בשיתוף קרן מעגלים
נכון לשנת 2019, אחוז הנשים המועסקות בשוק העבודה בישראל עומד על 59% מכלל האוכלוסייה (לעומת 66% מהגברים). כשאותן נשים יגיעו לגיל הפנסיה - עד היום 62 - הן יהיו שחוקות ומוחלשות יותר מהגברים, טוענת יפה ויגודסקי, לשעבר יו"ר "שדולת הנשים בישראל כיום היא יו"ר "קרן מעגלים" - קרן שהוקמה לטובת עובדים שעוסקים במקצועות שוחקים. "זה אולי נשמע נדוש, אבל, הלכה למעשה נשים עובדות בשתי משרות לכל אורך חייהן. יש להן גם את הבית והילדים וגם את עיסוקן המקצועי מחוץ לביתן".
5 צפייה בגלריה
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
(באדיבות קרן מעגלים)

לדבריה, העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65 צריכה להיעשות בכובד ראש, תוך לקיחת משתנים רבים בחשבון - מה המקצוע בו אותה אישה עובדת, האם הוא שוחק או לא, מה השכלתן, מה הכשרתן הפורמאלית, האם עברו הכשרות נוספות וכו'. "דין עו"ד בגיל כזה אינו שווה ערך לדין עובדת "קו ייצור" או "חדרנית" בבית מלון", אומרת ויגודסקי. בדומה ליו"ר מפלגת העבודה השרה מרב מיכאלי ויו"ר ועדת הכספים לשעבר, חה"כ משה גפני, שהיה בין יוזמי הצעת החוק, ויגודסקי סבורה כי העלאת גיל הפרישה כפי שנוסחה בחוק ההסדרים מיטיבה רק עם הנשים החזקות, בעלות קריירה נוחה ומספקת, שחשות בגיל 62 שהן עדיין בשיאן.
"אבל מה עם הנשים המוחלשות?" תוהה ויגודסקי –בהן המטפלות, הסייעות, עובדות הייצור, האחיות והחדרניות? "הנשים האלו בקושי מסוגלות "למשוך" עד גיל 62. לא רק שמקצוען שוחק, אלא גם שחלקן משתכרות שכר מינימום. אז כעת הן צריכות לחכות 3 שנים נוספות בהדרגה, עד ליציאתן לפנסיה? כמה שנים אישה יכולה לעבוד בתור חדרנית, סייעת או עובדת בקו ייצור?".
5 צפייה בגלריה
יפה ויגודסקי, יו"ר "קרן מעגלים".
יפה ויגודסקי, יו"ר "קרן מעגלים".
יפה ויגודסקי, יו"ר "קרן מעגלים".
(צילום: משה שי)

ומה עם הגברים - הם לא נשחקים?
"עד עכשיו הייתה דיפרנציאציה בין נשים וגברים בכל הנוגע לגיל הפרישה, ובצדק, לנשים מוחלשות במקצועות שוחקים קשה יהיה עוד יותר להמשיך בעיסוקן השוחק. אין לי ספק שיש לבצע דיפרנציאציה גם בין המקצועות השונים של נשים".
מה קורה בשאר העולם?
"במספר מדינות כמו שבדיה, הולנד, ספרד, קנדה ואוסטרליה גיל הפרישה לנשים הוא 65. יש רק שתי מדינות שגיל הפרישה הוא 67 – נורבגיה ואיסלנד. בארצות ה-OECD יש הסכמים בין ארגוני העובדים והמעסיקים שאחת לשלוש שנים מוציאים עובדים להכשרה, לשדרוג או להשמה. זה פתרון אידיאלי בעיניי".
להעלאת גיל הפרישה לנשים, שנידונה בכנסת במשך למעלה מעשור ונכנסה בתחילת החודש לחוק ההסדרים, יש סיבות מוצדקות, מבהירה ויגודסקי. "היא באה בעקבות העלייה בתוחלת החיים והרצון לשפר את פריון העבודה. אין ספק שככל שאדם עובד יותר, הוא משפר את מצבו הכלכלי וחש שהוא תורם לחברה. הכנסתו של אדם עובד היא גבוהה יותר מקצבת הפנסיה. הבעיה היא שהחוק הזה עלה ללא כלים ראויים שניתנו לנשים מוחלשות".
