האם היה ניתן למנוע את הטרגדיה שהתרחשה אתמול בירושלים כאשר קיר שקרס במהלך עבודת שיפוצים בבניין מגורים בשכונת בית ישראל בירושלים פגע בצעיר בן 30 וגרם למותו? מתברר כי כבר ב-29.10.23 נשלח מכתב לעיריית ירושלים ובו התריעו תושבים המתגוררים בסמיכות על ביצוע עבודות חפירה במקום, שלטענתם עלולות לגרום לקריסת המבנה.
2 צפייה בגלריה
קריסת הקיר בירושלים
קריסת הקיר בירושלים
קריסת הקיר בירושלים

"החפירות נעשו בצורה לא בטיחותית למבנים הצמודים, ויתרה מכך נגרם זעזוע למבנה ממול, שלצורך חיזוקו בוצעו תמיכות ברזל בקירות חיצוניים", נכתב במכתב שהופנה בין היתר למהנדס העיר. "העבודות מבוצעות בצורה פיראטית ולא מלוות ע"י אנשי מקצוע. החפירה נעשתה בעומק של 8 מטר לכל אורך המגרש, חדרה מתחת לגבולות המגרש למגרשים צמודים ומתחת לכביש. נפערו סדקים בקיר המשותף וחמור מכך מספר סדקים נתהוו בתקרת הקומה התחתונה, המהווים סכנה מיידית למבנה. במבנה מתגוררות כ-20 נפשות שנשקפת להם סכנה. לאור המצב המסוכן של הנכס, והמשך העבודות בשטח, ישנו חשש כי יקרוס על יושביו, התערבות מחלקת מבנים מסוכנים, כולל הוראות ביצוע מידיות להמשיך העבודה במבנה ולתיקון הנזקים, הינה הכרחית ללא דיחוי".
2 צפייה בגלריה
המכתב שנשלח לעיריית ירושלים
המכתב שנשלח לעיריית ירושלים
המכתב שנשלח לעיריית ירושלים

בתוך כך, בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצרם של בעל המבנה, קבלן ושני פועלים החשודים בהמתה בקלות דעת בארבעה ימים.
נציג המשטרה טען בדיון כי "במהלך העבודות התגלו ליקויי בנייה ונשלחו מסמכים לעירייה. בעל המבנה, העובדים והקבלן היו אמורים לדעת על הליקויים והסכנה, אנחנו לא מדברים על רשלנות אלא על המתה בקלות דעת. אנו טוענים למסוכנות לאור הידיעה שהחשודים, שהיו באתר תקופה וידעו על הליקויים שהובילו לתוצאה טראגית וקשה מאוד שהובילה לאובדן של חיי אדם".
השופט גד ארנברג קבע כי "מחומר החקירה שהוגש עולה כי קיים חשד סביר שנעשו עבודות בניגוד להיתרים או לחוות דעת של מהנדסים שאף כתבו לעירייה על כך".
מעיריית ירושלים נמסר: "במהלך יציקת בטון באתר בנייה, קרס קיר של מבנה. עם קבלת הודעה על האירוע, הגיע למקום מהנדס מטעם המחלקה למבנים מסוכנים בעירייה, אשר בחן את הזירה והוציא מיידית צו סגירה למבנה. הבנייה במקום מבוצעת על פי היתר בנייה, ובליווי הנדסי מטעם ובאחריות היזם. בבדיקה ראשונית של הזירה, נראה כי הקריסה התרחשה כתוצאה מביצוע הנדסי לקוי וזאת ללא קשר למכתב התלונה אשר נתקבל בעירייה בחודש אוקטובר".
עו"ד יאיר אוחיון המייצג את בעל הנכס שנעצר מסר בתגובה: "מרשי - היזם ובעל הנכס, הקפיד על עבודה מקצועית וחוקית, קלה כבחמורה. בניגוד לפרסומים, העבודה כולה נעשתה בהתאם להיתר בנייה מעיריית ירושלים, כפי שאף עולה מתגובת העירייה עצמה.
"מרשי פעל על פי כל סטנדרט בנייה מקובל וקיבל את כלל האישורים הנדרשים, וכמו כן, שכר מהנדסים, קבלן, מפקחים ואנשי מקצוע נוספים, כדי להקפיד ולוודא שהבנייה נעשית במקצועיות.
"למרבה הצער והכאב ארע המקרה הטראגי, ומרשי מצפה כי החקירה תתנהל ביסודיות על מנת שחפותו תצא לאור".