בנק לאומי חסם את חשבונה של עמותת גישה מתל אביב שמסייעת משפטית לתושבי עזה לקבל היתרי כניסה לישראל, לאחר שזיהה העברות כספים לעזה וכן בשל פרסומיה, בהם פוסט בפייסבוק, שבהם האשימה לדבריו את ישראל, ללא הוכחות, בפשעי מלחמה.
במכתב החסימה שנשלח לעמותה מלאומי לפני כשבועיים, נכתב כי הבנק "ביצע סקירה מעמיקה של הפעילות בחשבון". הבנק ציין עוד כי "נמצאו אינדיקציות בדבר תרומות למטרת סיוע לבעלי עסקים בעזה, ופעילות עם גורמים בסיכון גבוה לעניין הלבנת הון ומימון טרור". עוד נכתב כי הוחלט לחסום את החשבון בין השאר: "לנוכח פרסומים פומביים של העמותה ודובריה, אשר לכאורה נראה כי לא ננקטו אמצעים סבירים לאמת את דיוקן של הידיעות, ועלולים לעלות לכדי פרסום שאינו נכון והוגן".
1 צפייה בגלריה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי
(צילום: חיים הורנשטיין)
בחשבון עמותת גישה (המרכז לשמירה על הזכות לנוע), שלדבריה מסייעת לפלסטינים תושבי עזה לזכות בהיתרי כניסה לישראל למטרות כמו ביקורי משפחה, טיפולים רפואיים, הגעה לירושלים בחגים וקיום קשרי מסחר, הוקפאו 3.7 מיליון שקל.
במקביל הקפיא הבנק לעמותה - שבוועד המנהל שלה חבר בין היתר הסנגור הארצי לשעבר פרופ' קנת מן - תרומה של כ-20 אלף יורו שהגיעה לדברי המנכ"לית שלה, תניה הרי, מארגון בישופים גרמני קתולי. נציין כי עיון ברשימת התורמים של העמותה שצורפה לדוחותיה לשנת 2022 מעידים כי כלל הכנסותיה - כ-5 מיליון שקל - הן מתרומות של ארגונים ממדינות זרות כגון נורבגיה, שוויץ, צרפת, פינלנד ואירלנד.

לאומי: "אחרי ה-7.10 אנחנו במקום אחר"

בדיון שנערך ביום חמישי בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעתירה שהגישה העמותה נגד הבנק, אמר עורך הדין של לאומי, עו"ד נועם בר דוד: "יש הודאה של העברת כספים לעזה. העברת או קבלת כספים לגורמים בעזה. היום בעזה חלק מהאוכלוסייה לא במקומה. היו מהם גם שנכנסו לישראל, היום אנו במצב אחר. כל העברת כספים לעזה הבנק לא יכול לבדוק היום, לא יכול לנטר. איני יודע איזה שימוש נעשה שם, מי שולט שם על אותו אדם, איני אומר שארגון טרור אך אין לדעת. יש סיכון".
עורכי הדין של גישה, יונתן ברמן ואורי אדלשטיין, אמרו בדיון כי פרסומי העמותה אינם סיבה מספקת לחסימת החשבון. "אנחנו במדינה דמוקרטית, מותר לכתוב כיבוש או פשעי מלחמה. זו הבעת דעה שגם אם חריפה זו עדיין הבעת דעה. חבריי יודעים ולכן הם אומרים שאם אתה משתמש במונחים פשעי מלחמה על מה שנעשה ברצועת עזה, אנו חושדים שאתה עלול לתמוך בטרור. אם יש עבירה פלילית, שיפנו למשטרה".
לעניין פרסום זה השיב נציג הבנק: "הפרסומים אינם הבעת דעה דמוקרטית, הם מדברים ומייחסים לישראל וצה"ל פשע מלחמה, השוואה לטבח, עונש קולקטיבי וכו'. פרסומים שהם הרבה מעבר להבעת דעה. יש כאן פרסומים שנחשבים להסתה, קשים מאוד, יכולים לפגוע. זה כן אנטי-ישראלי, אי אפשר לעגל זאת. הבנק אינו מוכן להיחשב כמי שמסייע לפרסומים. אחרי ה-7 באוקטובר אנו במקום אחר. אלו פרסומים אנטי-ישראליים, הבנק מאבד אמון בלקוח".
טרם ניתנה החלטה על ידי השופט, סגן הנשיא אליהו בכר.