כשהשחקן היהודי־אמריקאי, חואקין פיניקס עלה לבמה בטקס האוסקר 2020, להודות על הפסלון שקיבל על תפקידו בסרט "הגוקר", הוא ניצל את ההזדמנות להעביר את ה'אני מאמין' שלו, בו הוא מחזיק שנים רבות, בנושאים כמו טבעונות, שמירה על כדור הארץ וחמלה. פיניקס הוא רק אחד ממובילי דעה, שמטיפים בשנים האחרונות לאורח חיים תזונתי צמחוני או טבעוני. אלו מאמינים, שאפשר להרגיש טוב, פיזית ונפשית, עם תזונה שמבוססת על הצומח ועל תחליפי בשר. בנוסף, רבים מהצמחונים והטבעונים נמנעים גם מלבישת ביגוד ורכישת ריהוט, שיש בהם עור, פרווה ונוצות. ישראל, אגב, נחשבת למדינה בה יש קהילה גדולה של טבעונים ופעילי זכויות בעלי חיים, כשתל אביב מובילה במגמה זו.

1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)



מהי צמחונות?

אורח חיים תזונתי, שנשען על הימנעות מאכילת בשר בעלי חיים. הסיבות יכולות להיות מוסריות, אידאולוגיות רוחניות או דתיות, בריאותיות או מבוססי אג'נדה סביבתית-אקולוגית. יש צמחונים, ששוללים מוצרי חלב וביצים, יש שאוכלים דגים, ויש עוד ואריאציות. הכלל היסודי נשמר: בלי עופות, בלי בשר. לכל אלו מציע השוק תחליפים מגוונים.

מהי טבעונות?

אורח חיים תזונתי, שכולל הימנעות מכל מזון מהחי כגון בשר, דגים, חלב וביצים, ואפילו דבש.

אפשר להחליף?

ככל שהולכת ומתפתחת האג'נדה הצמחונית – טבעוני, מתפתח גם שוק התחליפים. לדוגמא, במקום חלב פרה, אפשר להשתמש בחלב סויה, חלב שקדים או חלב שיבולת שועל. יש גבינות צמחיות וטבעוניות, ואפשר לשמור על הטעם הטוב, אם מכינים נכון המבורגר או קציצות, כשהם מבוססים על סייטן או טופו או על כל חלבון אחר מהצומח.

מילון מונחים

תזונה מקרוביוטית:
כוללת דגים, אבל נמנעת מבשר, עופות, ביצים, מוצרי חלב, פירות טרופיים, ממתיקים, עגבניות ותפוחי אדמה, לעיתים גם חצילים ופלפלים.
תזונה פרותנית:
תזונה טבעונית המבוססת על צריכת פירות טריים או מיובשים.
תזונה טבעונאית
(Raw veganism): משלבת טבעונות עם תפיסת תזונת המזון הגולמי.
תזונת 80/10/10: מבוססת על מזון צמחי, שלם, חי וטרי, לא מבושל, לא מעובד, לא מיובש, לא חריף, לא מתובל ועל פי צירופים נכונים, כשהתפלגות הקלוריות היא 80% פחמימות + 10% חלבונים + 10% שומנים, שמקורם בצומח בלבד.

תזונה מקרוביוטית: כוללת דגים, אבל נמנעת מבשר, עופות, ביצים, מוצרי חלב, פירות טרופיים, ממתיקים, וסוגי ירקות שונים.
תזונה פרותנית: תזונה טבעונית המבוססת על צריכת פירות טריים או מיובשים.
תזונה טבעונאית (Raw veganism): משלבת טבעונות עם תפיסת תזונת המזון הגולמי.