כולם מדברים על בינה מלאכותית וחושבים על טקסטים חכמים, על תמונות מדהימות, קצת פחות על מוזיקה חכמה. אבל הבינה המלאכותית עושה מהפכה בעולמות המוזיקה לא פחות ממה שהיא עושה בתחומים האחרים. עברי לידר, יוצר, מפיק וגם יזם הייטק, מגלה שהוא משתעשע עם AI בתהליך היצירה שלו: "זה עדיין מאוד מאוד בחיתולים, אבל זה הולך ומשתכלל כל הזמן, ובאופן די מהיר. בשוק הלא מקצועי זה עוד יותר מתקדם, בשוק המקצועי זה עוד לוקח טיפה יותר זמן עד שנוכל להרגיש שאנחנו ממש משתמשים בכלים האלה יום יום באולפן. אבל אני חושב שזה יהפוך להיות חלק מהיצירה, מההפקה וגם בגילוי של מוזיקה חדשה".
ההתייחסות לגילוי מוזיקה חדשה אינו מקרי. לידר הוא שותף באחד הסטארטאפים הישראליים המעניינים ביותר, שמשלב AI בתהליך התאמת המוזיקה לצרכיו של המשתמש ועל הדרך חושף אותו למוזיקה חדשה שלא הכיר לפני כן. מדובר בחברת מייפרט (Mypart) שמציגה השבוע כיוון חדש ושוק חדש לטכנולוגיה שהיא פיתחה: בחירת מוזיקה עבור משתמשי אפליקציות ופלטפורמות, מעריכת סרטונים, בניית מצגות ועד משחקי מחשב. החלק היפה בסיפור: זו מוזיקה שאנחנו, המשתמשים, ממש נאהב כי היא מותאמת להעדפותינו.
"היום יש קצת מרחק בין דברים," אומר עברי לידר, "נגיד בין הסרטון שעשית או התמונות שיש לך בטלפון לבין מוזיקה חדשה. הפלטפורמה שלנו מקצרת את המרחק הזה, והיא עושה את זה בצורה שקופה, אז זה המקום שבו ה-AI מאוד יכול לשפר את החוויה שלנו, מאוד".
בתחילת הדרך, ב-2018, מייפרט הציעה ליוצרים מוזיקליים חדשים דרך מעניינת להגיע לאוזניהם של המשתמשים המקצועיים - אנשים בתעשיות הבידור, ההפקה, הפרסום וכל השאר. הגופים המקצועיים האלה הם הלקוחות של החברה. מבחינתם, מייפרט בוחרת עבורם מוזיקה בצורה שמותאמת בשום-שכל, אולי בשום בינה מלאכותית, בדיוק לצרכים, לטעמים, לאפקט שהם מבקשים ליצור. חלק מהמוזיקה הזו תהיה מוזיקה חדשה, למשל של היוצרים הצעירים והנרגשים. וזה ניצחון לכל הצדדים.
מאז עברה החברה כברת דרך, ושם שינתה את המיקוד העסקי. מודל ה-AI שלה - שמסוגל לנתח כל קטע מוזיקלי ולהתאים אותו בדיוק לצרכי המשתמש – הפך ללב העניין. בפועל הטכנולוגיה של מייפרט הפכה לכלי למציאת מוזיקה לאנשים בתעשיות ההפקה והמוזיקה. אבל עכשיו היא עושה פיבוט נוסף: היא פונה לכל משתמשי האפליקציות בעולם עם אפשרויות חדשות למציאת המוזיקה שהם מחפשים, כולל חיפוש באמצעות תמונה או התאמת המוזיקה לנקודה הנוכחית במשחק המחשב שבו הם משחקים כרגע.
"הטכנולוגיה התבגרה לרמה שמאפשרת להנגיש אותה עכשיו לכל משתמש קצה", אומר מתן קולנשר, מנכ"ל ומייסד החברה, "הדבר הכי משמעותי שקרה זה שפיתחנו יכולת שמצליבה בין הבנה עמוקה של שירים לבין הבנה של תוכן ויזואלי, שזה משהו שמתפוצץ עכשיו באופן כללי ב-AI. לאנשים מאוד קשה להגדיר איזה סוג של מוזיקה הם מחפשים אבל מאוד קל להם לתת תמונה או וידיאו. אם אתה מצליח להבין את כל הדקויות בתמונה ולתת מוזיקה מתאימה, אז עשית המון: גם מי שלא מבין במוזיקה ולא יודע מה יעבוד עם התוכן שלו יקבל מוזיקה שמשדרגת את התוכן כמו מקצוען".
