מהיום (שלישי) אין למוסד לביטוח לאומי לא מנכ"ל ולא ממלא מקום מנכ"ל. זאת לאחר שתמה תקופת מינויה הזמני של ירונה שלום כממלאת מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאז שהמנכ"ל מאיר שפיגלר עזב את המוסד באוקטובר 2022 ומונה למנכ"ל חברת החשמל.
לביטוח הלאומי אין מנכ"ל קבוע או ממלא מקום על אף שהוא מעביר בשנה רגילה קצבאות בסכום של כ-120 מיליארד שקל - כרבע מתקציב המדינה, ובשל המלחמה סכום זה אף יהיה גבוה יותר. זהו סכום הכסף הגבוה ביותר שאותו מנהל גוף ממשלתי כלשהו בישראל, כאשר הסכום גבוה אף בהרבה מתקציב הביטחון שיגיע בשל המלחמה בשנת 2024 ל-99 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף של הביטוח הלאומי
סניף של הביטוח הלאומי
סניף של הביטוח הלאומי
(צילום: איתי בלומנטל)
בשבוע שעבר פסלה ועדת המינויים של הביטוח הלאומי את כל המועמדים שהגיעו לשלב האחרון באיתור מנכ"ל חדש. ירונה שלום הייתה בין הנפסלות, למרות שזכתה לשבחים על תפקודה מאז פרישת המנכ"ל מאיר שפיגלר.
כמו כן, נפסלו שני המועמדים הנוספים שהגיעו לשלב האחרון: בועז יוסף, איש תנועת ש"ס ויו"ר הוועדה הקרואה של מועצת העיר טבריה, ומרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר. כל השלושה נמצאו על יד ועדת המינויים בראשת מנכ"ל משרד העבודה, ישראל אוזן, כבלתי מתאימים לתפקיד לאחר שהומלצו על ידי ועדת האיתור, שבראשה עמד מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, פרופ' שלמה מור יוסף.
"לא ברור איך יתכן שלניהול סכומי עתק כאלה אין מנהל. זאת ממש שערורייה", אמר ל-ynet גורם שכיהן בעבר בתפקיד כלכלי בכיר בממשלה ומכיר היטב את עבודת המוסד לביטוח לאומי.
בתגובה נמסר מהביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי הוא גוף גדול, יציב, עם לב פועם של עשיית ושליחות ציבורית. מנהלי הביטוח הלאומי ועובדיו ממשיכים וימשיכו לעבוד מסביב לשעון כדי לסייע לנפגעי האיבה, למובטלים, לאזרחים הוותיקים, למשרתי המילואים, למפונים, לסיעודיים ולכל מי שזקוק לכך כמו בכל יום ויום".
מלשכת השר יואב בן צור נמסר: "לאחר שוועדת המינויים פסלה שלושה מועמדים ראויים ומקצועיים בעלי רקורד עשיר בעשייה הציבורית, היא הציבה בכך רף גבוה מאוד לתפקיד מנכ"ל הביטוח לאומי, וזאת בין היתר לנוכח גודל האחריות והעובדה שהביטוח הלאומי נמצא בחזית החברתית בפרט בעת הזו. בימים אלו יש מורשה חתימה, והשר פועל ביתר שאת למצוא מנכ"ל ראוי שיעמוד ברף הנדרש לטובת אזרחי ישראל".