בשיתוף "המקצוענים"
היורה הראשון הוא מעין קריאה אחרונה למי שטרם הכין את ביתו לעונה הגשומה. בשנים האחרונות, היינו עדים לבעיות הניקוז הקשות בערים מסוימות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא חייבים לסבול מהצפה של ממש, בשביל לגרום נזק משמעותי לתשתיות הבית. גם שלולית בקוטר של כמה מטרים, שלוקח לה מספר שבועות להתנקז, יכולה להרוס את יסודות הבית שלכם, לגרום לבעיות רטיבות ולנזקים שיעלה לכם ביוקר לתקן.
בשלבי בנייה, חשוב להקפיד על שיפועים נכונים של המגרש, ועל תכנון מקדים של ניקוז. אם אתם במהלך שיפוץ, זה גם הזמן להתייחס לעניין כשלי איטום במעטפת הבית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שינויי האקלים, גורמים לכך שבשנים האחרונות באזורים מסוימים מערכות הניקוז לא עומדות בכמות המשקעים. אם אתם מתגוררים בבית פרטי או בבית משותף, זה בדיוק הזמן לבדוק את מצב בורות הניקוז (או להוסיף כאלה אם חסר), את איכות האיטום שלהם ולתקן את שיפוע הקרקע לפני שיהיה גשום ומאוחר מדי.
כמובן שבמקרים קיצוניים של בעיות ניקוז קשות בהיעדר תשתית מתאימה ברשות המקומית, הבורות לא ימנעו הצפה. ועדיין, במקרים רבים הם פתרון מהיר ואפקטיבי, שמצדיק את ההשקעה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה הנזק שיכול להיגרם בהיעדר ניקוז תקין בחצר?
בור חלחול ביתי (מכונה גם 'בור ניקוז או 'בור ספיגה') הוא בור שתפקידו למנוע היווצרות שלוליות מים עמוקות במהלך ימים גשומים.
תפקידו לאסוף את מי הגשמים ולאגור אותם במאגרי מי התהום.
הוא פועל על פי אותו עיקרון של בורות הניקוז העירוניים, הממוקמים בצדי הכביש, ותפקידו למנוע היקוות מים בחצר לאורך זמן. כך, נמנע מצב של היווצרות מפגע תברואתי, נמנע נזק בלתי הפיך לצמחיה וכן נמנעות חדירות מים אל מבנה הבית הסמוך. בעיות רטיבות רבות, נגרמות בשל כשלי ניקוז.
אם אתם סובלים מדי שנה משלוליות בגינה, דעו כי מעבר לחוסר הנוחות, אתם מסכנים את תשתיות הבית שלכם. מים חודרים אל מעטפת המבנה, מחלחלים אל מתחת לריצוף ופוגמים ביציבות יסודות המבנה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיקום הבור הוא אחד הדברים החשובים

אחד הדברים החשובים ביותר הוא בחירה מקצועית של מיקום בורות החלחול והתאמת שיפועי הקרקע. זאת, בכדי לאפשר את זרימת המים, שמטבעם זורמים אל הנקודה הנמוכה ביותר.
שיפועים תקינים של הקרקע שסביב הבית, הם כאלה שמובילים אל כיוון הרחוב (ולא לכיוון הבית שלכם או של השכנים).
כשאין ברירה, למשל כשהחצר מוקפת מ-4 צדדיה וגובלת עם שכנים או קירות בנויים, יש להעדיף ניקוז מי הגשמים דרך פתח באחד הקירות, או להקפיד למקם את בורות הניקוז בחלקו התחתון של השיפוע.
בור חלחול אפקטיבי, העומד בדרישות תו התקן הישראלי, הוא כזה שעומקו 2-3 מטר לפחות, בכדי לאפשר לכמות גדולה יחסית של מים לחלחל מטה, אל בטן האדמה. לסוג הקרקע, יש השפעה על קביעת עומק הבור.
ככל שהקרקע יותר חולית, כך ניתן להסתפק בבור פחות עמוק. לעומת זאת, בקרקע חרסיתית, שבה ניקוז המים איטי יותר, תידרשו לבורות חלחול עמוקים יותר.

כיצד בנוי בור החלחול?