עברי לידר אומר שאמנים צריכים להיאבק כדי להגיע לקהל: "הדבר שהכי קשה להשיג היום זה אטנשן, תשומת לב. שם זה תמיד נתקע ונעצר כי יש המון אינפורמציה שמציפה. אבל פה אתה יכול להציע לאנשים כל מיני דברים חדשים במקומות שבהם הם אפילו לא יודעים שהם רוצים לשמוע משהו חדש. ככה הם נחשפים לדברים חדשים שרלוונטיים אליהם מתוך ההיכרות של הפלטפורמה עם הבן אדם".
איך אתה חי עם הכניסה של הבינה המלאכותית לעולמות היצירה המוזיקלית?
"אתה יודע, אני מתעסק הרבה בדברים שקשורים ל-AI ומוזיקה. יש יישומים שמוזיקאים אוהבים ויש יישומים שמוזיקאים לא אוהבים, שאפילו מפחידים את המוזיקאים. ואפשר להתווכח על זה, אבל דווקא היישום הזה פנטסטי כי הוא מחזק את המקום של היוצרים ושל האמנים ויש בו הרבה אפשרויות שיכולות להוביל לקידום של מוזיקה חדשה. המון דרכים כדי לעשות דברים שטובים למוזיקאים ולשוק של המוזיקה".
יסתכל על הסרטון, יקרא את הטקסטים, יבין בדיוק איזו מוזיקה נדרשת
הכלי החדש שיוצא עכשיו לשוק הוא קוד API, שמפתחי אפליקציות ופלטפורמות יכולים לשלב אצלם ולתת למשתמשים שלהם גישה לבינה המלאכותית של מייפרט. תחשבו על פלטפורמות עיצוב גרפי, תוכנות עריכת סרטים, כלים משרדיים שונים, כמובן גם רשתות חברתיות. סיימת לערוך סרטון מגניב וחסרה רק מוזיקה כדי ליצור את הפיצוץ? ה-AI של מייפרט יסתכל על הסרטון, יקרא את הטקסטים, יבין בדיוק איזו מוזיקה נדרשת – ויציע לך כמה אפשרויות.
"זיהינו שכל הפלטפורמות מרחיבות את יכולות ה-AI שלהן בכל מיני דרכים. הפיבוט שלנו לעולמות הצרכניים הוא השלב הכי טבעי. אנחנו לוקחים את היכולות שפיתחנו למקצוענים ושמים אותם בידיים של כל יוצר תוכן", אומר קולנשר. השינוי הזה הוא למעשה מהפיכה של ממש: בחברות הפקה יש צוותים שלמים שדנים באיזו מוזיקה לשלב ביצירות. למשתמש הפרטי יש כפתור Attach Music להוספת מוסיקה, אבל איזו מוזיקה מתאימה? פה אנחנו לבד, ובואו נודה, במרבית המקרים הבחירה שלנו תהיה בנאלית.
בשנת 2000 נולדה פלטפורמת מוזיקה בשם Pandora שעשתה מהפיכה בעולם. פלטפורמות סטרימינג אחרות יודעות להשמיע שירים שהאזנת להם לאחרונה או שירים טרנדיים – המלצות חסרות מעוף. פנדורה יודעת להבין את הטעם המוזיקלי של המשתמשים ולהשמיע להם פלייליסט מתמשך על בסיס שיר או שניים שהם בחרו בהתחלה. מעט חברות הצליחו מאז לשחזר את החוויה הזו. מייפרט היא אחת מהן.
"הסיפור של פנדורה הוא סיפור מדהים", אומר קולנשר, "בשלב הראשוני היה להם צוות של מאות אנשים שהקשיבו למוזיקה וציינו על מה השיר ומה המוזיקה וזה היה מדהים בשעתו. ואחר כך הם פיתחו אלגוריתמים ראשונים של למידת מכונה שיכלו לתת לך המלצות חכמות וזה היה אדיר, באמת סוג של אורים ותומים".
הבינה המלאכותית התקדמה מאז משמעותית והטכנולוגיה של מייפרט עושה את כל זה והרבה יותר מזה. "אנחנו אימנו אוסף של מודלים שמחליפים את האנשים שישבו בפנדורה, שמבינים לעומק כל מה שיש בשיר", אומר קולנשר, "יש סיבה שלמוזיקה יש כל כך הרבה השפעה עלינו כבני אנוש. אם אתה שם בנאדם במכונת MRI ומשמיע לו מוזיקה, כל המוח שלו נדלק. למה? כי זה פועל על כל החושים: מהוויברציות שאתה מרגיש בבטן דרך סגנון המוזיקה והכלים שמנגנים והקול של הזמר או הזמרת והאקורדים והמלודיות שמשדרים רגש. וחוץ מזה יש את המילים שמשפיעות בחלק אחר במוח עם עולם שלם של תוכן. תראה כמה דברים אתה צריך לעבד בשביל להיות מסוגל להבין שהמשתמש בקטע של אמני קאנטרי עם קצת שפת רחוב ו'אוקיי מגניב, נביא לך דברים כאלה"'.
