החלטת הממשלה על הארכת מתווה פינוי תושבי עוטף עזה ויישובי קו העימות בצפון נכנסה לתוקפה כבר לפני שבוע. אך מתברר כי מאז התקבלו פניות רבות מצד מפונים שחזרו לבתיהם אך ביקשו לשוב למלונות ולהתארח בהם וגם מצד חיילים, אנשי מילואים וילדים בפנימיות שרוצים לשלב בין מענק שיבה למימון מלון שאינם מקבלים מענה. הסיבה: טרם הוקמה ועדת החריגים שאמורה לדון בכך. כך נודע ל-ynet.
1 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפונים בים המלח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כחלק מהחלטת הממשלה לעידוד התושבים בדרום לשוב לבתיהם, למעט בעשרה יישובים סמוכים לגבול עזה, התאפשר לתושבים לקבל מענק שיבה בסך עשרות אלפי שקלים למשפחות שישובו כעת לדרום ולא ימתינו עד לחודש יולי. "אישרנו את מתווה החזרת התושבים לדרום, למעט בעשרת הקיבוצים, כך שכל מי שמעוניין בכך יוכל לחזור ולקבל מענק הסתגלות חד פעמי", הצהיר מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ב-29 בפברואר. הוא אמר אז כי "מי שירצה להישאר במלון יוכל לעשות זאת עד ה-7.7. תוקם ועדת חריגים למקרים יוצאי דופן".
ועדת החריגים שאמורה לקום במשרד התיירות, בהנחיית משרד האוצר, מאפשרת לתת מענה למקרים שלא נמצאים בחוק הכתוב כמו חייל שרוצה לקבל את המענק ולחזור למלון לסופי שבוע, יולדת שמבקשת לחזור לסביבה שקטה יותר, משפחה שמתחרטת ורוצה לצאת מהיישוב שלה ועוד. ועדת החריגים חוסכת כסף למדינה כי היא מאפשרת למפונים כמו חיילים שבימות השבוע נמצאים בבסיס, לבחור בזמנים מוגדרים להתארח במלונות במימון המדינה ובשאר הזמן לקבל מענק כספי. מדובר בחסכון של מעל 50% מהתשלום שהמדינה נדרשת לשלם למלון לעומת זה שמשלמת לחייל המפונה. כך גם יכולה הוועדה לאפשר לילדים ונוער בפנימיות או אנשי מילואים שלא חוזרים הביתה, לקבל מענק דמי מחיה כשהם נמצאים במסגרות הסגורות.
מי שהתעקש בדיוני הממשלה על הארכת המתווה כי יימשכו מענקי הפינוי העצמאיים למפונים שיבחרו בכך הוא שר התיירות חיים כץ ומתווה זה חסך למדינה עד כה מעל ל-2.5 מיליארד שקל שהקופה הציבורית לא צריכה הייתה לשלם למלונות. בהחלטה האחרונה להארכת הפינוי בפועל תושבי הדרום שזכאים למענק שיבה עברו לטיפול משרד האוצר וכץ סיכם אז כי תועבר החלטה נפרדת להקמת ועדת חריגים. אלא שכאמור מתברר כי במשרד האוצר לא עמדו עד כה מאחורי מימוש ההחלטות עליהן סוכם.
בשיחות סגורות התבטא השר כץ בחריפות נגד אנשי משרד האוצר שמונעים לדבריו את הקמת ועדת החריגים ואמר כי "אני לא מבין מאיפה האטימות, זה פשוט רשעות ורוע לב". גורמים במשרד התיירות אמרו לנו כי השר שוקל להעביר את כלל הטיפול במפונים למשרד האוצר אם לא תקודם ההחלטה כמובטח.
ממשרד האוצר טרם התקבלה התייחסות לדברים.