פעם, לפני שנים לא כל כך רבות, הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה הכלכליים היו בעלי מעמד מיוחד. היו אלה זמנים, שלא התקבלה בהם החלטה במשרדי ראש הממשלה, האוצר, הביטחון, הכלכלה או העבודה, מבלי להיוועץ קודם לכל עם המומחים - הכלכלנים הוותיקים והמנוסים במשרדי הממשלה. אלה היו שם הרבה לפני שהגיעו השרים, וברוב המקרים, אך לא תמיד, גם אחרי שהשרים כבר עזבו מזמן.
והנה, בעת האחרונה חל השינוי. למעשה זה התחיל במשרד האוצר בימי שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ, שבגין התנהלותו לא אחת בניגוד לעמדת בכירי משרדו וראשי האגפים בו, קרה במשרד הכלכלי החשוב ביותר משהו שלא קרה בו מעולם. בכירי הדרג המקצועי פשוט התפטרו בזה אחר זה.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
היו אלה אז החשב הכללי רוני חזקיהו, ראש אגף התקציבים שאול מרידור ואפילו קרן טרנר-אייל, המנכ"לית, משרת אמון של השר, שעזבה חמישה חודשים בלבד לאחר ששר האוצר הביא אותה כדי לנהל את המשרד בראשותו.
מרידור הסביר אז במילים ברורות מאוד את סיבת עזיבתו: "היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית. השר לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים, לעשות את מה שאנו יודעים לעשות - לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות".
והנה, חלפו רק שלוש שנים וחצי מאז ובמשרדי הממשלה הכלכליים, ובמיוחד במשרד האוצר, ראשי האגפים כועסים, ולאו דווקא רק על השר שלהם, אלא בימים האחרונים בעיקר על ראש הממשלה וראשי מפלגות שונות בקואליציה.
רק לפני חודשים אחדים נדהמו בכירי משרד האוצר, בהם אפילו מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, לשמוע שללא כל התייעצות עימם הודיע, בדיון בוועדת הכספים בכנסת, אחד מעוזריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "השר החליט להעניק 100% פיצוי בגין נזקי המלחמה לעסקים בבאר שבע ובאשדוד". על העלות - תשעה מיליארד שקל - כלל לא היה דיון מוקדם. ואכן כעבור זמן התברר שאין לכך כסף והתוכנית בוצעה באופן חלקי מאוד, אך ורק עבור נזקי חודש אוקטובר.
השבוע התבשרו בכירי משרד האוצר, באמצעות הפרסום הראשון ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", כי גובשה תוכנית להעלאת גיל הפטור לחרדים מ-26 ל-35 שנים וכי לצה"ל יש תוכנית להאריך את שירות הסדיר והמילואים בעלות כוללת של 100 מיליארד שקלים לעשור הקרוב.
גם סכום העתק הזה לא שכנע את ראש הממשלה להתייעץ בעניין עם בכירי משרד האוצר, כמו ראש אגף התקציבים, החשב הכללי והמנכ"ל. בסך הכל מדובר ב-100 מיליארד שקל. ביג דיל.
בימים כתיקונם היו כנראה אחדים מבכירי משרד האוצר מגישים מכתבי התפטרות, ממש כמו חזקיהו, טרנר ומרידור. אולם, בעיצומה של מלחמה קשה, שסופה אינו נראה קרוב, וכאשר הגירעון בתקציב הרקיע לשיא חדש ובעת חשש וציפייה מתוחה שדירוג האשראי של ישראל יופחת, הפקידים הבכירים חשים אחריות ועדיין לא נוטשים. אולם, את העלבון הביע בפנינו אחד הבכירים ביותר, ששאל בתמיהה: "מה חושבים שם בלשכות ראש הממשלה ושר הביטחון, שאנחנו עציצים?".