בחלקו העליון, טבעת ברזל שממוקמת בגובה הנמוך ממפלס ההליכה, אליה מתנקזים המים. שם הם נקווים, מספר מטרים מתחת לקו הקרקע, ולאט לאט מחלחלים אל בטן האדמה.
ככל שיסודות המבנה עמוקים יותר, וככל שבורות החלחול קרובים יחסית למבנה, כך על הבור להיות עמוק יותר, בכדי לא לפגוע ביציבות המבנה. כשמדובר בבית משותף, על בורות אלו להיות עמוקים יותר, בכדי שמים עומדים לא יפגעו ביסודות הבניין.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיהו בעל המקצוע המתאים לכך: גנן או חברת קידוחים?

מאחר שתפקידו של בור החלחול לאפשר למים להיקוות שם עד הגעתם שלהם אל בטן האדמה, עליו להיחפר ולהיאטם בצורה מקצועית.
ראשית, חשוב להתייעץ עם מהנדס בין אם מדובר בשלבי בנייה מוקדמים ובין אם מדובר בבית שקיים כבר עשרות שנים.
בשנים האחרונות, החורף גשום במיוחד, וכמות הממטרים היא גדולה יחסית בפרק זמן קצר יחסית. בחירת מיקום הבור, עומק הבור והקוטר שלו, תלויים בסוג הקרקע, קרבה למערכות איטום הבית וכמות בורות הניקוז באותו המגרש.
ככל שהקרקע יותר חרסיתית, כך ניקוז המים יהיה איטי יותר. לעתים, ייקח לשלולית עמוקה מספר שבועות להתנקז. עד אז, יכול להיגרם נזק לגינה ולתשתיות הבית שלכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רק לאחר שמהנדס ייצר תכנית עבודה, ניתן להתחיל ליישם. למרות שנדמה שניתן להסתפק בחפירת בור עצמאית (או בעזרת גנן), הרי שזו טעות. העניין הוא לא רק החפירה, אלא גם איטום הבור, כך שהוא יוכל לממש את ייעודו.
את הקידוח מבצעים בעזרת כלי עבודה ייעודיים, המשמשים את ענף הבנייה לקידוח כלונסאות, לצורך בניית יסודות למבנה.
בסיום הקידוח, יש להחדיר צינור ייעודי שתפקידו לאטום את הבור מבפנים. אותו יש לכסות בבד גיאוטכני ייעודי העטוף בחצץ. זאת, בכדי שאלו יסננו את מי הגשמים לצורך הזרמת מים נקיים אל מי התהום.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על מה להקפיד במהלך העבודה?

איטום הבור: אחד הדברים החשובים ביותר הוא שניקוז המים יהיה מספיק אטום. אחרת, המים העומדים יהרסו את יסודות הבית. לכן, אין לזלזל באיכות החומרים, לוודא שההתקנה מקצועית ובהתאם לתקן. דעו כי החיסכון, במקרה זה, יעלה לכם ביוקר.
נזקי רטיבות הם הנזקים המורכבים והיקרים ביותר לתיקון, ולעתים הנזק שנגרם הופך את התיקון ללא משתלם, ומחייב הריסת המבנה. לכן, אל תקלו ראש בכך, והתייחסו אל חפירת בורות החלחול כאל חלק מעבודות האיטום של הבית שלכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גודל ומיקום בור החלחול: את בורות הניקוז קודחים בקטרים שונים, בטווח שבין 40 ל-80 ס"מ. על מנת לבחור את עומק הבור ואת קוטרו, מומלץ להתייעץ עם מהנדס בתחום האינסטלציה, עם הידרולוג או עם יועץ המומחה לניקוז מי גשמים.
המרחק המינימלי המומלץ של בור חלחול מיסודות המבנה, צריך להיות לפחות 3 מטר. זאת, בכדי למנוע חדירות מים שיחלישו את יסודות הבית.
גם המרחק בין בורות החלחול השונים במגרש, צריך להיות של לפחות 3 מטר. הסיבה: למנוע מצב שבו מספר בורות חלחול פועלים על אותה שכבת קרקע חולית.
פורסם לראשונה: 06:58, 29.09.21