המשבר החמור זה שנים בין ישראל לארה"ב מביא היום (שלישי) להתחזקות כל המטבעות הזרים מול השקל, וגורמים כלכליים חוששים שיקרב את הורדת דירוג האשראי של ישראל ע"י סוכנויות הדירוג הבינלאומית פיץ' וסטנדרד אנד פור, שצפוי להתפרסם עוד לפני חג הפסח.
היום מתנהל המסחר במט"ח תוך ביקושים גדולים לדולר, שעולה באחוז ושערו היציג נקבע על 3.66 שקלים. האירו מתחזק בעולם מול הדולר, ולכן עולה בישראל יותר מהדולר, בשיעור של 1.4%, ושערו היציג נקבע על 3.97 שקלים לאחר שכבר נשק בבוקר ל-3.99 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
במערכת הכלכלית חוששים שהמשבר החמור עם ארה"ב יגרום בימים הקרובים להיחלשות של השקל, לירידה בשערי חלק ניכר מהמניות בבורסה בת"א, ירחיק את המשך מגמת הפחתת הריבית במשק אף לקיץ, ויגרום, כאמור, להורדת דירוג האשראי של ישראל בחברות פיץ' וסטנדרד אנד פור עוד לפני חג הפסח בחודש הקרוב.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר בצהרים ל-ynet כי "ההסלמה במערכת היחסים שבין ראש הממשלה, לנשיא ביידן, גוררת לתגובה מצד משקיעים זרים המצמצמים את ההחזקה בשקל ורוכשים מט"ח. המהלך מביא לפיחות השקל אל עבר רמת 3.66 שקלים לדולר. כצפוי, הדולר ממשיך להיסחר בתחום שערים של החודש האחרון, כאשר פיחות אל עבר רמת 3.7 שקלים לדולר, נתקל עדיין בהיצעי מט"ח מצד יצואנים. על רקע פעילות סוף החודש הנוכחי ותחילת חודש אפריל, ניתן לצפות לתנודות שערים בשל ביקושי והיצעי מט"ח החריגים בהיקפם, דבר שעלול לאפשר את פיחות השקל אל מעל לרמת 3.67 שקלים"
גורמים כלכליים מציינים היום כי מפנה מפתיע במהלכים בזירה המדינית עשויים עם זאת לתמוך בייסוף מחודש של השקל אל עבר רמת 3.64 שקלים ואף פחות. פריימן טען היום עוד כי "בהיעדר הסלמה ביטחונית, הרי שפעילות המט"ח הריאלית תמשיך לגרור לרכבת ההרים. היקף פעילותם של הגופים המוסדיים ירדה בתקופה האחרונה, ונראה שיידרש אירוע משמעותי בשוק המניות, בכדי לגרור את המוסדיים לפעילות מט"ח משמעותית".
פורסם לראשונה: 13:27, 26.03.24