בשיתוף בזן
האם בקרוב כולנו ניסע ברכב ממונע במימן? בשנים האחרונות העולם נמצא במרוץ להפחתת פליטות גזי חממה. אחד היעדים המרכזיים הוא מעבר מתחבורה ממונעת בנזין וסולר לתחבורה על בסיס במימן.
ייצור המימן כיום נעשה בקבוצת בזן מגז טבעי, ובשנתיים האחרונות אותו מימן הותאם לשימוש בתחבורה. במקביל בזן משקיעה בשנים האחרונות בפיתוח מימן ירוק (המיוצר מאנרגיות מתחדשות), שתאפשר בעתיד להפיק חשמל בתהליך פירוק של מים למימן.
השלב הראשון במהפכת המימן הוא יישום הטכנולוגיה בכלי רכב כבדים, כמו משאיות ואוטובוסים, שמשקלם אינו מאפשר הנעה חשמלית באמצעות סוללה. למעשה, מדובר ברכב חשמלי המונע ממימן ולא מסוללה, ופולט מים בלבד מהאגזוז. בעשור האחרון מדינות אירופה מובילות את המעבר המהפכני הזה עם הקמתן של עשרות תחנות לתדלוק מימן.
4 צפייה בגלריה
גזירת הסרט
גזירת הסרט
גזירת הסרט
(צילום: עידן סבח)
ועכשיו המהפכה מגיעה גם לישראל: השבוע (ג') נחנכה תחנת תדלוק המימן הראשונה ביגור, סמוך למפרץ חיפה. תחנת תדלוק המימן היא שיתוף פעולה בין בזן, סונול וכלמוביל. המייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. בטקס החניכה השתתפו בין היתר שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ ונציגים מהאיחוד האירופי. צפו בכתבה בראש העמוד.
"לא בכל יום מצליחים לעשות היסטוריה, אבל היום זה קורה - הדרך של משק האנרגיה הישראלי לעתיד נקי מזיהום אוויר ומפליטות רושמת נקודת ציון חשובה מאוד", אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג בסרטון שהוקרן בפתיחת טקס חניכת התחנה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: עידן סבח)
"תחנת התדלוק המימנית הראשונה מסוגה בישראל היא בשורה משמעותית לעולם התחבורה וכמובן למאבק במשבר האקלים. כולנו מקווים שהתחנה הזו היא סנונית ראשונה בדרך לשינוי רחב שיאפשר את הפעלתם של אוטובוסים ומשאיות מימנים ואחר כך כלי הרכב של כולנו".
שר האנרגיה ישראל כ"ץ בירך על תחנת המימן והתפעל מההירתמות האדירה לבנייתה. "ראיתי כאן אנשים אידיאליסטיים שמאמינים במה שהם עושים - מהחוקרים ועד כל שרשרת העשייה. הם באמת מרגישים שהם עוסקים במשהו היסטורי חשוב, שיכול לקבוע את גורל האנושות בנושא מאבק האקלים. מדינת ישראל נמצאת בחיבור בין שלוש יבשות והיא יכולה להוות גשר אנרגטי. יש לגשר הזה גם משמעות כלכלית ומדינית".

"המימן יבטיח עצמאות אנרגטית לישראל"

משה קפלינסקי, יו״ר קבוצת בזן, סיפר לקראת הטקס כי התוכנית האסטרטגית למעבר של רכבים כבדים ממונעים במימן החלה להתגבש לפני שנתיים. "אנחנו מאמינים שהמימן הוא תחליף לדלקים הפוסיליים והוא ישנה לחלוטין את פני התחבורה בישראל. השאיפה שלנו היא שעד שנת 2040 כל התחבורה הכבדה תעבור להתנייע בעזרת מימן. התחנה שנחנכת היום היא אבן דרך משמעותית שתבטיח את העצמאות האנרגטית בישראל".
4 צפייה בגלריה
 שר התחבורה ישראל כץ, ושלומי בסון, משנה למנכ"ל קבוצת בזן, מתדלקים את המשאית במימן.
 שר התחבורה ישראל כץ, ושלומי בסון, משנה למנכ"ל קבוצת בזן, מתדלקים את המשאית במימן.
שר התחבורה ישראל כץ, ושלומי בסון, משנה למנכ"ל קבוצת בזן, מתדלקים את המשאית במימן.
(צילום: עידן סבח)
שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן, הסביר כיצד תחנת המימן בסונול יגור תפעל: "כיום אנחנו מייצרים את המימן מגז טבעי ובעתיד נייצר אותו ממים. אנחנו דוחסים את המימן לתוך מיכל שמוצב בתחנה. התדלוק מתבצע כמו בנזין רגיל. המשאית מתחברת למיכל, והדלק מתמלא תוך 10 עד 12 דקות. מיכל דלק מלא של משאית כזו מספק טווח נסיעה של בין 450 לאלף קילומטרים. זו מהפכה של ממש".
בסון מוסיף כי כלי רכב כבדים נוספים ממונעים מימן כגון אוטובוסים ומלגזות צפויים לעלות בקרוב על הכביש. "בהמשך, אנרגיית המימן תהיה בשימוש גם בקרונות משא המונעות כיום בדיזל וגם בתעופה ובאוניות. בעתיד הלא רחוק גם ייצור החשמל יעבור לאנרגיית מימן. זה ייקח עוד קצת זמן, אבל כל מהפכה מתחילה בקטן".
שר התחבורה ישראל כץ. שר התחבורה ישראל כץ. צילום: עידן סבח
לטקס חניכת התחנה הגיעו גם נציגים מהאיחוד האירופי, המובילים פרויקטים רבים של אנרגיית מימן ירוקה. בארט ביאבוק, דירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופאי, בירך על תחנת המימן הראשונה ועל הצטרפותה של מדינת ישראל למהפכת המימן, שכבר מראה תוצאות במדינות אירופה.
"באירופה יש תחנות תדלוק מימן כבר הרבה שנים. התחנה הרביעית הוקמה עוד ב-2010", ציין ביאבוק והוסיף כי אחד מפרויקטי הדגל של האיחוד האירופי בימים אלו הוא מיזם להנעת משאיות זבל ומוניות באנרגיית מימן. "שימוש באנרגיית מימן חוסך זמן וכסף. מוניות שעוצרות להטעין סוללה מפסידות כסף. בפריז אנחנו כרגע מריצים פיילוט על 200 מוניות ממונעות במימן. היעד הוא להגיע למשחקים האולימפיים ב-2024 עם יותר מאלף מוניות ממונעות מימן ברחבי פריז".
4 צפייה בגלריה
(צילום: עידן סבח)
ניר גלילי, מנכ"ל חברת סונול, השותפה להקמת תחנת המימן הראשונה ביגור, סיכם ואמר כי היא סנונית ראשונה להקמת תחנות נוספות בעתיד הקרוב בנגב ובערבה ולאחר מיכן גם במרכז הארץ. "המימן הוא העתיד האנרגטי של ישראל. המימן הוא נקי לחלוטין גם בתהליך הייצור וגם בנסיעת כלי הרכב. תוך כמה שנים יהיו עשרות תחנות מימן ברחבי ישראל".
צפו בכתבה בראש העמוד
בשיתוף בזן