המרכיב החדש שנוסף עכשיו הוא היכולת של ה-AI להסתכל על תמונה ולהבין מה רואים בה. ואם המשתמש לא יודע לדבר בשפה של מטפורות ומהלכים הרמוניים, הוא עדיין יכול לבחור תמונה שמביעה את הצורך שלו. לזה הוא יכול להוסיף בקשות טקסטואליות: 'שנות ה-70', 'מוזיקה שמחה', כאלה – וה-AI ידע להציע לו מוזיקה שכאילו נולדה עבורו.
"אנחנו רוצים שהחוויה הזאת תהיה לכמה שיותר תוכן שאנשים מייצרים. לא רק שירים טרנדיים אלא גם שירים שנגוזו ופתאום אתה מעלה אותם מהאוב וזה מגניב וגם מתיישב על הרעיונות במדויק"
קולנשר מגלם שילוב של מומחיות במחשבים ובבינה מלאכותית עם מומחיות במוזיקה, הלחנה וכתיבת מילים. הוא שירת ביחידה 8200 במודיעין, היום רב סרן במילואים. אחרי השירות הצבאי הוא למד בבית הספר למוזיקה רימון, אחר כך חזר ללימודי הנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטה העברית אבל שילוב עם לימודי מוזיקולוגיה באקדמיה למוזיקה. "מייפרט זה השילוב בין שתי האהבות הכי גדולות בחיים שלי, שזה מוזיקה ומחשבים", הוא אומר.
עם הרקע הזה יש לו אוזן רגישה במיוחד לשילוב מוזיקה בכל תחומי החיים, למשל סרטים וסדרות טלוויזיה, שהרבה פעמים משלבים מוזיקה אקראית או לא חשובה. "בסרטים טובים עובד הקסם ואתה קולט בדיעבד את עומק החוויה שעברת בזכות המוזיקה", הוא אומר, "בסדרה דברים מוזרים (Stranger Things) הם בחרו לשים את Running Up That Hill של של קייט בוש. תקשיב, אני נולדתי אחרי שקייט בוש הייתה מגניבה, אבל פשוט קיבלתי את צמרמורת. אני אומר את זה עכשיו ואני מקבל צמרמורת. המוח מתפוצץ מכמה זה מדהים".
הדוגמה הזו משמשת אותו להמחיש מה עושה מייפרט: "אנחנו רוצים שהחוויה הזאת תהיה לכמה שיותר תוכן שאנשים מייצרים. לא רק שירים טרנדיים אלא גם שירים שנגוזו ופתאום אתה מעלה אותם מהאוב וזה מגניב וגם מתיישב על הרעיונות במדויק".
מה קרה לרעיון שאיתו יצאתם לדרך של הפצת שירים של אמנים חדשים?
"היתרון של מה שבנינו, שהוא מנגיש מוזיקה שנוצרה על ידי בני אדם, לא AI, ואלה יכולים להיות שירים מפורסמים או לא. אחד הדברים הראשונים שקרו אחרי שפתחנו את הפלטפורמה הראשונה, שנועדה להתאמה בין אמנים לבין חברות, שהחברות התחילו להשתמש בזה כדי למפות את השירים שלהן. אבל קורה פה משהו מעניין: החוויה של חיפוש שירים - מעט מאוד אנשים באמת נהנים ממנה, אלא אם זה המקצוע שלהם. אבל כשאנחנו עושים התאמה ונוצר חיבור רגשי, זה לא חייב להיות שיר של אומן מפורסם. זה יכול להיות גם של יוצרים לא מוכרים. וזה נותן למשתמש הזדמנות להראות שהוא מיוחד ובוחר שירים שאף אחד לא השתמש בהם מעולם".
המוצר החדש שמייפרט מוציאה עכשיו לשוק, אותו קוד API, לוקח את כל העניין לשוק חדש של לקוחות: לא רק אנשי מקצוע שרוצים לאתר מוזיקה מתאימה לתוכן שלהם, אלא גם הציבור הרחב. משתמשים יוכלו לשלב מוזיקה בפלטפורמות שבהם הם משתמשים. אחד היעדים הבולטים לטכנולוגיה החדשה הן פלטפורמות הווידאו הגנרטיבי – כל הכלים שמאפשרים ליצור סרטונים מדהימים באמצעות הנחייה טקסטואלית (פרומפט) כמו Sora של OpenAI או Veo3 של גוגל.
