משבר המוניות: אם לגט (Gett) לא הספיק המשבר בחברה, כישלון של ניסיון ההנפקה, היציאה מהשוק הרוסי המשמעותי, קריסת השווי מ-2 מיליארד דולר ל-265 מיליון דולר ועזיבת המנכ"ל והמייסד דייב (שחר) וייסר, היא צריכה כעת להתמודד עם גל עזיבות של מאות רבות מבין 10,000 הנהגים שעבדו עימה עד לחודש שעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה: החברה הודיעה על העלאת דמי הסדרנות שהיא גובה מהם מתחילת מאי, לעד 1,700 שקל בחודש. מדובר בהתייקרות של 200 שקל, ובעלייה של יותר מ-450% מאז החלה האפליקצייה לפעול בארץ, ופיתתה נהגים לעזוב את התחנות הוותיקות עם דמי סדרנות חודשיים בסך 300 שקל בלבד.
כל מי שמזמין מונית דרך גט בשבועות האחרונים נתקל בתוצאה של המהלך הזה. קשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרי להשיג מוניות בשעות השיא דרך האפליקציה בזמן סביר. נהגים רבים פשוט לא לוקחים על עצמם נסיעות קצרות שנחשבות פחות משתלמות. בלא מעט מקרים הנהגים גם מבקשים תשלום בשחור או תעריף יקר יותר מהמקובל, בלי להפעיל מונה.
"זה כבר מייאש", אומרת שלי מאזור המרכז, "צריך לחכות לפעמים חצי שעה עד שתופסים מונית באפליקציה. כבר ירדתי כמה פעמים מהבית וניסיתי לעצור מונית עם היד, משהו שלא עשיתי שנים. גם הנהגים עצבניים, הרבה פעמים עושים קומבינות ומבקשים תשלום יותר גבוה. אין כמעט נהג שאני נוסעת איתו ולא מקטר או מקלל את גט. זה כבר נהיה לא נעים".
הזעם של הנהגים הוא לא רק על עצם ההתייקרות, אלא גם על העיתוי, שמגיע בתקופה שבה הם מתמודדים עם זינוק במחירי הסולר, פגיעה בתעריפי הנסיעה שקובע משרד התחבורה ועומסי תנועה שגורמים להם לאחר לאיסוף נוסעים ולאבד נסיעות.
4 צפייה בגלריה
פוסט בפייסבוק שקורא לנהגים לעזוב את Gett
פוסט בפייסבוק שקורא לנהגים לעזוב את Gett
פוסט בפייסבוק שקורא לנהגים לעזוב את Gett
(צילום מסך)
תומר, נהג מונית מהמרכז, בחר לעזוב את גט. "אחרי העלאת המחירים האחרונה גט כבר נהיו שותפים שלי כמו מע"מ, אז התנתקתי מהם. הייתי במסלול שבו שילמתי להם 15 שקל לכל נסיעה. במקרה של נסיעה ב-60 שקל, רבע היה הולך אליהם.
"גם יאנגו העלו מחירים. זה כבר היה לא הגיוני. הרווחיות של המוניות נשחקה מאוד, זאת הסיבה שאתה שומע יותר נהגים שחוזרים לקומבינות של פעם. אנשים מזמינים באפליקציה מונית לנתב"ג, הנהג מתקשר אליהם מהדרך, מבקש מחיר גבוה ב-30%, ואם הם מסרבים מוחק את הנסיעה. אני מסתדר בלי גט כי יש לי נוסעים קבועים שמזמינים אותי ישירות. אבל זה לא פשוט".
"לגבות כמעט 2,000 שקל לחודש מנהג מונית זו באמת חזירות, אבל גט הם היחידים שבאמת מביאים עבודה", אומר יעקב, נהג מונית מאזור המרכז, ומסביר למה כל כך קשה ללקוחות להשיג היום מונית זמינה. "אני עובד איתם בלית ברירה, אבל בורר את הנסיעות. הפסקתי לקחת נסיעות לנתב"ג, אחרי שמשרד התחבורה הוריד ב-40% את התעריף שלנו לנסיעות בינעירוניות. אני שומע כל הזמן תלונות מנוסעים שאין מוניות. הסיבה פשוטה: רוב הנסיעות לא משתלמות לנו מבחינת התשלום, אז הנהגים לא לוקחים אותן.
"ובכלל, בכל הארץ ובעיקר בתל אביב נהיה מפחיד לעבוד בלילה, בגלל ההשתוללות של שליחי וולט ושאר הקורקינטים והאופניים, שחוצים כבישים באדום ובאים מולך בנתיב. יש לי הרבה חברים שעזבו את התחום, הלכו להיות נהגים ב'באבל' או באוטובוסים, שם הם מקבלים 12 אלף שקל בחודש, ויודעים שזו הכנסה בטוחה. נהג מונית ששואף להרוויח 9,000 שקל נטו, חייב להגיע להכנסה של 17 אלף שקל, וזה קשה".

