופיס דיפו למשל, החלה לסמן את המוצרים הכי זולים בכל סניפי הרשת. "הרציונל מאחורי המהלך הוא שיפור חוויית הלקוח והתמצאות קלה יותר בסניפים בעונת החזרה ללימודים", טוענים ברשת.
בסניפי הרשת ניתן לראות סימון על גבי המדפים לצד המוצר "הכי זול", "המומלץ ביותר", "פריט חובה" ו"להיט". הרשת גם הוזילה את המותג הפרטי שלה לטענתה. "הקפיצה במחירי ההובלה פחות משפיעה על מוצרים קטנים", מסביר זילכה.

הילקוטים מתייקרים

פריט נוסף שהתייקר השנה - ילקוטים: ברשתות כפר השעשועים ועידן 2000 מדווחים על עליית מחירים של 7%-12% בחלק קטן מהפריטים, ביניהם תיקים אורתופדיים וציוד משרדי. בתיקים יש כרגע מחסור לאור העובדה שחלק מהספקים עדיין לא קיבלו את כל המוצרים שלהם, בגלל מכולות שלא הגיעו ליעדן.
ברשתות מספרים: "יש מעט מאוד חידושים השנה, לאור שנת הקורונה שעברנו: לא היו סרטים חדשים ואין גיבורי ילדים חדשים. יש לנו מבצע בשיתוף עם חטיף poof ויצרן תיקים אינווי: מי שיגיע לסניפי עידן 2000 עם אריזות של החטיף יקבל תיק לבית הספר ב-149 שקל בלבד".
משה גנץ, מבעלי ספקית הילקוטים קל גב, מסביר: "העלנו את מחירי התיקים ב-3%-7%. הסיבה העיקרית היא ההובלה, אבל גם ההתייקרות הזאת לא מכסה את עלות ההובלה. סיבסדנו אותה. אם מכולה עלה 3,000 דולר - היום עלותה הגיעה ל-17 אלף דולר. במכולה אחת נכנסים 2,000 ילקוטים. כלומר, ההבדל הוא 14 אלף דולר לחלק לאלפיים יחידות, זה הפרש של שבעה דולרים ליחידה.
"לקמעונאי אנחנו מוכרים לדוגמה ילקוט ב-150 שקל, אז העלנו את מחירו ב-7.5 שקלים, כשהעלות שלנו זינקה בשבעה דולרים. כלומר, סיבסדנו ב-80% את ההובלה, כשזה יורד לנו מהרווח הגולמי. חלק מהרשתות יספגו את זה וזאת עלייה לא גדולה. לצרכן עצמו זה לעיתים קרובות לא יתייקר".
היו עוד מוצרים שהתייקרו? "הפסקנו לייבא מזוודות. אני לא יכול לומר לקמעונאים לשלם לי 30 דולר יותר. גם צידניות לא אביא השנה, מפני שערך הסחורה הוא כרגע פחות מערך ההובלה. ההובלה יותר יקרה מהמוצרים. לא ברור מה קרה ולאן נעלמו אוניות. הדלק לא התייקר. זה פוגע בסינים כי אני לא קונה מוצרים".
באופיס דיפו ובקרביץ טוענים שלא גילגלו את ההתייקרות בתיקים לצרכנים. בקרביץ מסרו כי: "קל גב העלו מחירים בכ-8%, אבל אנחנו לא גילגלנו את זה לצרכנים". למרות זאת, כרגע, מחירי התיקים גבוהים. תיקי קל גב נמכרים ברשת YOLO ב-279 שקל. אפשר להוסיף לזה עגלה ב-99 שקל - כלומר: 378 שקל לילקוט.
המחירים בקרביץ נעים בין 279 שקל ל-359 שקל לדגם איי טרולי של קל גב. רוב תיקי הגן נמכרים ב-79 שקל ואפילו ב-139 שקל בימים אלה, כשבעבר אפשר היה למצוא תיקי גן ב-49 שקל.
הסגמנט המוזל הזה של תיקי גן עדיין קיים בקרביץ למשל, אבל הוא הצטמק מאוד. יתכן כי עוד לא הגיע כל המגוון. בקל גב החלו למכור השנה מארז שכולל בקבוק, קופסת אוכל ותיק אורתופדי מתרחב עם עגלה ב-449 שקל. מי שקונה עכשיו משלם יותר, אבל משיג את התיקים עם הדמויות הפופולריות (לרוב: שחקני כדורגל ונסיכות דיסני). מי שימתין ישיג יותר הנחות, אבל ניתן להניח שהפריטים המבוקשים יאזלו.