לא זמן לחגיגות: בשנה שעברה צנחו משלוחי השמפניה מצרפת בכמעט 10%, ועמדו על 271 מיליון בקבוקים, כך לפי דיווח ב-CNN. דוח של איגוד הסחר Comité Champagne מציין שזו השנה השנייה ברציפות שייצוא השמפניה מצרפת נמצא בירידה.
הנשיא המשותף של האיגוד, שמייצג יותר מ-16,000 מגדלי ענבים ו-320 בתי שמפניה, מקסים טובאר, אמר כי "עבור רבים לא זמן לחגיגות. יש אינפלציה, סכסוכים ברחבי העולם ואי ודאות כלכלית ופוליטית בחלק מהשווקים הגדולים ביותר של המוצר, כולל בארצות הברית ובצרפת".
למרות הירידות, הנשיא המשותף של האיגוד, דייוויד שטיון, חזר והדגיש כי השמפניה היא "מודל ארגוני יציב ובר קיימא שהוכיח את ערכו, מה שמעניק לו ביטחון בעתיד".
לצד היצוא, מכירות השמפניה בצרפת ירדו גם הן ב-7% ל-118 מיליון בקבוקים. הסיבה לכך, לפי הדוח, היא "שהשוק המקומי עדיין סובל מההקשר הפוליטי והכלכלי הקודר". יש לציין כי צרפת קיימה בחירות בקיץ האחרון, והממשלה שקמה שרדה שלושה חודשים בלבד.
ענקית מוצרי המותרות הצרפתית LVMH (קבוצת לואי ויטון) ציינה כבר ביולי כי 2024 צפויה להיות שנה קשה במכירות השמפניה. LVMH גם דיווחה על ירידה של 15% במכירות משקאות מבעבעים במחצית הראשונה של השנה.
מנהל הכספים של LVMH ז'אן-ז'אק גיוני אמר כי "שמפניה קשורה מאוד לחגיגות, אושר ועוד. אולי בגלל המצב העולמי הנוכחי, הגיאופוליטי או המקרו-כלכלי, אנשים אינם מעודדים ולא רוצים לפתוח בקבוקי שמפניה".
LVMH היא יצרנית השמפניה הגדולה בעולם, ובבעלותה כמה מהמותגים המובילים בעולם. בשנה שעברה, החברה השקיעה ב-French Bloom, יין מבעבע ללא אלכוהול, מה שמסמן את כניסתה הראשונה אי פעם לקטגוריה זו.
Rémy Cointreau, קבוצת משקאות חריפים צרפתית שבבעלותה שמפניית Telmont הנתמכת על ידי ליאונרדו דיקפריו, פרסמה לאחרונה גם דוח כספי הצופה ירידה תלולה במכירות בגלל צמצום הוצאות בקרב הלקוחות.
בנוסף למצב הרוח הירוד בקרב הלקוחות, חבל שמפאן מתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוניים, כולל חום גבוה וכפור מוקדם, שגורמים לירידה ביבול, וכן בייצור יינות. ב-2021 למשל נרשם היבול הקטן ביותר באזור מאז 1957.