בשיתוף מורנינג של חשבונית ירוקה
רפורמת "חשבוניות ישראל", מהלך הדגל של רשות המיסים שנועד להילחם בחשבוניות פיקטיביות ובהון שחור, עומדת לאלץ מאות אלפי עסקים לשנות הרגלים. בינואר 2026 תיכנס לתוקף אבן דרך משמעותית ברפורמה: כל חשבונית על עסקה בסכום העולה על 10,000 שקל תחויב בקבלת מספר הקצאה מרשות המיסים. ביוני, הרף ירד שוב, ל־5,000 שקלים בלבד. המשמעות - הרבה יותר עסקים, כולל עצמאים ועסקים קטנים, יושפעו ומי שלא יתכונן מראש, עלול לשלם ביוקר, בכסף ובזמן.
1 צפייה בגלריה
חשבונית
חשבונית
"במעבר לדיגיטל, ובשילוב יכולות AI, הפוטנציאל להתייעלות העסק רק גדל"
(תמונה: Shutterstock)
"רפורמת חשבוניות ישראל נועדה לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות", מסבירה רוני ענבי-פס, סגנית נשיא בתחום המוצר בחברת מורנינג של חשבונית ירוקה, "כאשר מופקת חשבונית פיקטיבית בין עסקים, הלקוח יכול לנכות מע״מ ומס הכנסה למרות שלא בוצעה עסקה אמיתית. כך המדינה מפסידה מיליארדי שקלים בשנה. הרפורמה באה לעצור את זה באמצעות אימות בזמן אמת של חשבוניות ומתן מספר הקצאה (אסמכתא), שמונע ניכוי מס מחשבוניות חשודות". עד היום החובה לקבלת מספר הקצאה חלה על חשבוניות מעל 20 אלף שקל, אך כאמור הסף יורד בשתי מדרגות - בינואר וביוני 2026.
"ההשפעה בפועל תלויה מאוד בצורת העבודה של העסק", אומרת ענבי-פס. "עסק שעובד עם מערכת דיגיטלית להפקת חשבוניות כמעט ולא ירגיש שינוי - המערכות מחוברות לרשות המיסים, ומספר ההקצאה יתקבל אוטומטית עם הפקת החשבונית. לעומת זאת, עסק שעובד עם פנקסים יידרש להגיש בקשה ידנית באתר רשות המיסים בכל פעם שהוא מוציא חשבונית. זה תהליך שגוזל זמן, קוטע את העבודה השוטפת ועלול להפוך לנטל אמיתי".

"הרפורמה דוחפת עסקים להתחיל לעבוד עם מערכת דיגיטלית"

מאחורי השפה היבשה של הרפורמה מסתתר בלבול אמיתי בשטח. בעלי עסקים רבים עדיין לא בטוחים אם החובה חלה עליהם, ומה יקרה אם יוציאו חשבונית בלי מספר הקצאה. חלקם מניחים בטעות שמדובר ברפורמה שמכוונת רק לחברות גדולות, אחרים סבורים שמדובר בהצהרה בלבד ולא באכיפה בפועל. בפועל, כפי שמבהירה ענבי-פס, הרפורמה רלוונטית לכל עוסק מורשה שמוציא חשבוניות מס, עצמאים, חברות בע״מ ושותפויות, וסכום הסף שיורד בהדרגה צפוי כאמור להכניס למעגל החובה גם עצמאים ועסקים קטנים שעד היום לא נדרשו לכך.
רוני חשבונית ירוקהרוני חשבונית ירוקהתמונה: באדיבות המצולמת
ומה קורה למי שלא עומד בדרישות? "הספקים שלו לא יוכלו לנכות את מע״מ התשומות מהחשבוניות שלו, והוא עצמו עלול להיחשף לביקורת מצד רשות המיסים ואף לקנסות", היא מזהירה. "זה דגל אדום שאף בעל עסק לא רוצה מעל הראש"
"פתרון אוטומטי מלא, כמו זה שמציעה מורנינג מאפשר התחברות חד־פעמית לרשות המיסים דרך המערכת, ולאחר מכן - בכל פעם שמופקת חשבונית רלוונטית, נשלחת בקשה אוטומטית למספר הקצאה והוא מוצמד למסמך בלי פעולה נוספת מצד המשתמש", מבהירה ענבי-פס.
