אחרי החרם על העגבניות הטורקיות - עגבניות מירדן מחליפות את יבוא העגבניות מטורקיה, שעדיין ממשיך. מבדיקת ynet עולה כי בשבוע שעבר נכנסו מירדן 500 טונות עגבניות, ולמרות שמטורקיה הגיעו במקביל 700 טונות, ממשרד החקלאות נמסר כי המגמה היא ירידה ביבוא מטורקיה לטובת העגבנייה הירדנית, שכמות היבוא שלה עולה מדי שבוע.
1 צפייה בגלריה
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
בסך הכל יובאו בשבוע שעבר 12 אלף טונות עגבניות שמהווים כ-30% מהצריכה המקומית. לפי משרד החקלאות, באוקטובר ממוצע, שלא בזמן מלחמה, היבוא מגיע ל-50% ממכירות העגבניות בשוק המקומי. מדובר בחודש שבאופן מסורתי מאופיין במחסור בעגבניות, מאחר שמדובר בתפר שבין סוף עונת העגבניות בעוטף והתחלה של זו מהערבה, מחבל התענכים ומהמרכז.
בינתיים, מחיר העגבניות הסיטונאי ממשיך לעלות, אבל הציבור לא משלם את מלוא העליות משום שמחיר העגבניה הרגילה (לא שרי) בסופרים מסובסד על ידי רשתות השיווק כמוצר "לוס לידר" שנועד למשוך קונים. לטענת הרשתות, בהתחשב בפחת ובהוצאות נוספות, הן מפסידות על מכירת העגבניות הרגילות.
בשבוע האחרון, ברוב הרשתות, עלה מחיר העגבניה לצרכן בשקל לק"ג. ברמי לוי המחיר עומד כעת על 5.9 שקלים לקילו לעומת 4.9 שקלים בשבוע שעבר. עלייה דומה נרשמה בויקטורי (5.9 שקלים לק"ג), קרפור (7.9 שקלים) ושופרסל (8.9 שקלים לעומת 7.9 שקלים בשבוע שעבר). זני עגבניות שרי למיניהם מגיעים למחיר של 25 שקל לקילו. על הסבסוד של הרשתות ניתן ללמוד ממחיר העגבניה הסיטונאי שעומד על 7.5 שקלים לק"ג. נציין כי המחירים המופיעים הם המחירים באתרי האונליין. בסניפים המחירים שונים.
היבואנים מציינים כי גם מחיר העגבניה מטורקיה עלה, ועומד על 5.65 שקלים לק"ג ליבואן לפני הוצאות הובלה ורווח יבואן.
העגבניה עושה כותרות מאז פרוץ המלחמה משום ששטחי גידולן בעוטף שנפגעו במלחמה מהווים כ-50% מהשוק המקומי, והמחסור החמור בידיים עובדות פגע בקטיף ויבול רב נרקב.
למרות החשש כי המחסור יחריף בחורף משום שמגדלי העוטף לא ישתלו כעת את העונה הבאה, משיחות איתם מתברר כי בכוונתם כן לשתול - אם כי כמות השתילה תלויה בהצלחת מאמצי משרד החוץ והחקלאות ביבוא ידיים עובדות מחו"ל - תחליף לעובדים התאילנדים שחלקם הקטן החל לחזור לעבודה. לפי משרד החקלאות, החוסר שייוותר יעמוד על כ-30% וניתן יהיה למלאו עם יבוא.
יש לציין כי החרם הצרכני על יבוא עגבניות מטורקיה מובן על רקע התבטאויותיו הקשות של ארדואן כלפי ישראל, אבל יש בו גם יתרון לצרכן הישראלי: אילולא היבוא, מחיר העגבניה היה מזנק בגלל המחסור לשיאים חדשים. ועל כן, ישראל חייבת את היבוא לצורך השלמת החוסרים וויסות המחירים.