מתווכים שמציגים את עצמם כשמאי מקרקעין ומספקים הערכות שווי לנכס עוברים על החוק - כך קובע בית משפט השלום בתל אביב. בפסק דין שניתן בסוף השבוע האחרון על ידי השופטת אפרת בוסני נקבע כי נאסר על מתווכים לספק חוות דעת או הערכות שווי שמאיות לגבי נכסים, ומותר להם רק לערוך סקר מחירי נדל"ן.
פסק הדין ניתן במסגרת הסכם פשרה בתביעה שהגישה בינואר האחרון לשכת שמאי המקרקעין בישראל נגד חמישה מתווכי נדל"ן. בתביעה נטען כי אותם מתווכים סיפקו הערכת שווי שוק לנכסים ללא רישיון או הכשרה כשמאי מקרקעין. באמצעות עו"ד אורי קידר ועו"ד אורי כהנא ממשרד נבו קידר בלום, דרשה לשכת השמאים מבית המשפט שיוציא צו האוסר על הנתבעים לעסוק בפעולות מקצועיות המיוחדות לשמאי מקרקעין בלבד.
1 צפייה בגלריה
  חתימה על חוזה מכר. אילוסטרציה
  חתימה על חוזה מכר. אילוסטרציה
חתימה על חוזה מכר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה נטען עוד כי הנתבעים נקטו בפעולות "המהוות הסגת גבול למקצוע שמאות המקרקעין, בכך שהציעו שירותי הערכת שווי שוק של נכסי מקרקעין, תוך כדי הטעיית הציבור כי הם מוסמכים לכך". עוד נטען כי "חלקם הגדילו לעשות ואף הוציאו הערכות 'שמאיות' כתובות ללקוחותיהם, וזאת מבלי שיש בידיהם רישיון שמאי מקרקעין מוסמך".
פסק דין זה מתווסף לשני פסקי דין שניתנו בשבוע שעבר, בהם ניתן צו המורה למתווכים להימנע ממתן חוות דעת העוסקת בשווי של מקרקעין ולהימנע מביצוע הערכות שווי לנכסי מקרקעין. על פי פסק הדין, מתווך אינו מוסמך לתת הערכה שמאית של שווי הנכס, לנתח הכנסות משכירות, לנתח מידע תכנוני או לחשב את גובה היטל ההשבחה.

"התחום היה פרוץ עד היום"

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין נחמה בוגין, מסרה: "פסק הדין מהווה רעידת אדמה אמיתית מבחינת מעמד השמאי והסגת גבול המקצוע, לצד בלימת הפגיעה בציבור הרוכשים ובעלי הנכסים. הערכת שווי לנכס יכולה להתבצע אך ורק על ידי שמאי מקרקעין בעל רישיון משרד המשפטים כחוק. לצערי, התחום היה פרוץ עד היום, וגורמים שונים לקחו על עצמם סמכויות לא להם וביצעו הערכות שווי שוק בניגוד לחוק, ובניגוד להחלטת בית המשפט. אני מקווה וסבורה כי פסק הדין יבצע 'חינוך שוק' וידגיש את הגבול וההבדלים המהותיים בין סמכויותיו של שמאי מקרקעין מכוח חוק, לבין אחרים לרבות העוסקים בתיווך נדל"ן".
יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, איציק לוי, אמר בתגובה: "אנו מברכים על הסכם הפשרה, שקבע בצורה חד משמעית שחלק מתפקידי ועבודת המתווך למקרקעין הוא לערוך סקרי מחירים, להציג ולהעריך מחירי מכירה של נכסי נדל"ן. מתווכים מעולם לא הציגו את עצמם כשמאים, ואין ברצוננו להיכנס לתחום השמאות או להראות אפילו מצג שכזה. פסק דין חשוב זה מאיר את תחומי העיסוק של המתווכים ומחדד אחת ולתמיד כי עליהם לתת ערך מוסף ללקוחותיהם באמצעות עריכת סקרים של מחירי נדל"ן. כמובן שאין מדובר בחוות דעת שמאית או בקביעת שווי נכס, שהם בגבול אחריותם של שמאי המקרקעין".
עוד נמסר כי "המתווכים שכנגדם הוגשה התביעה טענו כי הם ביקשו לתת הערכה של שווי שוק ולא הערכה שמאית. השמאים התנגדו כי מבחינתם מדובר בשומה. שוק הנדל"ן בישראל נהנה לא פעם משיתוף פעולה פורה בין מתווכים לשמאים ואנו מחזקים את שיתופי הפעולה הללו לטובת העוסקים בתחום ולטובת הציבור. במקרים רבים השמאים נעזרים ומתייעצים במתווכים מקומיים בנוגע לעסקאות שנעשו, מהלכים עדכניים בשוק ועסקאות שטרם דווחו לציבור, ואין ספק שחשיבות המתווך המקצועי במצבים אלו היא קריטית, בעיקר לשמאים. חשוב שגבולות הגזרה הובהרו וכעת יוכלו מתווכי המקרקעין בישראל לתת ערך מקצועי ומשמעותי לקהל לקוחותיהם".