אמנם קבלני שיפוצים יודעים מהו הנזק החמור שיכול להיגרם כתוצאה מפירוק לא חוקי וללא פיקוח של אסבסט, אך גם לכם יש אחריות.
בין אם אתם בעלי הנכס, ובין אם אתם דיירים המתגוררים בקרבת נכס שכזה – חובה עליכם לגלות ערנות. החל משלב הפירוק ללא רישיון ועד לשלב ההטמנה כדין. מעבר לקנס (שעומד על סך של 400 אלף שקל), ומעבר לכך שמדובר בעבירה על החוק, הרי שהסכנה הבריאותית היא העונש האמיתי.
במהלך פירוק, אסבסט גורם לשחרור של סיבי אסבסט, אשר כבר הוכח כי הם מסרטנים. הסכנה אינה רק בשלב השיפוץ, אלא גם שנים אחרי, שכן השאריות נשארות בסביבת המגורים.
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)

מהי הסכנה בפירוק של גגות, צנרת, אדניות וקירות מאסבסט?

ובכן, מסתבר שישנם שני סוגי אסבסט. האחד, והמסוכן יותר הוא אסבסט פריך (עליו נרחיב בכתבה נפרדת), ששימש בעבר לצורך בידוד אקוסטי, ואשר נעשה בו שימוש בעיקר במבני ציבור ובעסקים.
במגזר הפרטי, לרוב יש אסבסט צמנט, שהיה נהוג להיות בשימוש בענף הבנייה לפני שנים רבות. כל עוד הוא במצב שלם, ולא נפגע לאורך השנים, הוא אינו מסוכן. ואולם,במהלך פירוק, הוא הופך להיות מסוכן בדיוק כמו האסבסט הפריך.

מדוע אסבסט כל-כך מסוכן ומהו הנזק הבריאותי שיכול להיגרם ממנו?

"זהו מחצב, מינרל מהטבע, שהסכנה הנשקפת ממנו היא לא החומר שממנו הוא עשוי, אלא מהצורה הפיזיקלית שלו", מסבירה רעות רבי, מנהלת אגף אסבסט ורישום כימיקלים, המשרד להגנת הסביבה.
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)
"כל סיב הוא מעין מחט דקה, שמצליחה לחדור את כל המסננים הטבעיים שיש לנו באף ובלוע. סיבים אלו חודרים אל תוך הריאות, גורמים להצטלקות קרום ריאה, לתחלואה שמיוחסת חד-ערכית לחשיפה מאסבסט. בין סוגי הסרטן אשר נקבע כי יש קשר ברור החשיפה לאסבסט לבין התחלואה בהם: סרטן ריאות, אסבסטוזיס ומזוטוליומה".
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)

