רשת "כל-בו חצי חינם" תעניק ללקוחותיה הטבה בדמות הנחה בסך של 10 שקלים בעת רכישה בקצביה למשך שישה חודשים או עד לסכום כולל השווה ל-5.62 מיליון שקל. כך עולה מהסדר פשרה שאישר בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במסגרת בקשת האישור, נטען בין היתר כי הרשת התעשרה שלא כדין על חשבון לקוחותיה, כאשר על פי הנטען לא קיזזה את משקל דף ההפרדה המצוי במוצרי עוף טריים, טרם שקילת המוצרים וחיוב הלקוח.
1 צפייה בגלריה
חצי חינם
חצי חינם
חצי חינם
(צילום: אבי מועלם)
המבקש הגיש בשנת 2017 בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי, וטען בה כי הרשת מוכרת שני סוגים של שניצלים: "דקים" ו"רגילים". שני הסוגים עטופים בדפי (יריעות) פלסטיק, כאשר קיימות שלוש פרוסות שניצלים בין כל יריעת הפרדה. המבקש טען כי הוא שם לב לכך כי כאשר עובדי הרשת שוקלים את השניצלים בהתאם לכמות המבוקשת על ידי הלקוח, הם לא מפחיתים את משקל דף הניילון מהמחיר הסופי המחושב לצורך תשלום. עוד טען המבקש כי מבדיקה עצמאית שערך בעצמו עולה כי מתוך 1 קילוגרם שניצלים הנמכר אצל הרשת, מגיע משקלם הממוצע של דפי הפלסטיק לכ-37 גרם. נטען כי המדובר בתוספת של 4% למחיר לכול 1 ק"ג של שניצלים.
מנגד, ביקשה הרשת לדחות הבקשה לאישור התובענה כייצוגית וטענה בין היתר כי מדובר ב"זוטי דברים". עוד טענה כי המבקש הפר את חובתו בדבר הקטנת נזק, שכן הליך אריזת ושקילת השניצלים נעשה לפני הצרכן ובאפשרות הלקוח לבקש מהמוכר כי זה יפחית את משקל האריזה, אך המבקש בחר שלא לעשות כן. כמו כן, טענה כי לא הפרה את הוראות החוק.
הרשת ציינה במסגרת ההליך המשפטי כי בעקבות בקשת האישור, הרשת החלה לקזז את משקלם של דפי ההפרדה במהלך חודש מאי 2019. בסופו של יום, לאחר משא ומתן, הצדדים הגיעו להסדר פשרה במסגרתו הסמיכו את השופט לקבוע את סכום הפיצוי.
רם גורודיסקי עורך דיןעו"ד רם גורודיסקיצילום: חיים כהן
במסגרת הסכם הפשרה התחייבה הרשת להמשיך וליישם פתרון טכנולוגי שהציעה ובהתאם לקזז 3% ממשקל המוצר הארוז הנמכר של שניצל עוף פרוס ו-6% ממשקל המוצר הארוז הנמכר של שניצל עוף פרוס דק. כמו כן, השופט דורון חסדאי קבע כי שיעור הפיצוי לקבוצה ייגזר מסך הכנסות הרשת בגין השימוש בדפי הפרדה בתקופה שבין ינואר 2010 ל-22 במאי 2019.
נקבע כי בהתאם לחוות דעת הבודק, סך ההכנסות הרשת בתקופה זו עמד על 7.49 מיליון שקל. "מצאתי לקבוע כי הפיצוי לקבוצה יעמוד על הסך של 5.62 מיליון שקל (שווה ערך לכ-75 אחוז מסך ההכנסות) בתוך 30 ימים ממועד אישור הסדר הפשרה, תעניק הרשת ללקוחותיה הטבה בדמות הנחה בסך של 10 שקלים בעת רכישה בקצביה למשך שישה חודשים או עד לסכום כולל השווה ל-5.62 מיליון שקל".
בעת ביצוע החשבון בקופה, תתבצע הנחה אוטומטית של 10 שקלים מכל חשבון בו יופיע ברקוד של מוצר ממוצרי הקצביה, בכפוף לכך שעלות המוצר גבוהה מעשרה שקלים ועם הגבלה של הנחה אחת בכל עסקה.
כמו כן, הוסכם כי הרשת תשלם למבקש גמול בסך 273 אלף שקל וכן שכר טרחה לבא כוחו בסך של 1.1 מיליון שקל. הסכומים ישולמו בנוסף לסכום הפיצוי לקבוצה ולא כחלק מסכום זה.