חברת ונדום אופנה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו פתיחת הליכים, לאחר שנקלעה לחובות של כ-30 מיליון שקל. כך נודע ל-ynet. מדובר בחוב של מעל 25 מיליון שקל למערכת הבנקאית ועוד חוב של כ-5 מיליון שקל לספקים. השופט חגי ברנר קבע כי "נוכח חדלות הפירעון המובהקת של קבוצת המבקשות (קבוצת ונדום - ל"ד) והצורך המיידי בהגנה על נכסיהן ומניעת העדפות נושים, יש אכן מקום למינוי נאמן זמני שייטול לידיו את מושכות ההפעלה והניהול של המבקשות וישמור על נכסיהן. הממונה יציע עד מחר מועמדים לתפקיד".
קבוצת ונדום החלה את דרכה בשנת 1989 והיא נחשבת מחלוצות אופנת העילית ומותגי הפרימיום. הקבוצה עוסקת בייבוא ובשיווק של מותגי אופנה בינלאומיים ידועים, וכמו כן החזיקה חנויות ונדום במיקומים שנחשבים ליוקרתיים בתל אביב, בהם כיכר המדינה, קניון רמת אביב, קניון האופנה טי אל וי וגן העיר (אשר פועלת גם כיום).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במסגרת הבקשה מציינת החברה כי "ברבות השנים, התהליכים שהתחוללו בשוק האופנה לא פסחו גם על קבוצת ונדום. הנגישות הגלובאלית, עידן האונליין, שינויי ההתנהגות הצרכנית וכמובן משבר הקורונה בשנים 2020-2021, דחקו עם הזמן את הקבוצה לקצה יכולתה להתמודד עם התחרותיות ותנאי השוק. חשוב לציין כי לאורך פעילות הקבוצה הזרימו לה בעליה סך כולל של כ-12 מיליון שקל, כאשר שמונה מיליון שקל הוזרמו אך בשנים האחרונות, בסמוך ולאחר משבר הקורונה ולשם כך שיעבדו בעלי המניות את בתיהם, ועשו כך מתוך אמון בקבוצה וביכולתה", נטען.
עוד נטען במסגרת הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד חיות גרינברג, כי "חרף מאמצי הקבוצה ובעלי מניותיה, ומחזור מכירות בהיקף נאה בסך של כ-37 מיליון שקל לשנת 2022, תמורות משמעותיות שחלו בשוק האופנה בשנה החולפת הביאו לירידה דרסטית בהיקף ההזמנות של לקוחות סיטונאיים וצניחה בביקושים. כתוצאה מכך, חוותה הקבוצה מחנק אשראי שלא איפשר לה לעמוד אחר התחייבויותיה לספקים בחו"ל, ולמעשה החל כדור שלג שמנע אספקת סחורה ללקוחות החברה בישראל ובהתאם לביטול המחאות שהופקדו בחשבונות הקבוצה ולמעשה לשיתוק כלכלי ותפעולי של חברות הקבוצה, בהן המבקשת", נטען. בעלי המניות בחברה הם מיכל ואיתן פולק.
חיות גרינברג עו"דעו"ד חיות גרינברגצילום: שני נחמיאס
מהבקשה עולה כי החוב בסך של מעל ל-25 מיליון שקל למערכת הבנקאית, כוללת את בנק הפועלים המיוצג על ידי עו"ד גיל הירשמן, בנק מזרחי טפחות המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה ובנק דיסקונט המיוצג על ידי עו"ד עדינה וויל. בבקשה מצוין כי "קבוצת ונדום פנתה לבנקים שאצלם מנוהלת פעילותה העסקית של הקבוצה בניסיון לגבש הסדר חוב במסגרת עסקה למכירת פעילות הקבוצה, בין אם במסגרת הכנסת משקיע או מכירת פעילות הקבוצה אך למרבה הצער לא עלה בידי הצדדים להגיע להבנות מסחריות ולפיכך מתוך אחריות של חברות הקבוצה לנושיה, ספקיה ועובדיה מוגשת בקשה זו".
עוד טענה ונדום במסגרת הבקשה שהגישה כי "לונדום מלאי ביגוד והנעלה בשווי עלות של כ-4 מיליון שקל, המורכב מפריטים עדכניים ורלוונטיים בני פחות משנה ונראה כי הפתרון המועיל לטובת נושי הקבוצה הוא למנות נאמן שיפעל ביעילות למימוש מיטבי של מלאי זה, שכן המלאי כולל גם פריטי חורף ועלול להפוך במהרה למלאי בסיכון בעל סיכויי מימוש נמוכים בהרבה".
התיק הוגש להחלטת השופט חגי ברנר.
יש לציין כי בינואר 2023 פורסם כי יבואנית בגדי הילדים, החברה הציבורית באבלס רוכשת 51 אחוז מקבוצת ונדום. אולם, בסופו של יום העסקה לא יצאה אל הפועל ולפני מספר ימים דיווחה באבלס לבורסה כי בוטלה ההתקשרות לרכישת שליטה בקבוצת ונדום. במסגרת הדיווח נכתב כי "נוכח אי התמלאות התנאים המתלים להסכם לרבות, בין היתר, השלמת בדיקת נאותות לשביעות רצון החברה ובשל הערכתה כי התנאים המתלים כאמור לא יתמלאו, הודיעה החברה על ביטול ההתקשרות בהתאם לקבוע בהסכם".
עורכת דין חיות גרינברג, המתמחה בשיקום חברות ומייצגת את קבוצת ונדום, מסרה בתגובה: "ונדום היא מחלוצות אופנת הפרימיום ומותגי העל בישראל. אחת הוותיקות והמפוארות, שהינה מותג וסמל סטטוס בעצמה. עד לרגע האחרון חשבנו שהולכים לעסקה יפה, אולם ברגע האחרון העסקה התפוצצה. בעלי החברה הכניסו מליוני שקלים על חשבונם מתוך אמונה מלאה בחברה, אבל זה לא היה מספיק. מקווה שנמצא לה קונה טוב שידע להעריך את המורשת שעומדת מאחורי השם זה 30 שנים של אופנה".