בשיתוף אתר "המקצוענים"
אם הגעתם למצב של סתימה, סביר להניח שהתעלמתם זמן מה מהעובדה שניקוז המים החל להיות איטי יותר. לפני שאתם ממהרים להזמין אינסטלטור, הנה הדברים שתוכלו לעשות בעצמכם וממה כדאי להיזהר כדי לא להגדיל את הנזק.
הסתבכתם? במדריך הזה נסביר מה לברר בשיחה הטלפונית עם האינסטלטור וכמה אמור לעלות התיקון, כדי שלא תתמודדו עם מחיר מופקע בסיום התיקון.

סתימה בכיור: פומפה או ניקוי הסיפון יכולים לפתור את הבעיה

לפני שתזמינו אינסטלטור, נסו לפתוח את הסתימה בעצמכם, באמצעות שימוש בפומפה. התחילו במילוי הכיור במים, כך שיכסו את פתח הניקוז. לאחר מכן, השתמשו בפומפה בדיוק מעל פתח הניקוז, בתנועות חזקות, עד ליצירת ואקום שיסייע בפתיחת הסתימה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם השיטה הראשונה לא הצליחה, תצטרכו לגשת אל הסיפון, הממוקם מתחת לכיור (ולרוב מוצנע בארון שתחתיו. תחילה, מקמו דלי מתחת לסיפון, כדי שיזרמו לתוכו מים שישפכו תוך כדי פתיחת הסיפון.
כעת פרקו את הסיפון על ידי הוצאת החלק התחתון שלו באמצעות סיבוב נגד כיוון השעון. נקו היטב את הלכלוך שהצטבר בו, ולאחר מכן שטפו אותו תחת מים זורמים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את הפסולת שבתוך הסיפון השליכו אך ורק לפח האשפה, ולא לאסלה, כדי שלא להיפטר מסתימה בכיור, אבל לגרום לסתימה באסלה.
בסיום, הרכיבו את הסיפון בחזרה למקומו ובדקו שהסתימה אכן נפתחה, ושהמים מתנקזים במהירות.
חשוב לשים לב לגומייה בתחתית הסיפון, שמטרתה למנוע נזילות. ודאו שהיא יושבת כראוי לפני הרכבת הסיפון.
לא הצלחתם לפתוח את הסתימה? אין מנוס אלא להזמין אינסטלטור. עלות פתיחת סתימה בכיור משתנה בין 350 ל-550 שקל, תלוי במורכבות העבודה ובשעות שבהן נדרש השירות. לפני הזמנת אינסטלטור, בדקו את המחירונים הנהוגים בשוק, והגיעו מוכנים לשיחה, כדי שלא תגלו שהפקיעו לכם מחיר לא הוגן.
סתימות שמצריכות שימוש בספירלה חשמלית לפתיחת קווי ביוב מורכבים יכולות להגיע לסכומים גבוהים יותר. במקרים של שירות בשעות לא שגרתיות, כגון לילה, שבת או חג, העלות עלולה להכפיל את עצמה.

