ברקע המחאות המתגברות סביב המהפכה המשפטית ושביתת הענק במשק עליה הכריזה אתמול ההסתדרות, תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2024-2023 אושרו הלילה (בין שני לשלישי) בכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים אל מול 55 מתנגדים. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לא התייחס בעת הצגת החוקים במליאה לכאוס ברחובות המדינה, אך כן התייחס בקצרה לשביתה שהחלה היום ואמר: "כואב לי מהמהלך של ההסתדרות, אבל אני לא נכנס לזה עכשיו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כעת יעברו התקציב וחוק ההסדרים לדיונים בוועדות הכנסת, כאשר הכוונה היא להביאם בעוד כחודשיים לקריאה שנייה ושלישית. תקציב המדינה לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על סכום שיא של כ-513 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
במהלך נאומו במליאה אמר שר האוצר כי "בתקציב המוצע אנחנו רואים לנגד עינינו את המעמסה הגדולה המונחת על כתפי אזרחי ישראל ועמלנו רבות כדי להיאבק ביוקר המחיה המקשה על כל אזרח ואזרחית בישראל. התקציב והתכנית הכלכלית שמונחים לפניכם היום לקריאה ראשונה הם בשורה למשק הישראלי. אנחנו מביאים רפורמות מבניות משמעותיות שיאיצו את הצמיחה במשק, ולצדן השקעה תקציבית משמעותית, מענה לצרכי הביטחון, לדרישות המשרדים ולדרישות השכר, תוך ריסון מידתי של ההוצאה. 
"יש בפנינו אתגרים כלליים לא פשוטים. האופק הכלכלי אינו בהיר. עליות הריבית בעולם, שנחוצות לצורך המאבק באינפלציה, מטלטלות את השווקים הפיננסיים בעולם, מעיבות על הפעילות הכלכלית של עסקים רבים ועל משקי הבית. המשבר בסקטור הבנקאי בארה"ב ובאירופה מחריף את חוסר הוודאות בשווקים ועלול להוביל להאטה בצמיחה הגלובלית ולהרעה בתחזיות.
"אמרתי ואני אומר גם היום יש לנו כאן במדינת ישראל הזדמנות להיות אי של יציבות בים כלכלי עולמי סוער. לאור האתגרים הכלכליים, הבאנו היום תקציב אחראי. התקציב יאפשר לממשלה לממש את מדיניותה, תוך שמירה על אחריות פיסקלית שתסייע לייצב את המשק ולמנוע החרפה של האינפלציה. 
"הנהגה כלכלית אחראית נחוצה כעת לצליחת האתגרים המצויים לפתחנו. בעת הזו חשוב מאוד לנהוג באחריות. אישור התקציב הוא צעד קריטי - הוא משדר לציבור, לחברות הדירוג ולמשקיעים שישראל פועלת באחריות ויסייע להבטיח יציבות", טען סמוטריץ'.
בסיום דבריו, הוסיף שר האוצר כי "אזרחי ישראל - ימים לא פשוטים עוברים על מדינת ישראל ועל החברה הישראלית, אבל כמדינה אנחנו חזקים ונמשיך לבנות את מדינת ישראל למען אזרחי ישראל כולם. נעביר בעזרת השם את התקציב ונמשיך לעבוד למענכם".
פורסם לראשונה: 13:19, 27.03.23