מכיוון שבמרבית המקרים מדובר בסרטונים ללא צליל, וגם במקרים שיש צליל הוא די בנאלי, יש למייפרט שוק רחב להיכנס אליו. הטכנולוגיה של החברה כאילו נולדה בשביל זה: היא בוחנת את הוידאו, מבינה על מה מדובר, ומתאימה לו את המוזיקה. "ברור שמוזיקה של AI היא הבחירה הראשונה אבל אנחנו נותנים סיכוי לבני אדם להתחרות בדבר הזה. אתה שם שיר אמיתי וכל הוידאו שייצר ה-AI מתעורר לחיים, הרבה יותר אמיתי כי יש שם רגש אנושי".
תחום ענק נוסף הוא תחום הרשתות החברתיות. בפלטפורמות כמו אינסטגרם או טיקטוק, המוזיקה משחקת תפקיד מרכזי. הרבה פעמים הקטע המוזיקלי הוא הבסיס של כל הסרטון שמייצר המשתמש. הטכנולוגיה של מייפרט מאפשרת להפוך את הסדר: לייצר סרטון מקורי ורענן, ואז לשפר אותו עם מוזיקה שמותאמת לכוונה שלו במדויק.
"כשאנחנו עושים התאמה ונוצר חיבור רגשי, זה לא חייב להיות שיר של אומן מפורסם. זה יכול להיות גם של יוצרים לא מוכרים. וזה נותן למשתמש הזדמנות להראות שהוא מיוחד ובוחר שירים שאף אחד לא השתמש בהם מעולם"
בכל המקרים האלה מייפרט צריכה שיתוף פעולה של הפלטפורמות. למעשה הפלטפורמות הן הלקוחות המשלמים שלה, והמשתמשים הסופיים צורכים את השירותים דרך הפלטפורמה. אחת הפלטפורמות שכבר חתמה על הסכם עם מייפרט היא פלטפורמת הגיימינג אוברוולף (Overwolf) הישראלית. המשתמשים יכולים להפעיל אפליקציה שמשמיעה להם מוסיקה תוך כדי המשחק. בניגוד להאזנה לספוטיפיי, האפליקציה של מייפרט לא רק מכירה את העדפות המשתמש אלא גם עוקבת אחר התקדמות המשחק ומתאימה את המוזיקה לסוג המשחק ולמצבים המתרחשים בו בכל רגע. חוויה מסוג חדש שגיימרים עוד לא מכירים.
מהלך גיוס הון חדש
חברת מייפארט הוקמה ב-2018 על ידי מתן קולנשר ואריאל גדילוב, שדרכיהם נפגשו במהלך הלימודים. עברי לידר הצטרף אליהם כבר בשלב מוקדם כשותף וכיועץ מקצועי. ב-2018 החברה עשתה סיבוב הון ראשוני של מיליון דולר. את הסיבוב הובילה חממת דה טיים (The Time) וקרן פירסטיים, והצטרפו אליה אנג'לים ויזמים כמו טריסטן ג'אן, לשעבר מנהל המחקר בספוטיפיי, רוני בראון, מייסד הליקון, רוני ואנס, שהיה נשיא גפן רקורדס ואוון בוגארט, כותב שירים זוכה גראמי וגם אודי מוקדי מייסד סייברארק, אבירם חניקמייסד ביונד סקיוריטי ועופר בן-נון מייסד ארגוס וטאלון "כל מי שיש לו נפש של אמן מאחורי החזות של סייבר ופינטק", אומר קולנשר". בימים אלה החברה נמצאת במהלך גיוס הון חדש.
הפיבוט שעשיתם, שינוי המוצר והשוק, נעשה כי המיקוד הקודם לא נתן תוצאות טובות?
"לא, הוא נעשה בגלל שילוב של בשלות הטכנולוגיה - ההרגשה שלנו שאפשר לתת למשתמשים יכולות כמו של מקצוענים, וברור שגם רצון לגדול. תסתכל על השווקים שאנחנו מכוונים אליהם עכשיו, זה מטורף. זה מאות מיליוני המלצות ביום שמשתמשים יכולים להשתמש בהן כדי להגביר את החוויה. לא יכול להיות שב-2026 אנשים עדיין בוחרים מוזיקה ידנית עם שם האמן. כל החברות מבינות את זה, גם החברות הגדולות, וכולן מנסות להביא ייחודיות כזאת למוצרים שלהן. אנחנו רוצים להיות הראשונים שמביאים את המענה השלם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו










