באיגוד הבנקים מודאגים ומזהירים מכך שתהליך פקיעת תעודות הזהות בישראל, כבר בעוד 10 ימים, יגרום לבעיות קשות בביצוע פעולות בנקאיות למי שלא יחזיקו בידיהם תעודת זהות ביומטרית. בין השאר בהנפקת כרטיסי אשראי והלוואות משכנתא. במכתב דחוף שהגיע ל-ynet מתריע מנכ"ל האיגוד איתן מדמון, בפני מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ והמפקח על הבנקים דני חחיאשווילי, כי צפויה פגיעה קשה בציבור הרחב כתוצאה מפקיעת תעודות הזהות בישראל בסוף החודש.
מדמון מציין במכתבו כי לבקשת המדינה בוצע לפני מספר שבועות תיקון בתקנות מרשם האוכלוסין שקובע כי תוקפן של תעודות זהות ישנות, שאינן ביומטריות, ושאין בהן תאריך תום תוקף, אמנם יוארך עד 31 בינואר 2026, אולם קיימות תעודות זהות שתוקפן פג ולא הוארך במסגרת התקנות, ובעליהן יתקלו בקשיים מרובים כבר בימים הקרובים, בין השאר בתחומים שקשורים לבנקים, מס הכנסה, ביטוח, שירותי תקשורת, ביטוח לאומי ועוד.
בפניה למשרד הפנים דורש מנכ"ל איגוד הבנקים כי יש לעשות כעת כל מאמץ למנוע את הפגיעה בבעלי תעודות הזהות הלא ביומטריות שתוקפן פג, ויש לפנות מיידית לציבור להחליף את התעודות ולקצר את תהליך החלפת התעודות בטרם לא ניתן יהיה לספק שירותים למי שתוקף התעודות פג ואין בידם תעודה ביומטרית חדשה.
מדמון מתריע כי "בחודשים האחרונים יזמה רשות האוכלוסין מהלך שמשפיע באופן ישיר על החלפת תעודות הזהות. לפי המדיניות החדשה, שנקבעה באופן חד צדדי ע"י הרשות, לא ניתן יהיה לקבל מידע הנדרש על ידי המערכת הבנקאית מהמרשם, בנוגע לתעודות זהות שפג תוקפן, וזה בשונה מהמצב היום".
לכן מתריע איגוד הבנקים כי החל ב-31 בחודש זה, בשל השינוי המונע מהמערכת הבנקאית לקבל מידע ישירות מהמרשם לצורך אימות לקוח, עלולה המערכת הבנקאית להיתקל בקשיים במתן שירותים מרכזיים ללקוחות חסרי תעודת זהות חדשה בתוקף, כמו למשל, פנייה למערכת נתוני אשראי לצורך התקשרות בעסקת אשראי, מתן הלוואות משכנתא, הנפקת כרטיסי חיוב, לרבות כרטיסי אשראי, אימות זהות נהנים ובעלי שליטה ועוד.
המנכ"ל מתריע כי "מדובר בשירותים בנקאיים מרכזיים ונפוצים שרלוונטיים לכלל הציבור מדי יום ביומו ואשר תלויים בקבלת חיווי מהמרשם". עוד מציין מדמון כי פניות בחודשים האחרונים למרשם האוכלוסין "לא נשקלו מספיק לעומק וכלל השלכותיהן הציבוריות לא הובאו לשולחן מקבלי ההחלטות במשרד הפנים. השארת ההחלטות הנוכחיות על כנן מהוות פגיעה חמורה באינטרס הציבורי וביכולת להעניק שירותים חיוניים לאזרחים רבים", מתריע מדמון.
"הממשלה רוצה לכפות על התושבים לעבור לת"ז חדשות"
גורם בנקאי בכיר התריע היום כי העיכובים במעבר לתעודות זהות ביומטריות, תוך שרשות האוכלוסין קבעה כבר תאריך שבו יש לעבור לתעודה הביומטרית, יגרום לאלפי לקוחות הבנקים בעיות קשות בהתנהלות מול הבנק. יחד עם זאת, בשל העלויות הגבוהות ולאחרונה גם בשל מלחמת "חרבות ברזל", רשות האוכלוסין האריכה אמנם את המועד לפקיעתן של תעודות הזהות שאינן ביומטריות עד לינואר 2026. יחד עם זאת, בכל שנה פגות מאות אלפי תעודות זהות. לאחרונה, רשות האוכלוסין הוציאה הודעה, שפרט לשירותים מאוד ספציפיים, מי שהתעודה שלו פגה ומעוניין לקבל שירות שמותנה בהצגת תעודת זהות בת תוקף, לא יקבל את השירות ונותן השירות יקבל הודעת שגיאה.
"המצב האבסורדי הזה ייפגע בלקוחות שיבקשו שירותים כמו שיעבוד רכב, רישום משכנתא, רישום משכון ברשם המשכונות, הנפקת ערבויות דיגיטליות לממשלה, הנפקת תעודות זכאות וכדומה. מכאן שבגלל המלחמה והקיצוץ בתקציב, מאות אלפי אזרחים שלא יודעים שתעודת הזהות שלהם פגה, לא יוכלו לקבל שירותים רבים וייפגעו. מן הסתם, כשידעו זאת יבקשו להוציא תעודת זהות חדשה, וגם כאן ההמתנה לתור די ארוכה", הסביר הגורם הבנקאי.
לדבריו, "הממשלה רוצה לכפות כעת על התושבים לעבור לתעודות זהות חדשות וייתכן שזה טוב, אך בדרך פוגעת באופן מכוון באלפים רבים שהתעודה שלהם פגה, גם אם לא ידעו מזה".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "תהליך חידוש תוקף תעודת הזהות, אשר הינו הליך חקיקתי ולא החלטת רשות האוכלוסין וההגירה, הוא תהליך בו אנו עוסקים מזה עשר שנים, וביתר שאת בשלוש השנים האחרונות, ולא תהליך שהתעורר רק בשבועות האחרונים. במסגרת העיסוק בנושא, מעודכנים כלל הגורמים הציבוריים והממשלתיים, לרבות הבנקים. זאת ועוד, בעלי תעודות הזהות העתידות לפוג מקבלים על כך הודעות אישיות.
לפי הדין, בפעולות מסוימות הבנקים מחויבים לפנות אלינו לצורך אימות זהות על פי תעודת זהות המוצגת בפניהם. ברי כי לא ניתן לאמת תעודה שאינה בתוקף. ממילא רשות האוכלוסין אינה מנחה את הבנקים בעניין מניעת שירות מהציבור. מעבר לכך, אנו שוב קוראים לציבור להגיע לחדש את תעודות הזהות שבידיו. בכל בוקר נפתחים תורים ברחבי הארץ ודרכם ניתן לקבוע תור".