קיר מלא ברטיבות או בעובש, ביוב שעולה על גדותיו ומטפס לדירה שלך בקומה הראשונה, מים שפורצים ממוקדים שונים בבית ויוצרים הצפה - אלה רק כמה דוגמאות לתקלות בצנרת המשותפת שקורות מדי יום.
הבעיה מתחילה באחריות (למי בדיוק שייכת הצנרת), שגורמת לא פעם לסכסוכי שכנים, שלא תמיד מוכנים להשתתף בעלות התיקון.
כל הדרכים לזהות תקלות בצנרת המשותפת, להכיר את הגורמים לתקלות, ולהבין מה הן דרכי הטיפול היעילות ביותר, בכתבה זו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך קובעים מי אמור לשאת באחריות לתיקון?

סכסוכים בנוגע לחנייה בבניין ובנוגע לתקלות בצנרת המשותפת הן הנושאים העיקריים הגורמים לסכסוכי שכנים בבתים משותפים.
בעוד שאת עניין החניה ניתן לברר יחסית בקלות, קשה הרבה יותר לקבוע מי אחראי לבעיה בצנרת הבניין והאם מקור התקלה הוא בצנרת המשותפת או בצנרת פרטית של אחד הדיירים.
הנזילה בבניין שלך יצרה כתם גדול וכהה על אחד הקירות, ועכשיו נשאלת השאלה הנצחית: איך אפשר לדעת אם מקור הנזילה הוא בצנרת הפרטית של אחת הדירות, או בצנרת המשותפת של הבניין?
'צנרת משותפת בבניין מגורים', מוגדרת בסעיף 52 לחוק המקרקעין, בצורה ברורה, לפיה "צנרת משותפת היא כל צינור אשר משרת את כל דיירי הבניין או את רובם".

איך יודעים מי צריך לשלם על התיקון?

אם מתחרשת נזילה או פיצוץ במקטע של הצנרת הראשית של הבניין, (גם אם היא עוברת בדירה עצמה), האחריות על הוצאות התיקון מתחלקת בין כל דיירי הבניין.
במקרה של סתימה בצנרת, במידה והוכח שהמקור לסתימה הוא כשל בצינורות עצמם או במבנה שלהם, ועד הבית צריך לשאת בתשלום.
במידה ונזילה או פיצוץ בצנרת מתרחשים במקטע צינור מסתעף מהצנרת הראשית ומעביר מים לדירה עצמה, מדובר במקטע צנרת ששייך לאותה דירה. במקרה זה, על בעל הדירה לשאת בהוצאות התיקון.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד קובעים מי נושא באחריות ושומרים על שכנות טובה?

אם מוכח שהמקור לתקלה בצנרת המשותפת נגרם בעקבות שימוש רשלני של אחד הדיירים בבניין, עליו לשאת בתשלום שירותי איתור הנזילה במצלמה תרמית ועבור התיקון.
אם הוכח שמקור התקלה לא נובע משימוש לקוי של אחד השכנים, אז האחריות אמורה להתחלק בין כל דיירי הבניין.
בפועל, ולמרות העובדה שענייני ביוב הם סיטואציה מאוד מביכה לכל הצדדים, יש צורך לקבוע מי נושא באחריות.
לבחור אינסטלטור שעובד עם דוחות ממצאים: חשוב לוודא מראש שבעל המקצוע מפיק דוחות מפורטים שמסבירים את המקור ואת הגורמים לתקלה בצנרת. לא כל אינסטלטור מפיק דוחות כאלה, ובדרך כלל הם דורשים תשלום נוסף עבור הדו"ח. לכן, כבר בשלב ההתקשרות כדאי להציג זאת כתנאי ולתמחר אותו מראש.

להיות נוכחים בזמן איתור התקלה

אחת הדרכים היעילות ביותר למניעת בעיות בהמשך, היא שכל השכנים המעורבים במחלוקת יהיו נוכחים בזמן איתור מקור הנזילה. ואולם, לא תמיד זה אפשרי, בייחוד לא במצבי חירום של פיצוצי צנרת, ביוב שעולה על גדותיו או נזילת מים משמעותית שמחייבת טיפול מיידי.

סתימה בצנרת המשותפת

סתימה בצנרת משותפת נוצרת כתוצאה משימוש לא נכון של דיירי הבניין במערכת הביוב. סתימות בצנרת הביוב לא ניתנות לשחרור באופן עצמאי, ובמקרים רבים גם אינסטלטור לא יעזור.
כאשר הצנרת המשותפת נסתמת, פתיחת הסתימה היא לא פעולה פשוטה. אינסטלטור, טוב ככל שיהיה, יתקשה מאוד לפתוח את הסתימה באמצעים רגילים כמו ספירלה ידנית או ספירלה חשמלית. בכדי למנוע סתימות צנרת בעתיד, כדאי להכיר את הסיבות שגורמות לסתימה בצנרת הן.
השלכת מגבונים לאסלה: בניגוד לנייר טואלט, מגבונים אינם מתכלים בקלות. השלכת מגבונים לאסלה תגרום בסופו של דבר לסתימה בצנרת המשותפת.
שימוש בחומרים שומניים: גורם נוסף שיכול לגרום לסתימה בצנרת המשותפת של הבניין הוא שימוש בחומרים שומניים. השומנים שמצטברים בצינורות גורמים לסתימה בצנרת המשותפת.
שורשי עצים בצנרת הניקוז: שורשי עצים שננעצים בצינורות הניקוז יכולים לגרום בסופו של דבר לפיצוץ בצנרת.

