ברקע המהפכה המשפטית ואיומים חוזרים ונשנים מצד אנשי אקדמיה ומחקר שיהגרו למדינות אחרות בשל המצב והחשש הכבד מבריחת מוחות, דווקא עכשיו החליטו במשרד העלייה והקליטה לעצור תקציב לתוכנית קליטה וסיוע למדענים עולים ותושבים חוזרים.
התוכנית נועדה לסייע במימון מלגת מחקר לעולים וחוזרים בלימודי דוקטורט ופוסט דוקטורט, וכן השתתפות במימון העסקה ומחקר במחקר ופיתוח למעסיקים שיקלטו מדענים עולים וחוזרים. אלא שכעת, כאמור, הוחלט להקפיא את התוכנית והודעות כבר נשלחו לחוקרים וחוקרות שביקשו להיכלל בה, מה שגרם לזעם רב בקרב אנשי אקדמיה. גורמים במשרד האוצר טוענים כי התקציב לתוכנית נגמר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מדענית
מדענית
מדענית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ממטה מאבק האקדמיה נמסר: "ביטול הסיוע למדענים חוזרים הוא דוגמה נוספת למהלכיה של הממשלה הנוכחית לפגוע באקדמיה, במדע, ובכלכלת מדינת ישראל. בשעה בה מוקצים מאות מיליוני שקלים לתקני רבני ערים, לא נמצא מימון לקליטת מדענים חוזרים ולמאבק בבריחת מוחות. מטה מאבק האקדמיה מתריע מפני ההשלכות החמורות של ביטול התוכנית על המחקר בישראל, ותובע מהממשלה למצוא פתרון שיאפשר את המשך התוכנית במתכונת הקיימת. אנו מחויבים למנוע את קריסת המחקר המדעי בארץ בשל הצורך לרצות את השותפים להפיכה המשטרית, ונעשה כל שלאל ידינו כדי לעצור את פעולותיה ההרסניות ונטולות האחריות של הממשלה".
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר טען בתגובה: "בשנה וחצי האחרונות עלו לישראל יותר מ-110,000 עולים חדשים, מספר שיא מימי העלייה הגדולה מברה"מ בתחילת שנות ה-90. מספר המהווה גידול של פי שלושה ממספר העולים הממוצע בשנים עברו. נעשו מאמצים גדולים להגדלת תקציב המשרד בשנת 2023, אך גם לאחריהם התקציב אינו תואם את מספרי העולים. לכן המשרד נדרש לבצע תהליכי התייעלות ותיעדוף תקציבי של צרכי הליבה הדחופים לעולים, שבלעדיהם יתקשו העולים להיקלט בצורה מיטיבה בישראל.
"המשרד מתקצב באופן שוטף ובמתכונת חירום את הצרכים החשובים והמיידים ביותר לעולים, ובראשם לימודי עברית, תעסוקה ודיור. כך לדוגמה תקציב העברית של המשרד גדל בעשרות רבות של מיליוני שקלים. בנוסף, הוגדלו משמעותית התקציבים לתוכניות החינוכיות פל"א ויע''ל, בשל הצורך לשלב בצורה הטובה ביותר את ילדי העולים במערכת החינוך, שודרגו תוכניות ההשמה בתעסוקה ובימים אלו אנו שוקדים על רפורמה חשובה בסיוע בשכר דיור.
"לעניין קליטת המדענים, מדובר בתוכנית חשובה מאוד. המשרד תקצב בשנת 2023 למעלה מ-70 מיליון שקלים לטובת קליטתם של מאות מדענים. בשנה האחרונה נקלטו בישראל כ-350 מדענים עולים ותושבים חוזרים. המשרד רואה בקליטת מדענים למדינת ישראל מנוע צמיחה משמעותי למשק, ורק לאחרונה אישר שר העלייה והקליטה תכנית חדשה בשם 'עמית מחקר' להבאת מדענים לישראל, שמתוקצבת בעלות כוללת של 5 מיליון שקלים בשנה.
"חשוב להבהיר כי לא בוטלה התוכנית, ואף נפתחה תוכנית חדשה למדענים עולים, וזאת כחלק מתוכנית התייעלות כללית שעובר המשרד, במטרה לספק את צורכי הליבה של המשרד לכמות העצומה של העולים. משרד העלייה והקליטה רואה חשיבות רבה בקידום כלל התוכניות לעידוד עלייה, ובכללן התכניות לקליטת מדענים. המשרד פועל להגדלת התקציב כך שיוכלו לתת כמה שיותר מענה נרחב לכמה שיותר עולים".
יו״ר ScienceAbroad, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון לשעבר, פרופ׳ רבקה כרמי: "במקום לחבק את המדענים והחוקרים שמעוניינים לחזור לישראל, ובמיוחד בעת הזאת לעשות מעל ומעבר על מנת להשיבם ארצה, המדינה לוקחת גם את המעט שהיא נתנה לצורך כך עד עכשיו. משרד העלייה והקליטה מוביל תכניות חשובות במגוון תחומים שמטרתן לתמרץ את האקדמיה והתעשייה בארץ לקלוט מדענים ישראלים חוזרים ולעודד את המדענים עצמם לקבל החלטה על חזרה לארץ. על משרד האוצר למצוא באופן מיידי את הדרך לשמר את התקציבים המיועדים לנושא הזה, שבתקופה בה אנחנו נמצאים הם קריטיים במיוחד".
יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), הודיע כי יכנס דיון חירום בעקבות הפסקת תקצוב התוכנית: "החלטה תמוהה זו, להפסיק את מימון התוכנית עומדת בניגוד גמור לערכיו ומטרותיו של משרד העלייה והקליטה ומרחיקה ממדינת ישראל חוקרים ומדענים היכולים להשתלב בחברה הישראלית ולתרום תרומה משמעותית לחלום הציוני", אמר פורר.
"לא ייתכן כי בזמן שמשרד העלייה והקליטה שופך כסף למשרדי פירסום במטרה לשווק את אפשרויות העלייה לישראל הוא פוגע באחד המפעלים המפוארים של קליטת מדענים ואקדמאים".