כמחצית מהנהגים בשוק - עובדים עם גט

לפי ההערכות, עשרת אלפים נהגי מוניות - כמעט מחצית ממספר הנהגים הפעילים בשוק - עובדים עם גט. גם לאחר שהחברה העלתה ב-1 במאי את דמי הסדרנות היא עדיין אפליקציית המוניות הפופולרית ביותר, למרות תחרות מיאנגו הרוסית, שהושפעה גם היא דרמטית מהמלחמה באוקראינה והתנתקה מחברת האם יאנדקס, שחלק מבכיריה עברו לעבוד מישראל.
4 צפייה בגלריה
"עובד איתם בלית ברירה". מוניות בנתב"ג
"עובד איתם בלית ברירה". מוניות בנתב"ג
"עובד איתם בלית ברירה". מוניות בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
בניגוד לחברות רבות אחרות שהעלו מחירים באחרונה, גט לא מושפעת ממחירי חומרי גלם שהתייקרו בגלל המלחמה באוקראינה, או מהזינוק במחירי הסולר שמשמש את רוב הנהגים אך לא משולם בידי החברה - כרבע מנהגי המוניות בארץ כבר עבר לרכבים היברידיים הצורכים בנזין שמחירו זינק בשיעור נמוך יותר.
"רואה החשבון שלי כבר אמר לי, שאני צריך להתנתק מגט בגלל העלות שלהם", מספר דרור, נהג נוסף מהמרכז. "אבל אין ברירה, אנשים כבר כמעט לא מרימים יד ברחוב לנהג. הם מזמינים באפליקציה, ולא מבינים שהיום יש הרבה מאוד נסיעות לא כדאיות, אז נהגים לא לוקחים אותן. נסיעות קצרות לא משתלמות. גם נסיעות ארוכות: עדיף לעשות שתיים-שלוש נסיעות בינוניות מאשר אחת ארוכה. בגט יש הרבה נסיעות עסקיות, שעליהן הם משלמים לנו 30-20 אחוז פחות מהמונה הרגיל, אז גם מהן נהגים רבים משתדלים להתחמק".
"גט עשו משהו לא הגון", אומר יהודה בר אור, יו"ר ארגון נהגי המוניות. "כשהם יצאו לדרך לפני עשר שנים וניסו לגייס נהגים לעבוד איתם הם ביקשו רק 300 שקל לחודש. עכשיו הם מבקשים 1,700 שקל. הם היו זולים משמעותית מתחנות המוניות, אבל כעת גם התחנות הכי יקרות גובות 1,200 שקל בחודש. והעלאת המחירים באה אחרי שנתיים קשות מאוד לנהגים, שחלקם עזבו את התחום, הקורונה הורידה מאוד את היקף העבודה, מחיר הסולר זינק עד כדי כך שהוא יקר יותר מבנזין ובנוסף משרדי התחבורה והאוצר ביטלו לנו את התוספת על מזוודות ועל נוסע שלישי, ואז באה גט והנחיתה את המכה האחרונה".
הפורומים של נהגי המוניות ברשתות החברתיות ובוואטסאפ התמלאו בצילומי מסך של הודעות עזיבה שהעבירו נהגים לגט. לפי ההערכות עזבו אותה מאות נהגים. "תעשו כמוני", כתב אחד מהם, "אני אוסף ברחוב נוסעים שהתייאשו מלחכות לנהגים באפליקציות ועובד עם תחנה. אפשר להתפרנס גם בלי גט".

