ירידות בבורסה תל אביב על רקע המתיחות הביטחונית: מדד ת"א 35 ירד בכ-1.72% ומדד ת"א 125 ירד ב-1.6% ביום המסחר האחרון של השבוע.
הבנקים נחתכו ב-3%, ת"א ביטוח ירד ב-2%, הנדל"ן נסוג ב-1.7% כמו גם ת"א נפט וגז שירד שישה ימים ברצף למרות עלייה שבועית במחירי הנפט בעולם.
למרות התגברות האיומים האיראניים ואי התקדמות בעסקת החטופים, השקל דווקא מתחזק היום מול הדולר לאחר ימים אחדים של היחלשות מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש ב-0.4% ושערו היציג נקבע על 3.716 שקלים. האירו ירד מוקדם יותר בעד 0.3%, אולם לאחר מכן הוא עבר לעליות קלות מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.0348 שקלים.
מומחים בשוק המט"ח ניסו להסביר ל-ynet מה הסיבות שעומדות מאחורי התנודתיות החריגה בשוק המט"ח, שנמשכת מאז תחילת המלחמה.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
יוסי פרנק, מנכ"ל פייננס אנרג'י, אמר ל-ynet: "היחלשות השקל בימים האחרונים, איננה יותר מגל נוסף, הרביעי מתחילת השנה, שמנותק לחלוטין מכלכלה ומסחר תקין. גל זה נהנה מרוח גבית של ירידת הבורסה בארה"ב, התחזקות הדולר בעולם וכמובן התחממות הגזרה והחשש מתגובה אירנית לחיסול בסוריה. בד בבד מתפרסמות 'הערכות' להפחתת ריבית בישראל, הערכות מנותקות לחלוטין מהמציאות כי להערכתי אף אחד בבנק ישראל לא חולם על הפחתת ריבית לנוכח מה שקורה בשער החליפין ולנוכח ההתפתחויות האחרונות בארה"ב, שמרחיקות את מועד הפחתת הריבית שם.
"ברגע שהרוח שינתה כיוון - הבורסות עלו והדולר נחלש בעולם, החל מימוש רווחים ועל כן השקל מתחזק הבוקר. אם לא תהיה תגובה איראנית בסוף השבוע שתגרום להסלמה משמעותית, צפוי השקל להמשיך להתחזק".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "פעילות ערה מצד יצואנים שנדרשו למכור מט"ח לצורך תשלומים בשקלים של שכר ומיסים, גררה לייסוף השקל, כמו גם ההתייצבות בשוקי המניות. הדולר נחלש לעבר רמת 3.7 שקלים. אולם, על רקע אי הוודאות והחשש מאירועים חריגים ביום שישי שהוא יום ירושלים האיראני, פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל".
אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי באגם לידרים: "הדולר נחלש הבוקר מעט מול השקל כחלק מהמגמה העולמית של היחלשות הדולר. למרות האמירות של חלק מבכירי הפד לגבי כך שהם יהיו סבלניים בטרם יפחיתו את הריבית, הנתונים האחרונים שהתפרסמו בארה"ב מלמדים על הקלה באינפלציה וכתוצאה מכל הדולר נחלש. בהסתכלות על השקל, מעבר לאירועים הגלובאליים, הותרת הדירוג של פיץ' תמכה מעט במטבע המקומי אם כי לא ראינו תגובה משמעותית בפרמיית הסיכון של ישראל שנותרת גבוהה.
"בהסתכלות קדימה, אין ספק שאי הוודאות הגבוהה תמשיך להשפיע על המטבע המקומי אך יש גם לשים לב להתאוששות מסוימת שנרשמת בענף ההייטק שיכולה לתמוך בשקל לאורך זמן".
פורסם לראשונה: 09:35, 04.04.24