איך משחררים את הסתימה?

אם הצנרת התעקמה, לא תהיה אפשרות לשחרר את הסתימה מבלי להחליף את המקטע העקום או את כל הצנרת (במקרים של צנרת ישנה במיוחד).
פתיחת הסתימה באמצעות ביובית: בשאר המקרים של סתימה בצנרת המשותפת, מי שמתמחים בפתיחת סתימות כאלו הן חברות המספקות שירותי ביובית.
הם עושים זאת בשתי דרכים: שטיפת קו ביוב בלחץ מים, או במקרים קשים ומסבוכים יותר באמצעות שאיבת קו ביוב בוואקום.

איך מונעים סתימה בצנרת המשותפת?

כאמור, רוב הסתימות מתרחשות כתוצאה מתחזוקה לא נכונה. כדי להימנע מסתימות בצנרת הבניין דרושה אחריות קולקטיבית של כל הדיירים.
השלכת מגבונים ופסולת היגיינית לפח: הקפדה על השלכת פסולת היגיינית, כמו גם שאריות אוכל לפח ולא לכיור או לאסלה, תשמור על הצנרת שלכם וכך תחסכו לעצמכם, או לשכן מלמטה, את החוויה המעניינת של ביוב שעולה על גדותיו אצלו בבית.
ניקוי פתחי הניקוז של הכיור והמקלחת: הקפידו לנקות את פתחי הניקוז של הכיור והמקלחת או הניחו מסנן שימנע את כניסתן והצטברותן של שיערות בצנרת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יש נזילה בצנרת המשותפת? כך תתמודדו

איתור מוקדם של נזילה בצנרת המשותפת יכול לחסוך לכם הרבה כאבי ראש וגם לא מעט כסף. זיהוי מוקדם של הסימנים שמעידים על נזילה, יגדיל את הסיכויים לטפל בבעיה נקודתית ולא בבעיה גדולה יותר.
מה גורם לנזילה בצנרת המשותפת? ובכן, ישנם סימנים ברורים וגלויים לעין, וישנם סימנים שקשה יותר להבחין בהם.
סדק או חור בצינור: נזילה בצנרת נגרמת כתוצאה מסדק או חור בצינור. בלאי טבעי שקורה עם השנים, בעיקר בצנרת ברזל ישנה שצוברת קורוזיה.
שורשי עצים בצנרת: שורשי עצים שמגיעים אל הצינורות ומפעילים עליהם לחץ, יכולים לגרום לנזילה ואפילו לפיצוץ.
ישנם מספר סימנים שיכולים לסייע לכם בזיהוי מוקדם של נזילת מים מהצנרת.
סימני נזילה על הקירות: נפיחות, רטיבות או עובש על הקיר, הם סימנים גלויים שמעידים על נזילה מאחד מהצינורות הפנימיים של הקיר. גם רעשים של זרימת מים מהקיר יכולים להעיד עם נזילה, למרות שבסוגי צנרת מסוימים הרעשים האלה שגרתיים.
המים 'מתנהגים' אחרת: במידה ורעשי זרימת המים מתחזקים, כדאי שתקראו לאינסטלטור מקצועי כדי לבדוק אם אכן מדובר בנזילה. אם צבע שולי המרצפות שלכם משתנה, יכול להיות שמדובר במים שנספגו בו כתוצאה מנזילה. גם חשבון מים גבוה במיוחד יכול להעיד על נזילה, מבלי שיהיה לה כל סימן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך אינסטלטור יתקן נזילה בצנרת המשותפת?

שלב איתור הנזילה: הצעד הראשון בדרך לתיקון הנזילה הוא איתורה. קיימות שתי דרכים לאיתור נזילות בצנרת: חציבה בקיר, או שימוש במצלמה תרמית.
השירות אינו זול, אך המצלמה התרמית תאתר עבורכם במדויק את מקור הנזילה ותחסוך לכם הוצאה מיותרת של תיקון חלקי קיר שנשברו שלא לצורך.
החלפה או עקיפה של מקטע הצנרת הפגום: אחרי איתור הנזילה, ובמידה ואכן מדובר בצינור משותף, יש להחליף את קטע הצנרת הפגום במידת האפשר. במידה ומדובר בנזילה בצנרת מים ישנה מאד, בפני האינסטלטור עומדות שתי אופציות, להחליף את הצנרת כולה או לבצע מעקף צנרת על מנת שלא לגרום נזק למערכת הקיימת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פיצוץ בצנרת המשותפת

