חברת דואר ישראל סוגרת סניפי דואר ומפנה למרכזי מסירת חבילות כחלק מהכנה להפרטה ולפי מבקר המדינה הדבר פוגע באוכלוסיות חלשות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"מומלץ כי חברת הדואר תפעל למנוע את הישנות התופעה של הפניה למרכזי מסירה מרוחקים, אשר פוגעת במיוחד בקשישים ובאנשים עם מוגבלויות, המתקשים להגיע למרכזים המרוחקים מביתם כדי לאסוף את פריטי הדואר שהזמינו", כך נכתב בדוח שמתפרסם היום (ד').
1 צפייה בגלריה
מאות תלונות מלקוחות על רמת השירות
מאות תלונות מלקוחות על רמת השירות
מאות תלונות מלקוחות על רמת השירות
(צילום: ירון ברנר)
כן נכתב כי, "הטיפול של מחלקת שירות הלקוחות בחברת הדואר בפניות בנושא דואר בינלאומי - מהדוח הקודם עלה כי מסתמנת מגמה חדה של גידול במספר הפניות הנוגעות לדואר בינלאומי. ממצאי המעקב מעלים כי מספר הפניות לשירות הלקוחות של חברת הדואר בנושא דואר בינלאומי גדל פי יותר מחמישה בשנים 2018 - 2021, מ-43,895 פניות בשנת 2018 ל-235,612 פניות בשנת 2021. בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה התקבלו בשנים 2021-2020 מאות תלונות מלקוחות על רמת השירות, בפרט לגבי הפעלת מרכזי מסירת דואר המרוחקים מבתי התושבים".
בנוסף, החברה לא הפעילה מערכת לניטור דברי הדואר ושקי דואר כפי שנקבע בהוראות הרישיון. ממצאי המעקב מעלים כי נכון למועד סיום הביקורת הליקוי לא תוקן.
מהדוח הקודם עלה כי מתבצע רישום ידני של שקי דואר האוויר המגיעים מחו"ל, והדבר מקשה לעקוב אחר השקים. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי תוקן במידה מועטה. כיום עובדי החברה בנתב"ג מקלידים באופן ידני למערכת ממוחשבת את מספרי המכלים והמשטחים שמועלים על המשאיות בדרכם למרכז הסחר במודיעין, אולם הדבר אינו מתבצע באמצעות קריאת חיווי ממוחשבת במערכת ייעודית, שהייתה מאפשרת ביצוע בקרת שלמות ממוחשבת נאותה, ובאמצעות קריאת חיווי של ברקוד, בעת הגעתם אל מרכז הסחר במודיעין. עוד עלה כי פיתוחו של "מודל נתב"ג" למחשוב הרישומים המתבצעים במרכז הסחר במודיעין לא הושלם.
כמו כן, מהדוח הקודם עלה כי בדוחות הכספיים של החברה לא מצוינת רווחיות התחומים השונים בפעילות הדואר הבינלאומי. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי לא תוקן. בנוסף, הנתונים בדוחות הכספיים של החברה מוצגים ללא מלוא הפירוט בתחומי הפעילות השונים של החברה - בתחום הדואר הבינלאומי הנכנס לא מוצגים נתוני ההכנסות וההוצאות, ואילו בתחום הדואר הבינלאומי היוצא מוצגים נתוני ההוצאות ולא נתוני ההכנסות.
מבדיקת המבקר עולה שבדואר מרוויחים מעט מדי על משלוחים בינלאומיים בדואר רגיל, מה שטוב לצרכן אך לא לחברת הדואר. לפי המבקר, בשנים 2020-2019 הייתה ירידה של עשרות אחוזים בשיעור הרווח התפעולי בתחום הדואר הבינלאומי הנכנס. עוד עלה כי שיעור הרווח התפעולי ממשלוחי קרגו הוא נמוך באופן משמעותי משיעור הרווח התפעולי ממשלוחי דואר ומביא לפגיעה כספית המוערכת על ידי החברה בסכום של עשרות מיליוני שקלים בשנה. יצוין כי לדברי חברת הדואר הירידה ברווח התפעולי בין השנים 2020-2019 קשורה, בין השאר, להשפעות משבר הקורונה ולעובדה כי בשנת 2019 נשלחו כ-20 מיליון פריטים יותר משנת 2020.
בנוסף, נמשכת תופעת גניבת פריטי דואר. מהנתונים שמסרה מחלקת הביטחון לנציגי משרד מבקר המדינה עולה כי במהלך התקופה שמינואר 2017 ועד סוף שנת 2021, התרחשו 98 חקירות ובדיקות במחלקת הביטחון של החברה (כ-20 אירועים בממוצע לשנה) שעסקו בפגיעה בדואר מחו"ל.
יש גם ליקויים במשרד התקשורת: בדוח הביקורת הקודם עלה כי מינהל הדואר שבמשרד התקשורת אינו משתמש במערכת מידע ייעודית לניהול ביקורותיו על חברת הדואר ועל שאר הגופים נותני השירותים הדומים שבפיקוחו. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי לא תוקן. המשרד לא הטמיע מערכת ייעודית לניהול הביקורות שהוא עושה על שירותי הדואר שמספקים כלל בעלי ההיתר שבפיקוחו.

מה כן תוקן?

הבעיות בקליטת פריטי הדואר במסוף הדואר בנתב"ג - טופלו חלקית והשחרור מהיר יותר.
מהדוח הקודם עלה כי פריטי דואר מוחזקים במשך תקופה ממושכת במסוף הדואר בנתב"ג לפני התחלת הטיפול בהם. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי תוקן במידה רבה, וכי הליכי השחרור של פריטי הדואר במסוף החברה בנתב"ג והטיפול בהם השתפרו.