רפורמת חשבוניות ישראל אינה רק מהלך נגד חשבוניות פיקטיביות - היא גם מנגנון שמאלץ עסקים לבחור איך הם רוצים לעבוד בעידן רגולטורי דיגיטלי. "באופן טבעי הרפורמה דוחפת עסקים להתחיל לעבוד עם מערכת דיגיטלית", אומרת ענבי-פס, ומשרטטת קו ברור בין מי שמאמץ תהליכים אוטומטיים לבין מי שמתעקש להישאר בעולם הפנקסים. הדיווח הידני, שדורש כניסה לאתר רשות המיסים והגשת בקשה נפרדת לכל חשבונית, אולי אפשרי נקודתית אך לדבריה הופך לבלתי סביר כשהיקף החשבוניות גדל, והסכום עבורן נדרש מספר הקצאה יורד. במובן הזה, המדינה לא אוסרת על עבודה ידנית, אבל כן מייקרת אותה בזמן, בחיכוך ובסיכון. עסקים שלא יסתגלו ימצאו את עצמם משקיעים יותר אנרגיה בניהול אדמיניסטרטיבי ופחות בליבה העסקית - פער שילך ויגדל ככל שהרגולציה תהפוך דיגיטלית יותר.
האם המעבר לדיגיטל מתאים רק לעסקים טכנולוגיים?
"לא, דווקא עסקים שהם לא טכנולוגיים יכולים להרוויח המון מהמעבר. זה צעד מתבקש עבור כל עסק כדי להתקדם. הזמן הקצר שמושקע בלמידה מוחזר מהר מאוד בעבודה יעילה יותר. מניסיון, עם ממשק ידידותי - המעבר של 'פנקסאים' לדיגיטל הוא חלק ומהיר".
לדבריה, רפורמת חשבוניות ישראל טומנת בחובה הזדמנות גדולה יותר לבעלי עסקים. "הפקת חשבוניות דיגיטליות היא השלב הראשון. אחריה מגיעות הזדמנויות נוספות: דיווח הוצאות אוטומטי באמצעות שליחת צילום בוואטסאפ, חיבור ישיר לרו״ח, הצעות מחיר עם חתימה דיגיטלית, קבלת תשלומים באשראי וארנקי תשלום ועוד. עם שילוב יכולות AI, הפוטנציאל להתייעלות העסק רק גדל. לדוגמה, לאחרונה השקנו כלי AI ליצירת דף מכירה אונליין לעסק. המשתמש מזין פרומפט קצר שכולל את תיאור העסק והמוצרים, וממנו נוצר אוטומטית עמוד מעוצב עם טקסטים ותמונות רלוונטיים, שאפשר למכור באמצעותו אונליין".
ענבי-פס משתפת בדוגמה מהשטח של מעצבת פנים - עוסקת מורשה שעבדה שנים עם פנקסים. "החשבוניות שלה היו לרוב בסכומים של מעל 25 אלף שקל. בהתחלה היא השתמשה במערכת שלנו רק כדי להפיק חשבוניות ולקבל מספרי הקצאה באופן אוטומטי, אבל בהדרגה אימצה עוד כלים כמו העלאת הוצאות בזמן אמת בוואטסאפ, שיתוף רואה החשבון בדו"חות, ואפילו שירות 'הקדמת חשבונית' שמאפשר לה לקבל תשלום מיידי על פרויקטים מול עיריות או לקוחות גדולים אחרים שמשלמים בשוטף פלוס. היום היא מתעסקת יותר בעיצוב ופחות בניירת".
"אני ממליצה לכל בעלי העסקים, קטנים וגדולים, לעשות את הצעד", מסכמת ענבי-פס. "מעבר נוח וחיובי לדיגיטל לא רק פותר את בעיית הרפורמה, אלא פותח את התיאבון להתייעלות רחבה יותר. בסוף, זה ההבדל בין לרדוף אחרי רגולציה - לבין להשתמש בה כמנוף לצמיחה".
בשיתוף מורנינג של חשבונית ירוקה