המים יחפשו כל דרך להתגבר על הלחץ ולצאת. פיצוץ בצנרת, נגרם ברוב המקרים בעקבות היווצרות חור או סדק קטן בצינור, אך הלחץ שנוצר על הסדק כתוצאה מזרימת המים הולך ומתגבר וגורם להתרחבות הסדק, עד שנוצר הפיצוץ בצנרת. זה יכול להיות מצב מסוכן, מאחר שבמקרים קיצוניים, המים יכולים לצאת אף מתוך שקעי החשמל.
כיצד איך בודקים אם יש פיצוץ בצנרת? המקרה הקלאסי של פיצוץ בצנרת הוא שמגלים אותו כשהדירה כבר מוצפת. אם נכנסת לדירה מוצפת או התעוררת לתוך השיטפון. מה עליך לעשות מיידית?
לפני, הכל לסגור את כל הברזים בבית: גם אם לא הגעת לשלב שבו מים מתחילים לצאת מהקיר או התקרה, אבל יש לך חשד שיש פיצוץ מהצנרת, קודם כל יש לוודא שכל הברזים בבית סגורים. לאחר מכן, יש לסגור היטב את ברז המים הראשי.
בודקים אם שעון המים ממשיך להסתובב: אם המחוג בשעון המים ממשיך להסתובב, סימן שהמים ממשיכים לזרום, מה שאומר שיש פיצוץ בצינור.

איך לתקן פיצוץ בצנרת?

תיקון פיצוץ בצינור חשוף: כאשר מדובר בצינור חשוף, הבעיה תיפתר בקלות יחסית, כאשר האינסטלטור ינסר את הקטע הפגום וירכיב במקומו קטע צינור חדש.
תיקון פיצוץ בצינור סמוי: כאשר הפיצוץ הוא בצינור שנמצא מאחורי הקיר או מתחת לשכבת הריצוף, האינסטלטור יאלץ לחצוב בקיר, או ירים את הרצפות על מנת לתקן את הצנרת, מה שהופך את המצב למורכב הרבה יותר.
תיקון פיצוץ בצנרת ישנה או רעועה: כאשר הצנרת בה התרחש הפיצוץ כבר הייתה במצב רעוע מלכתחילה, מומלץ לשקול להחליף את כל הצנרת כולה.
בכל מקרה, במידה ומדובר בצנרת ישנה, סביר להניח שתידרש החלפה של קטע צנרת גדול יחסית, ואולי אף להחליף את כל הצנרת או לבצע מעקף צנרת.
המטרה היא למנוע הפרשי לחצים בצנרת כתוצאה משימוש בסוגי צנרת שונים, מה שייצור בעיות צנרת נוספות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לדעת כשמחליפים צנרת?

תוחלת החיים של צינורות הברזל הישנים בארץ מגיעה בדרך-כלל ל-30 שנה לכל היותר. עם השנים, הקורוזיה שוחקת את הצנרת, עד שנוצר סדק שגורם לנזילה או לפיצוץ.
כבר בשלב הבחירה של הצנרת, כדאי לוודא שבחירת סוג הצנרת, ההתקנה שלה והגישה אליה – כל אלה יאפשרו תיקונים בקלות.
כאשר מתקינים צנרת חדשה, מומלץ לדאוג לכך שאותן הנקודות המועדות לתקלות יהיו חשופות כך שיהיו נוחות יותר לתיקון.
דעו כי ישנן ארבע סוגי צנרות: צנרת ברזל מגלוונת (הסוג הישן שהיה בשימוש לפני שנים רבות), צנרת נחושת (יקרה במיוחד, מועדת לתקלות בחיבורים ומשפיעה לרעה על איכות המים).
שני הסוגים הפופולריים והמומלצים הם צנרת PEX (פקסגול) וצנרת SP. שתיהן עמידות יותר בפני הפרשי טמפרטורה, לא מצטברת עליהם קורוזיה והעמידות שלהם הרבה יותר טובה.
לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות, והבחירה בהן צריכה להיות מתאימה לצרכים לתקציב שלכם. כמו כן, חשוב שבעל המקצוע יהיה מיומן בהתקנה של סוג הצנרת הספציפי שבחרתם ולרכוש צנרת שמגיעה עם אחריות של לפחות עשר שנים. הרחבה על בחירת סוג הצנרת תוכלו לקרוא כאן.

לא תמיד חייבים לשבור קירות

בניה של מעקף צנרת, תייתר את שבירת הקירות או המרצפות, ותעניק לכם אותה התוצאה בהרבה פחות רעש, לכלוך וכאבי ראש. קיימת אפשרות להשאיר את מערכת הצינורות הישנה, אך לנתק אותה מהברז הראשי, ובכך למעשה לבטל אותה לחלוטין.
פורסם לראשונה: 17:34, 19.08.21