כל העולם עוקב בחודשים האחרונים אחר עניין מרכזי אחד בשוק הפיננסים: העליות בשיעורי הריבית במדינות השונות, מהלכים שמנווטים ומטלטלים את הכלכלה העולמית מאז המפנה המשמעותי שהחל בחודשים הראשונים של שנת 2022 ברוב המדינות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, ג'רום פאוול
(AP)
העלאות הריבית כבר מערימות קשיים על מדינות, חברות ואזרחים, גרמו לשינויי מדיניות בתחום הוצאת הכספים והחסכונות ונראה כי המשך ההעלאות רק יחריפו את הטלטלה העוברת על העולם - ירידות שערים בבורסות, עליית מחיר הלוואות הדיור, שמביאה כבר לירידה במחיר הדירות במדינות אחדות וגם לפשיטות רגל, מעטות בינתיים, ולקשיים לעמוד בהחזרי חובות.
אתמול למשל, וול סטריט ננעלה בירידות: מדד נאסד"ק ירד ב-1%, דאו ג'ונס ב-0.9% ו-S&P 500 איבד 1.1%.
מחיר הכסף הוא אחד היסודות החשובים והמשפיעים ביותר על ניהול הכלכלה במדינות, בחברות ובמשקי הבית. הגדרת ריבית היא למעשה "מחיר הכסף", דהיינו סכום הכסף הנוסף המשולם על ידי לווה למלווה תמורת הזכות שנותן המלווה ללווה להשתמש בסכום כסף מסוים שהוא מעביר אליו, דהיינו בכסף הניתן במסגרת הלוואה לטווח זמן מסוים. זהו "מחיר הזמן" של הכסף, או המחיר של העברת הכסף מהעתיד להווה.
היום בערב (רביעי) יודיע ג'רום פאוול, נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל רזרב, על מדיניות הריבית לשבועות הקרובים. בעקבות נתוני האינפלציה המדאיגים, שפורסמו בארה"ב בימים האחרונים, לפיהם האינפלציה עדיין גבוהה משמונה אחוזים - והגיעה באופן משמעותי מעליית מחירי המוצרים להתייקרות השירותים, מצפים הפעם לעליית ריבית גבוהה ואולי אפילו לשיא חדש מזה שנים.
התחזיות מדברות על עלייה "בטוחה" של 0.75%, לשיעור של 3% עד 3.25%, אולם לא מעט אנליסטים מצביעים כבר על האפשרות שהריבית תועלה הפעם בארה"ב בחדות - באחוז שלם - כדי להבהיר כי "המלחמה" נגד האינפלציה תנוהל על ידי הפד בכל העוצמה והכוח. זאת, עד שתודבר. הנגיד האמריקני אף הבהיר כי הוא מודאג מהאינפלציה הרבה יותר מהחשש ממיתון, וזה אכן עלול להתרחש אם תגבר ההאטה במשק האמריקני בחודשים הקרובים.
גם בבריטניה, מעצמה כלכלית חשובה, צפויה החלטת ריבית בהמשך השבוע, ביום חמישי, וגם שם שיעור האינפלציה המדאיג מאוד, 9.4%, קורא להעלאת ריבית משמעותית. בבנק המרכזי בבריטניה העריכו כי ללא טיפול מיידי בה, תזנק האינפלציה ותגיע אפילו לשיעור מבהיל של 13.3% כבר בחודש אוקטובר הקרוב.
2 צפייה בגלריה
בריטניה
בריטניה
הבריטים סובלים מיוקר המחיה
(צילום: gettimyages)
בריטניה הייתה הראשונה שבה הועלתה הריבית בסבב הנוכחי, עוד בחודש דצמבר 2021, ומאז בוצעו חמש העלאות ריבית נוספות עד לשיעור של 1.75%. התחזיות לצמיחה שלילית בכלכלה הבריטית בשיעור של 2.1% בחודשים הקרובים לא תרתיע כנראה את הבנק המרכזי מלהכריז השבוע על העלאת ריבית בשיעור של לפחות חצי אחוז.
בעוד שבברזיל הריבית עומדת כבר על שיעור אסטרונומי של 13.75%, הרי שבשווייץ הריבית עודנה שלילית בשיעור של רבע אחוז וגם ביפן הריבית עדיין במינוס של עשירת האחוז. אולם, גם באלה יהיו כנראה תמורות בעת הקרובה, שכן עליות המחירים מגיעות גם אליהן, אף כי הן נועלות כבר תקופה ארוכה את טבלת שיעורי האינפלציה בארצות העולם.

ומה בישראל?

אמנם הבנק המרכזי עצמאי לחלוטין להחליט על גובה הריבית, ולממשלה אסור להתערב בהחלטותיו, אולם בעניין אחד הוא עצמאי פחות: העלאות ריבית ניכרות במדינות אחרות, ובעיקר במדינות הסחר עם ישראל, ובראשן ארה"ב, משפיעות ישירות על ההחלטות בבנק ישראל.
האינפלציה כאן אמנם ירדה די במפתיע בחודש ספטמבר ב-0.3%, וכך האינפלציה השנתית פחתה משיעור של 5.2% ל-4.6% "בלבד", אולם מדובר על פי כל ההערכות בעניין חד פעמי, כאשר הציפיות לאינפלציה בחודשי הסתיו והחורף רק עולות. בספטמבר, אגב, עדיין צפויה על פי החזאים אינפלציה סביב 0%.
המשמעות היא שהעלאת ריבית גבוהה במיוחד בארה"ב, לצד הסטייה המשמעותית מיעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנת 2022 כולה - 1% עד 3% - יובילו את הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, להעלאת ריבית משמעותית נוספת של 0.5% עד 0.75% (כנראה לא יותר מכך) כבר ב-3 באוקטובר. גם למועד החלטת הריבית הבאה, ב-21 בנובמבר, צופים בבנקים ובבתי ההשקעות בישראל העלאת ריבית של כחצי אחוז על ידי בנק ישראל.
המשמעות היא שהריבית הבסיסית בישראל עשויה להגיע לשיעור של 3% עד 3.25% כבר בעוד חודשיים, ולהוביל את ריבית הפריים אל קרבת הריבית הגבוהה של חמישה האחוזים, 4.5% עד 4.75%, ובראשית שנת 2023 אף מעבר לה כנראה.
בנסיבות הקיימות חייבת הממשלה לשקול היטב את צעדיה ולא לפזר את כספי העודפים שבתקציב המדינה לכל עבר. גם למדינה תשלומי הריבית צפויים לעלות. החברות העסקיות ייחשבו כעת מסלול מחדש בהקשר לכוונות להרחיב את פעילותן, תוך נטילת הלוואות, ומשקי הבית צפויים להפחית עוד יותר את נטילת המשכנתאות וההלוואות לצרכים אחרים מדיור. בלימת העלייה במחירי הדירות עומדת כנראה בפתח בחודשים הקרובים.
פורסם לראשונה: 17:50, 19.09.22