גט מנסה להחזיר את הנהגים שעזבו

גט מנסה להחזיר לשורותיה את הנהגים שעזבו אותה, עם הצעות מפתות: לשלם רק 1,125 שקל עבור המסלול היקר, שמאפשר קבלת נסיעות בכל הארץ, כולל בגוש דן - הנחה של 34%. עבור מסלול זהה שאינו כולל את גוש דן, מציעה גט לנהגים לשלם רק 675 שקל במקום 1,099 שקל - הנחה של 39%. המחיר המוזל מוצע רק לשלושה חודשים, בתקווה שעד אז יירגעו הנהגים וישלימו עם עליית המחיר. בינתיים טוען גורם בחברה שכ-20% מהנהגים שעזבו כבר שבו בזכות המחירים המוזלים.
"גט עושים בחוכמה", מאבחן נהג אחר. "נהגים שעזבו קיבלו הצעה לחזור ולקבל הנחה של מעל 30% לשלושה חודשים בדמי סדרנות, ובטח אומרים לעצמם: יאללה, בוא ננצל אותם. אבל בעוד שלושה חודשים יהיה קיץ, שיא העבודה, מי יעזוב אותם אז?".
גורם בחברה מסביר, כי העלאת המחיר באה בתמורה להמשך הוספת פיצ'רים שמכניסים לנהגים יותר כסף. "אנחנו גובים מהנהגים פחות מ-10% מדמי הנסיעות שהם מרווחים בזכות העבודה איתנו, זה שליש ממה שגובים בעולם אובר וליפט. יש כבר לא מעט נהגים שעזבו, נרגעו וחזרו. הם יודעים שיש לא מעט נהגים שבחרו בחבילה היקרה ביותר, ומגיעים להכנסה של מעל 30 אלף שקל בחודש".
וייסר (47), שעלה לישראל מרוסיה בגיל 16, הקים את גט בגיל 35 בלבד. הוא נחשב למנהל לא קל, עם יחסי אנוש שנויים במחלוקת. "שחר היה צועק בישיבות, גם על מנהלים בכירים, משפיל ומביך אותם. זה גרם לתחלופה גדולה בחברה מאז הקמתה, שהביאה לעזיבה של מנהלים רבים לאורך השנים, יותר מאשר בסטארטאפים רגילים", אומר עובד לשעבר בחברה. "הוא עורר זעם רב בקרב יוצאי החברה כאשר נקט מהלכים לקראת ההנפקה, שימנעו מעובדים לשעבר ליהנות גם הם מהמהלך ולנצל את האופציות שלהם. זה משהו שלא עושים".
הכרזת העזיבה הפתאומית שלו, בהודעה מטעם החברה, שהמשקיעים שלה רכשו במקביל חוב של 160 מיליון דולר שלה לבנק רוסי, הביאה להערכות שהיוזמה לעזיבה לא הייתה של וייסר. "הרבה אנשים קיבלו תובנות חדשות בקורונה והחליטו שהם רוצים לעשות משהו חדש", אומר גורם בחברה. "דייב הביא את החברה ליציבות והחליט ללכת לכיוון הבא. עם זאת, כמו בהרבה גירושים, גם כאן יש שני צדדים מאחורי הפרידה".

המתחרה החינמית

הנהגים מקטרים על גט ויאנגו, אבל אפליקציה שלישית, חינמית, רקסי, עדיין הרבה פחות פופולרית, למרות שזכתה קצת לעדנה מצד הנהגים בשבועות האחרונים.
4 צפייה בגלריה
מונית יאנגו
מונית יאנגו
המתחרות ירוויחו? מונית של יאנגו
(צילום: מירב קריסטל)
"קצב ההצטרפות אלינו זינק פי חמישה", אומר אבי בר יהודה, הבעלים של האפליקציה, שהושקה בארץ לפני חמש שנים. "הייתה לנו תנופה בהתחלה, ואז גט התחילו לדרוש מנהגים שלה למתג את כל המונית בדגלים שלה ולהוריד את שלנו, ולנו זה אמצעי הפרסום היחיד.
"ראיתי מה קורה לגט, לאובר ולליפט; קשה מאוד להרוויח בתחום הזה. לכן אני עובד רק עם נהגי מוניות בעלי רישיון ולא עם בעלי רכב פרטי, כדי שתהיה עליהם רגולציה של משרד התחבורה.
"אין לי צי של עובדים שמתעסק עם הנהגים ואני עובד רק עם שרת אחד. את ההכנסות אקבל בעתיד משירותים נוספים בתשלום שנציע, אבל אני משלם על כך שאין לי תקציב פרסום ולוקח זמן ליצור מודעות".