5 צפייה בגלריה
קורסים בתחום המלונאות והקולינריה. קרן מעגלים
קורסים בתחום המלונאות והקולינריה. קרן מעגלים
קורסים בתחום המלונאות והקולינריה. קרן מעגלים
(צילום: יח"צ)
אז מה הפתרון?
"בתור יו"ר שדולת הנשים, השתתפתי בישיבות רבות בכנסת וניסיתי לקדם קריטריונים דיפרנציאליים לקביעת גיל הפרישה לנשים. לדעתי, יש לאפשר לנשים להחליט באיזה גיל הן רוצות לפרוש. יש נשים בעלות מקצועות חופשיים שמרוצות מעבודתן, ורוצות להמשיך לעבוד מעבר לגיל הפרישה הפורמאלי, ויש אחרות שנשחקות בעבודתן עוד הרבה לפני גיל 60".
בחוק ההסדרים, טוענת ויגודסקי, מצוין כי הממשלה תפעיל כלים משלימים להגנה על נשים שייפגעו מהמהלך, "אבל איזה כלים ומתי יתנו אותם - כשהן מתמוטטות? את הכלים צריך לתת בגיל 45 / 50, לא בגיל 60, רגע לפני שהן יוצאות לפנסיה. מעבר לכך – כבר במערכת החינוך יש לחנך את הדור הצעיר לראייה שווייונית בכל הנוגע לשכר, הזדמנויות, קידום מקצועי וכדומה".
5 צפייה בגלריה
 מנעד הקורסים כולל בין היתר הכשרת הנדסאים, טכנאים בענפים שונים, חשמלאים, ממוני בטיחות
 מנעד הקורסים כולל בין היתר הכשרת הנדסאים, טכנאים בענפים שונים, חשמלאים, ממוני בטיחות
מנעד הקורסים כולל בין היתר הכשרת הנדסאים, טכנאים בענפים שונים, חשמלאים, ממוני בטיחות
(צילום: יח"צ)
"עבור נשים אלו יש לחוקק חוק עצמאי, נפרד מחוק ההסדרים שיכלול התייחסות לכל הקשיים הספציפיים שלהן והתייחסות לכלי הכי חשוב עבורן – הכשרות מקצועיות שיאפשרו להן להמשיך לעבוד עוד שנים רבות".
ויגודסקי, שכיהנה בעבר בתפקידים בכירים בגופים ממשלתיים, ציבוריים ואקדמיים, מכהנת כיו"ר "קרן מעגלים". הקרן הוקמה בסןף שנת 2011 ערב העלאת גיל הפרישה לנשים (62) ולגברים (67) לטובת עובדים שעוסקים במקצועות שוחקים, ומעוניינים לעבור מסלול הכשרה, שדרוג, או הסבה במימון מלא של הקרן. על מנת לאשר את ההעלאה ההיא, שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, נדרש לקבל את הסכמתם של הסתדרות העובדים והמעסיקים, שהתנו אותה בהקמת קרן שתאפשר לעובדים מעל גיל 50 שתחום עיסוקם מוגדר כשוחק, להיקלט במסלול הכשרה לשינוי קריירה או שדרוג בעבודה.
מהי בעצם שחיקה? איך אני מזהה שאני שחוקה בעבודה?
"חשוב להדגיש שכל מקצוע הוא שוחק אחרי שנים רבות של עבודה, גם אצל גברים וגם אצל נשים. זו הסיבה שאנשים עושים הסבת מקצוע. כש"קרן מעגלים" הוקמה, המדינה הגדירה 12 תנאים פיזיים לעבודה שוחקת כגון עמידה ממושכת, תנאי אקלים קשים, משאות כבדים, חומרים וריחות קשים ועוד. עובד שזכאי להכשרה מקצועית צריך לעמוד בשני קריטריונים מתוכם. למרבה הצער, אחד המקצועות השוחקים ביותר במשק, עבודה סוציאלית, לא נכלל בקטגוריה של השחיקה. ניסינו להכניס קריטריון של שחיקה מנטלית, כמו למשל אצל אותם עובדים סוציאליים, אנשים שעובדים עם קהל או מטפלים באוכלוסיות קשות, אבל לצערנו לא הצלחנו".