כיום בישראל יש עדיין כ-85 מיליון מ"ר מאסבסט צמנט בשימוש

כאמור, כשהאסבסט הצמנט הוא שלם, והסיבים שלו מהודקים על-ידי הצמנט, לא נשקפת סכנה ממנו. "הסכנה מתחילה כשהחומר נשבר: כשמנסרים אותו, קודחים בו, כשהוא נפגע (כתוצאה מנפילת עץ עליו ברוחות) או כשהוא מתלקח", מסבירה רבי.
"זו הסיבה שמומלץ להיפטר ממנו כשהוא עוד בשלמותו ולפני שהוא נפגם, שכן אחרת, כבר מאוחר מדי. לכן, נקבע בחוק שהפירוק והפינוי שלו ייעשו אך ורק בידי בעלי מקצוע עם רישיון של המשרד להגנת הסביבה ותחת פיקוח. כל מקרה של הסרה מדווח ומתועד, וכולל היתר לכל עבודה ספציפית".
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: צחי אלבז, באדיבות המשרד להגנת הסביבה)
מה היקף הימצאותו של חומר זה בישראל כיום?
"אמנם כבר שנים אסור להשתמש בו בענף הבנייה והשיפוצים, אך הוא עדיין קיים בבתים רבים", מציינת רבי.
"על פי הערכות שלנו מדובר בכ-85 מיליון מ"ר של אסבסט צמנט, על שלל מוצריו. אמנם השימוש העיקרי שהוא עדיין משמש אליו הוא גגות (הלוח הגלי הנפוץ והמקור), סככות של מקומות חנייה, אך גם הוא קיים בצנרת ישנה, במרזבים, בקירות ובאדניות שהיה נהוג לבנות פעם".
מדוע למעשה אין חובה להסיר את האסבסט הצמנט כרגע? ומה הסיכון שלוקח על עצמו מי שמשאיר אותו. הרי הוא לא נחשב לעבריין, ובכל זאת, מדובר בחומר שעדיף להרחיק מסביבת מגורים, לא?
"בסופו של דבר, זהו חומר שעם השנים יש לו בלאי, למרות שהוא נחשב לעמיד וחזק. ועדיין, קורים דברים במהלך עבודות של בעלי מקצוע בשטח, שריפות פורצות, מבנים מאבדים יציבות ובמהלך תיקון ניתן לגרום להם לנזק. אם מראש מסירים את הסיכון, כל ההתמודדות איתו במצב שהוא יהיה כבר פגום, תהיה הרבה פחות מורכבת, זולה משמעותית ותמנע נזק לרכוש".
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)
מהי העלות של הסרת אסבסט צמנט לבעל נכס פרטי?
"פירוק של סככת אסבסט בשטח של 15 מ"ר, המשמשת לחניה במקומות רבים בארץ, תעלה כ-800 שקל. אם הוא יהיה כבר במצב מסוכן (וייחשב לאסבסט 'פריך'), העלות תזנק לכמה אלפי שקלים. הסרת גג אסבסט של בית בשטח של כ-120 מ"ר, תעלה כ-6 אלף שקל, לא כולל עלות הקמת הגג החלופי".
האם מחיר זה כולל גם פינוי כדין של האסבסט?
"בהחלט. כל אסבסט שמוסר נלקח לאחר ההסרה בתנאים של אריזה שלא מאפשרת פיזור הסיבים גם בהליך ההובלה. הוא מוטמן באתר הטמנה ייעודי לאסבסט (יש 6 כאלה ברחבי הארץ), וקבלני האסבסט המורשים מובילים אותו לשם".
כיצד המדינה מתמודדת עם מפרי חוק, קבלנים שמסירים אותו ללא רישיון ומטמינים אותו שלא באתר הטמנה מורשה?
"לצערנו, אנו מגלים על כך כשהוא כבר מושלך בצדי דרכים, בעקבות דיווח של תושבים באזור. לעתים, מדובר בשטח ציבורי, ואז אנו דורשים מהרשות המקומית לפנות אותו כדין. הסנקציה על פינוי אסבסט שלא כדין הוא קנס בסכום של 400 אלף שקל ליחיד.
"במקרה זה, האחריות היא גם של הקבלן העבריין, שאמור היה לומר לבעל הנכס שהוא אינו בעל רישיון לפינוי אסבסט וגם של בעל הנכס. זאת, משום שגם לו יש האחריות לבדוק שהקבלן בעל רישיון לביצוע עבודה מהסוג הזה. מדובר בעבודה נקודתית, ולא בכלל השיפוץ, והיא לא מחייבת אף בעל נכס לבצע את שאר העבודות אצל אותו קבלן".
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)
כיצד נשקפת סכנה גם לדיירים המתגוררים בשכנות?
רבי: "גם אם מפרקים לוח אסבסט, מרזב או צנרת ישנה, ומשאירים אותו בשטח פתוח, היא מסוכנת. במשך הזמן, חתיכות מלט מתפזרות. עוברי אורח דורכים עליהן, ילדים עוברים עליהם עם אופניים.
וכך קורה, שמספיק שדייר אחד בבניין מפרק מרזב לא פעיל, והוא מסכן את כלל דיירי הבניין אם הוא לא עושה זאת ללא בעל מקצוע בעל רישיון לכך.
"ישנן רשויות מקומיות, שדורשות ביצוע סקר להימצאות אסבסט צמנט במבנה, כתנאי לפני מתן היתרי בנייה. כל שיפוץ של צנרת ישנה, יכול להיות מאוד מסוכן, ולכן יש פיקוח על כך, לרווחת כלל התושבים באזור".

