באיחור לא קטן. מקדונלד'ס, קוקה קולה, פפסי וסטארבקס הודיעו אתמול בערב (שלישי) כי הן עוצרות את הפעילות שלהן ברוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. במקרה של מקדונלד'ס מדובר בסגירה של כל 850 הסניפים שלה. ענקית המזון מסרה כי תמשיך לשלם ל-62 אלף עובדיה במדינה "שעושים הכל למען המותג של מקדונלד'ס". הרשת טוענת כי כל יום שהסניפים שלה ברוסיה סגורים יביא להפסד של 50 מיליון דולר.
נשיא ויו"ר מקדונלד'ס, כריס קמפצ'ינסקי, כתב לעובדים: "הערכים שלנו אומרים שאנחנו לא יכולים להתעלם מהסבל האנושי המיותר שמתחולל באוקראינה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קוקה קולה, פפסי, מקדונלד'ס וסטארבקס
קוקה קולה, פפסי, מקדונלד'ס וסטארבקס
קוקה קולה, פפסי, מקדונלד'ס וסטארבקס
(צילום: AFP, shutetrstock, רויטרס)
עוד הוסיף קמפצ'ינסקי כי הוא לא יודע מתי החברה תפתח מחדש את הסניפים שלה ברוסיה. כמו כן, מקדונלד'ס סגרה 100 סניפים באוקראינה בעקבות המצב, וגם לעובדים שם היא ממשיכה לשלם. מקדונלד'ס בחרה לסגור את הסניפים ברוסיה ואוקראינה למרות שהיא עלולה לספוג מכה כלכלית קשה בעקבות המהלך. רק לאחרונה מסרה החברה כי הכנסתה השנתית מאותם סניפים עומדת על 2 מיליארד דולר, כ-9% מכלל ההכנסות השנתיות שלה. בניגוד למותגי מזון אחרים ברוסיה כמו KFC, פיצה האט ובורגר קינג, מקדונלד'ס כמעט ולא פועלת בשיטה של זכיינות, ו-84% מהסניפים הם בבעלותה המלאה.
"הלב שלנו עם האנשים שסובלים מהפעולות הטרגיות באוקראינה", נמסר מטעם קוקה קולה. בהודעה הרשמית שהוציאה פפסי, שפעלה ברוסיה מעל ל-60 שנים, נכתב: "הדבר הכי חשוב עבורנו זה לשמור על ביטחון העובדים והמכרים שלנו מאוקראינה". פפסי תמשיך לשלוח סיוע לפליטים האוקראינים במדינות השכנות, כולל תרומה של חלב ומקררים. רק בשנה האחרונה רשמה פפסי הכנסות של 3.4 מיליארד דולר מהשוק הרוסי.
בכך מצטרפות סטארבקס, מקדונלד'ס, קוקה קולה ופפסי לחברות ומותגים רבים שהודיעו על הפסקת הפעילות ברוסיה בעקבות המצב. נסטלה הודיעה היום שגם היא מצטרפת לחרם ומפסיקה את פעילותה. ענקית המזון, החליטה לעצור את כל ההשקעות שלה ברוסיה, כאשר עוד קודם לכן עצרה את פעילות הפרסום. יחד עם זאת, מסרה החברה השווייצרית כי היא כן תספק מוצרים חיוניים.
בין השמות הבולטים: אפל, גוגל, נייקי, אדידס, איקאה, שאנל וטויוטה. הלחץ הציבורי עליהן התגבר בימים האחרונים. גם קמעונאית מוצרי התינוקות הבריטית Mothercare הודיעה היום (רביעי) כי היא משעה את כל עסקיה ברוסיה, כולל משלוח כל המוצרים, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. החברה אמרה שהשותף המקומי שלה ברוסיה יעצור את הפעילות בכ-120 חנויות ובאינטרנט.

החברות שנשארות

מנגד, חברת הביגוד הפופולרית יוניקלו (Uniqlo) החליטה להמשיך ולפעול כרגיל, ומנכ"ל החברה, טדשי ינאי, אמר כי על כל המדינות להתנגד למלחמה, אולם הוסיף כי "ביגוד זה מצרך חיוני. לאזרחי רוסיה יש את אותן זכויות כמו שלנו יש". לטענת דובר של רשת הביגוד העולמית, יוניקלו לא ספגה פגיעה משמעותית ברשתות האספקה והלוגיסטיקה שלה ברוסיה, שבה היא מפעילה 49 חנויות.
גם יונדאי וקיה ממשיכות לפעול ברוסיה, והסיבה היא ככל הנראה כספית. שתי היצרניות השייכות לקונצרן מחזיקות בנתח עצום של יותר מ-23% משוק הרכב הרוסי (קיה עם 12.3%, יונדאי עם 10.3%) ומייצרות בו גם מכוניות - הן לשיווק פנימי והן ליצוא. בסך הכל מייצרות השתיים 230 אלף מכוניות ברוסיה, ומכרו בשוק המקומי לא פחות מ-373 אלף מכוניות במהלך 2021.
גם דנונה לא עוזבת את רוסיה. מנכ"ל החברה, אנטואן דה סן אפריק, אמר: "קל מאוד להישאב לחשיבה דיכוטומית ולעמדה דמגוגית, אך בסופו של דבר המוניטין שלנו נוצר באמצעות התנהגותנו. יש לנו אחריות כלפי האנשים שאנחנו מאכילים, כלפי החקלאים שמספקים לנו חומרי הגלם, וכלפי עשרות אלפי העובדים שתלויים בנו". דנונה מעסיקה כ-8,000 עובדים ביותר מ-12 אתרי ייצור ברחבי רוסיה, ומרבית הכנסותיה במדינה זו מגיעות ממוצרי חלב ויוגורט.
פורסם לראשונה: 20:23, 08.03.22