ויגודסקי מציינת שהיא נפגשת ביומיום עם אותן נשים שחוקות, וחוששת ממה שיעלה בגורלן אם גיל הפרישה יעלה ל-65, "הנשים מרוסקות לגמרי, כולל המגזר החרדי והערבי, שם המצב קשה מאוד. במגזר החרדי הן המשתכרות העיקריות במשפחה, רבות מהן עובדות כסייעות או בלניות מעבר למשרה מלאה, לעיתים בלילות, והן מגיעות לגיל 62 גמורות. פריון העבודה של חלקן הוא כל כך נמוך שהוא כבר לא משמעותי".
מה קורה לנשים שיוצאות לפנסיה לפני גיל 62?
"הפנסיה הוא נושא בעייתי. רוב האנשים לא יכולים לחיות מכספי הפנסיה שלהם. מי שיוצא בגיל מוקדם לפנסיה הופך להיות עול על הילדים שלו ועל החברה כולה. הקרן מעניקה לעובדים שחוקים מסלול של פנסיה מוקדמת, שנתיים לפני גיל הפרישה הפורמאלי, שנקרא מסלול "פנסיה מגשרת", אבל מסתבר שמעטים העובדים המעוניינים במסלול זה".
קרן מעגלים מטפלת בכ-8000 פניות של העובדים במגזר הפרטי מידי שנה. רק חלקם עונים על הקריטריונים שנקבעו ומשתלבים בהכשרות. הם משתלבים בלמעלה ממאה מכללות ברחבי הארץ עם היצע של כאלף קורסים שנמשכים בין 7 חודשים לשנתיים. מנעד הקורסים כולל בין היתר הכשרת הנדסאים, טכנאים בענפים שונים, חשמלאים, ממוני בטיחות, מנהלי ביניים, קורסי IT כמו סייבר ושיווק מקוון, מורי נהיגה, קורסים בתחום המלונאות והקולינריה, מקצועות היופי והעיצוב, הפרא רפואי, סייעות לגני ילדים ועוד.

5 צפייה בגלריה
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
קרן מעגלים הוקמה כדי לעזור לאותם עובדים שמקצועם מוגדר כמקצוע שוחק.
(באדיבות קרן מעגלים)

בימים כתיקונם, ממוצע הגיל של העובדים שהקרן קולטת הוא 53, כולם עובדים שקיבלו אישור מהמעסיק לצאת להכשרה על חשבון המדינה. "חלק מהבוגרים הגיעו על מנת לשדרג את תפקידם ומעמדם המקצועי במקום העבודה ואחרים הגיעו על מנת לעשות הסבת מקצוע. חלקם מחפשים עבודה "צדדית" כדי להיטיב את מצבם הכלכלי. תקופת הקורונה שינתה את תמונת המצב, מספרת ויגודסקי, "קלטנו מפוטרים וחל"תניקים החל מגיל 45 שעונים על הקריטריונים, בהם מפוטרי אל-על, טבע ועוד".
מה לגבי יעילות התוכנית - האם יש לבוגרים השמה אחרי ההכשרות?
"אנחנו עושים סקרים בקרב בוגרים ומעסיקים מיום היווסדה של הקרן, ושביעות הרצון היא גבוהה. אנחנו מתאימים את היצע הקורסים לצרכי המשק, ומבצעים בקרות במהלך הקורסים. בודקים את צוות ההוראה, את התנאים הפיזיים, התשתיות הטכנולוגיות ועוד. אין לנו יחידת השמה, אבל מגיעות אלינו פניות ממעסיקים שמחפשים עובדים. לדוגמא, כשהקימו את עיר הבה"דים פנו אלינו חברות קייטרינג שנפנה אליהם עובדים, חברות תחבורה ציבורית המחפשות נואשות נהגי אוטובוס, תעשיות ההייטק המחפשות עשרות אלפי עובדי IT, מרכז השלטון המקומי המשווע לסייעות בגני ילדים ועוד".
ההסכם של הקרן מול המדינה עומד לפוג בדצמבר הקרוב. ויגודסקי מאמינה שדווקא כעת כשהעלאת גיל הפרישה עומדת על הפרק, יש צורך יותר מתמיד בקרן המעניקה את הכלים הרלוונטיים לאוכלוסיות מוחלשות. מדובר בגוף עם ניסיון מצטבר והצלחות של שנים, שהכשיר לאלפי מעסיקים במשק עשרות אלפי עובדים שחוקים והעניק למפוטרים, עקב מגיפת הקורונה, אופק תעסוקתי.
בשיתוף קרן מעגלים