משפצים? כך תפעלו בצורה חוקית ובטוחה

פירוק או הריסה של מבני אסבסט ייעשה אך ורק על-ידי קבלנים שהוסמכו על-ידי המשרד להגנת הסביבה, הנוקטים באמצעי הזהירות הנדרשים ופועלים על פי נוהל. שימו לב, שגם פירוק אסבסט בשטח הקטן מ-50 מ"ר מחייב העסקת קבלן אסבסט מורשה.
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
שברי אסבסט פזורים על הקרקע ומעורבים בפסולת בניין
(צילום: צחי אסא, באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

מה יכולים לעשות שכנים שמגלים מפגע אסבסט מסוכן ליד ביתם?

גם אם לא מדובר באסבסט שנמצא בשטח ביתכם הפרטי, אך אתם מתגוררים בסמוך לבניין ישן או למבנה ציבורי כלשהו שעובר שיפוץ, כדאי מאוד שתהיו ערים לסכנות, ואל תחששו לדווח על כך לרשות המקומיות או למוקד של המשרד להכנת הסביבה, בטלפון 6911*.
בכך, תגנו על הבריאות שלכם לא רק במהלך עבודות השיפוצים, אלא גם לאחר מכן. ברגע שאסבסט מתפרק, הוא יכול להישאר בשטח הסמוך למקום המגורים שלכם שנים ארוכות ולהמשיך לסכן אתכם.

מעוטי יכולת ומתגוררים בסביבה עם אסבסט במצב מסוכן? המדינה תממן פינוי שלו

פעמים רבות, לאחר שריפה, בעלי נכס מגלים שהם צריכים להיפטר מהציוד הפרטי שלהם כי הוא כבר מזוהם ומסרטן. ברגע שאסבסט התפורר עליו, לא ניתן להמשיך ולעשות בו שימוש. כל עוד הוא במצב שלם, העלות שלו נמוכה משמעותית (כ-30 עד 50 שקל למ"ר).
כשמדובר בהסרת גגות אסבסט, העלות האמיתית לצרכן הפרטי היא של הקמת גג חלופי במקומו. זהו למעשה החסם שעומד בפני בעלי נכסים רבים, שכן זו ההוצאה האמיתית. הפינוי עצמו, זול יחסית.
ואולם, אם האסבסט במצב שהוא כבר נפגם והוא מסוכן, עלות הפינוי שלו מזנקת ונעה סביב כמה אלפי שקלים למ"ר. זאת, משום שזה מחייב תנאי עבודה סטריליים בשטח, בדיקות מעבדה ופיקוח הדוק.
"רק לאחרונה, בעלת נכס במושב התמודדה עם קריסה של סככות בשטח ביתה, בעקבות נפילת ענפים", מתארת רבי.
"התוצאה היא שהיא למעשה נאלצה לחיות במצב מאוד מסוכן. לכן, הוחלט שאם מדובר במעוטי יכולת, שנאלצו להתגורר בנכס שבו יש אסבסט במצב מסוכן, עלויות הפירוק והפינוי שלו יהיו על חשבון המדינה. לשם כך הוקמה קרן מיוחדת בתקציב של 1 מיליון שקל".
8 צפייה בגלריה
אסבסט
אסבסט
אסבסט
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
מה כולל שירות זה?
רבי: "'שירות קבלן בית' הוא שירות הניתן מקבלן המועסק על-ידי המשרד להגנת הסביבה. תפקידו לבצע פינוי וניקוי אתרים שבהם קיימים מפגעי אסבסט בשטחם של מעוטי יכולת ובמצבי חירום".
"שירותי הקבלן כוללים ביצוע פעולות מיידיות באתר מפגע אסבסט (תיחום, שילוט, התזת חומר מלכד למניעת פיזור סיבים), סילוק מפגע אסבסט (פינוי האסבסט לאתר הטמנה בהיתר מאת המשרד) וכן סילוק מפגע במצב חירום (פינוי מפגע אסבסט, עשוי להיות בהיקפים נרחבים)".