סתימה באסלה: פומפה או קפיץ לפתיחת סתימות יכולים להספיק

גם במקרה של סתימה באסלה, כדאי מאוד להתחיל בניסיון לפתוח אותה בעצמכם בעזרת פומפה. איך? פשוט פמפמו ישירות על פתח הניקוז עד שהסתימה תשתחרר.
אם הסתימה לא קשה מדי, תתפלאו לגלות עד כמה הפתרון של פומפה הוא יעיל וחוסך דמי ביקור מיותרים לאינסטלטור.
אם פומפה לא עזרה, הדבר הבא שתוכלו לעשות הוא לנסות לשחרר את הסתימה בעזרת קפיץ לפתיחת סתימות.
הכניסו את הקפיץ אל פתח הניקוז של האסלה. כעת, לחצו את הקפיץ לתוך האסלה בתנועות סיבוביות עד שתורגש התנגדות. לאחר מכן, משכו את הקפיץ החוצה ובדקו אם הצלחתם להוציא את מה שגרם לסתימה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לרוב, מדובר במגבונים או בצעצוע שהושלך אל תוך האסלה. קפיצים מסוג זה זמינים בכל חנות תחזוקת בית והם עולים כמה עשרות שקלים, כך שמדובר בהוצאה משתלמת שתחסוך עלות מיותרת של אינסטלטור ביומיום.
לא הצלחתם לפתוח את הסתימה? אין מנוס אלא להזמין אינסטלטור. מחיר פתיחת סתימה נע בין 350 ל-500 שקל, ומתייחס לסתימה רגילה.
אם הסתימה עמוקה יותר, וממוקמת בעומק הצנרת, יהיה צורך בפירוק האסלה או בשימוש בספירלה חשמלית. במקרה זה, עלות הפירוק וההרכבה של האסלה, יגררו תוספת של כ-200 שקל.
הזמנת אינסטלטור בשעות לא רגילות כמו בלילה, בשבת או בחג, עלולה להכפיל את עלות העבודה. לכן, אם ישנה אסלה נוספת בבית, מומלץ להשתמש בה במקום לשלם תעריף גבוה יותר.
במקרים של סתימות מורכבות לעתים קרובות, יש צורך בפתיחת קו הביוב הראשי. במקרה זה, תידרשו לשירותי ביובית, שכן אינסטלטור לא מבצע פעולה זו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סתימה באמבטיה או במקלחון: שימו כפפות ומשכו בעזרת חוט ברזל את השערות שגורמות לסתימה

סתימות באמבטיה או במקלחון נגרמות לעתים קרובות, בשל היעדר תחזוקה מונעת (הנחת מסננת על פתח הניקוז והסרת שערות מפתח הניקוז מדי שבוע).
כאמור, הסיבה לסתימות אלה הן שערות שנושרות תוך כדי הרחצה, ונתפסות בפתח הניקוז. לכלוך ושאריות סבון מתערבבות בהן, ויוצרות גוש שומני שגורם תחילה לניקוז איטי של המים, ולבסוף לסתימה.
גם בסתימה זו, השלב הראשון הוא לנסות לפתוח אותה בעזרת פומפה. תחילה יש למלא את האמבטיה במים, כך שיכסו את פתח הניקוז שבתחתית האמבטיה. כעת, יש ללחוץ על הפומפה פנימה והחוצה, כדי ליצור ואקום שידחוף את הסתימה פנימה. זכרו, הפומפה לא מוציאה את הסתימה אלא דוחפת אותה עמוק יותר לתוך הצנרת.
אם הסתימה לא נפתחה בעזרת הפומפה, עברו לחוט ברזל עם קצה מעוקל והוציאו את השער והלכלוך מפתח הניקוז. סובבו אותו עד שהערות ילכדו בו, ואז משכו את החוט החוצה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אתם מתמודדים עם סתימות חוזרות ונשנות, פתחו את קופסת הביקורת של האמבטיה, הממוקמת על הרצפה בחדר הרחצה, וסגורה במכסה פלסטיק.
פתחו את המכסה, נקו את מחסום הריח והסירו שערות ולכלוך שהצטברו בה.

מה ממש לא כדאי לעשות?

השימוש בחומרים כימיים לפתיחת סתימות אינו מומלץ באופן כללי, במיוחד לא במקרים של סתימה שנגרמת על ידי שערות. חומרים אלו, נועדו להמיס שומנים ולא שיער, ויש סיכון שרק יחמירו את הסתימה.
בנוסף, חומרים אלו יכולים גם לגרום לנזק לצנרת שלכם. אם בכל זאת עשיתם שימוש בחומר כימי, חשוב ליידע את האינסטלטור לפני שהוא מתחיל בעבודה, מכיוון שחומרים אלו מסוכנים ועלולים לגרום לכוויות. כמו כן, אם ניסיתם בעצמכם לפתוח קופסת ביקורת לאחר שימוש בחומרים אלו, הקפידו על מגן עיניים ועל שימוש בכפפות עבות.
לא הצלחתם לפתוח את הסתימה? אין מנוס אלא להזמין אינסטלטור. פתיחת סתימה באמבטיה נעה בדרך-כלל בין 350 ל-450 שקל. זהו מחיר לפתיחת סתימה סטנדרטית. כזו שלא כוללת טיפול בסתימות מורכבות או סתימה בקו הביוב הראשי, שיכולות להעלות את המחיר באופן משמעותי.
בשיתוף אתר "המקצוענים"