בשיתוף אתר "המקצוענים"
כל חדר רחצה שהשטח שלו הוא פחות מ-4 מ"ר נחשב לקטן. שימו לב, שעל פי התקן הישראלי, על מנת שהוא יכלול גם שירותים וגם מקלחת, עליו היות לפחות בשטח של 1.60 מ"ר, או 0.9/2.3 מטר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שלושת האלמנטים ההכרחיים בחדר זה הם מיקום הכיור, האסלה והמקלחון. לא תמיד כל אחד מהם יוכל לקבל קיר משלו, אך צריך לדאוג שהם יהיו נוחים לשימוש מבחינת הנדסת אנוש. גובה, מרחק זה מזה ואפשרות נוחה לתחזוקה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיקום החלון: עובדים עם מה שקיים

לרוב, לא תוכלו לקבוע את מיקום החלון בחלל זה, אלא הוא יהיה מצב נתון שקבע קבלן הבניין. הבחירה שלכם לרוב תהיה לגבי מיקום האסלה (וסוג האסלה), מיקום הכיור ומיקום המקלחון. גם הבחירה בכמות הריהוט לצורך אחסון, בחירת החיפויים ותכנון התאורה – בידיים שלכם.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כדאי להימנע ממיקום הכיור מתחת לחלון, שכן זה יגביל אתכם בתליית מראה, מה שיהפוך את השימוש בו ללא נוח בעליל. אם אין ברירה, דאגו לכל הפחות למראה מימין או משמאל, בקיר הסמוך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם המקלחון מאוד מוגבל במיקומו, שכן סביר להניח שלא תתקינו חלון במיקום שבו אמורה לעבור הזכוכית של המקלחון. לכן, מה שנשאר לכם למקם תחתיו הוא את האסלה.
אם החלון ממוקם בכל זאת בתוך שטח המקלחון, כדאי שהוא יהיה שקוע בקיר (חלון כיס).
זאת, בכדי שתוכלו לנצל את אדן החלון להנחת כלי הרחצה, וגם תמנעו מעצמכם בזבוז מקום וסרבול הכרוך בפתיחה וסגירה של חלון ציר (שגונב שטח רב, וימנע מכם אוורור טוב של חדר הרחצה לטווח ארוך).
אם אין לכם ברירה ולא ניתן להתקין חלון כיס (שנפתח אל תוך חלל בקיר), העדיפו חלון דריי קיפ (שנפתח כלפי מעלה על ציר, בזווית אלכסונית). זה יהיה בבחינת הרע במיעוטו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מיקום הדלת וסוג הדלת
בחדר רחצה רגיל, הדלת נפתחת כלפי פנים (ולא לכיוון המסדרון). בחדר רחצה קטן במיוחד, אין מספיק שטח לדלת ציר, והפתרון הנהוג הוא דלת הזזה. דלת ציר, תמנע כניסה ויציאה נוחים מחלל זה, היא יכולה לגרום לכם להתנגש באסלה או בכיור, ולסרבל את התנועה בו.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הפתרון האידאלי הוא דלת הזזה (דלת כיס) שחוסכת משמעותית במקום. אמנם מחירה גבוה יותר מדלת ציר, אך היא משמעותית יותר נוחה ובטוחה לשימוש. שימו לב, שכדאי להשקיע בדלת עם בידוד אקוסטי טוב, שכן דלת הזזה מדגם זול וסטנדרטי, תגרום לחוסר נוחות שכן היא לא תבודד רעשים, מה שיכול להיות לא נעים בחלל שבו יש שירותים.
אם אין ברירה, התקינו דלת ציר הנפתחת כלפי חוץ, אך קחו בחשבון, שלמרות שזו דלת המותקנת בשירותים נגישים במוסדות ציבוריים, הרי שבחלל הביתי, היא יכולה לסכן את שאר הדיירים שעוברים במסדרון, ולא יודעים מתי הדלת תיפתח לכיוונם.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיקום האסלה וסוג האסלה

מיקום האסלה צריך להיות כזה שיאפשר שימוש נוח בה ואפשרות לנקות ולתחזק אותה בקלות. חשוב לשמור על מרווח מהקירות של לפחות 50 ס"מ משני צדי האסלה, ועל שטח פנוי של לפחות 70 ס"מ ממול האסלה.
אסלה תלויה עם ניאגרה סמויה המוטמעת בתוך הקיר בפירוש תחסוך מקום, תגרום לתחושה אוורירית יותר בחלל זה ותאפשר ניקיון בקלות רבה יותר.
אמנם היא מעט יותר יקרה הן בשלב הרכישה והן כשתידרשו לבצע תיקוני אינסטלציה, אך כיום יש מספיק דגמים בשוק, מה שמאפשר להשיג דגם סטנדרטי במחיר נוח.
אל תתפשרו על אחריות ארוכה מהיצרן, והקפידו על התקנה מקצועית, שכן כל תקלה בעתיד, תעלה לכם ממילא יותר מאשר תיקונים של אסלת מונובלוק (המחוברת מהרצפה).
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

השקיעו בתאורה טובה

בחלל רטוב כמו חדר רחצה, יש חשיבות רבה להיצמד לתקני הבטיחות ולהתקין אך ורק גופי תאורה ומתגים מוגני מים. ככל שהחלל קטן יותר, כך חשוב יותר להקפיד על כך, שכן השילוב של חלל קטן, לחות גבוהה וחשמל, הם מתכון בדוק לאסון.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ועדיין, יש תוספות שלא כדאי לחסוך לגביהן. תרחישי תאורה שונים, והשקעה בתאורה מספקת מעל לכיור ובמרכז החדר, חשובים.
אור מעניק תחושה של מרחב. תוכלו למקם גם שני גופי תאורה מוגני מים לצד המראה שמעל לכיור, ולבחור בגוונים שונים של אור (תאורה לבנה לשימוש פונקציונלי ותאורת אווירה בגוון ביניים.
בחלל קטן, מוטב להימנע מתאורה צהובה, שנחשבת לחשוכה יותר.
כמה יעלה לשפץ חדר רחצה? כדי לקבל הערכה בדקו את מחירון השיפוצים המומלץ בשוק
פורסם לראשונה: 06:57, 16.03.22