"אסור למדינת ישראל לשים את כל הביצים בסל אחד – לא נכון להישען רק על פועלי בניין פלסטינים. חייבים ליצור תמהיל של עובדים פלסטינים ועובדים זרים". כך אמר היום (ג') יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בכנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות שנערך בתל אביב. הכנס נערך בצל המחסור החמור בפועלי בניין בעקבות סגירת השערים לכ-90 אלף עובדים פלסטינים לישראל בשל מלחמת חרבות ברזל, מהלך שהוביל לסגירה של כמעט מחצית מאתר הבנייה.
סלוביק קרא לממשלה לקחת אחריות על המתווה להחזרת עובדים פלסטינים לארץ: "אל תטילו עלינו את האחריות על הביטחון, הסדרי הביטחון להחזרת עובדים פלסטינים צריכים להיקבע על ידי שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל", אמר. "הממשלה צריכה להסדיר את מתווה חזרתם של העובדים גם מול הרשויות המקומיות, לא ייתכן שיחזירו פועלים פלסטינים, אבל ראשי הערים יסגרו את אתרי הבנייה".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה הבהיר סלוביק כי על המדינה ליצור תמהיל שיאפשר הבאת 80 אלף עובדים זרים לצד 40 אלף עובדים פלסטינים. הוא הוסיף כי גם אם המתווה יוסדר בקרוב, העבודה בפועל תחל רק לקראת חודש יוני, "יש סגר, יש רמאדן, זה ייקח זמן", אמר. על סוגיית העובדים הזרים אמר סלוביק: "רק אחוז אחד מכלל העובדים הזרים שאמורים להגיע לכאן נחת בארץ. חייבים להביא לפחות 45 אלף עובדים זרים".
בנוסף הוא מתח ביקורת על האמירה של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, בראיון ל"ממון" ו-ynet בשבוע שעבר לפיה על הממשלה "לקחת החלטות קשות ולא למיין את כל העובדים הזרים". סלוביק אמר על כך: "יש מי שאומרים שלא צריך למיין את כל העובדים. אבל האחריות היא עלינו הקבלנים. אנחנו משלמים לעובדים זרים את המשכורת הגבוהה ביותר מכל המדינות, ואנחנו מצפים לקבל את העובדים הטובים ביותר".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס לעובדה שלכנס הוזמנו נציגי הממשלה, אולם רק מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, הגיע לכנס. הוא טען שהממשלה מפקירה את הענף: "אדוני שר השיכון, אייכה. משך הבנייה התמשך ורוכשי הדירות לא יקבלו את הדירות בזמן. היזמים והבנקים מאיטים את קצב התחלות הבנייה בחדות וההיסטוריה מלמדת שזה עלול להוביל שוב לעליות מחירים מטורפות של הדירות ממש בקרוב. אזרחים לא יוכלו לשפץ את בתיהם, לא את המשרדים ולא את העסקים שלהם, בניית תשתיות, גשרים, מוסדות חינוך, בתי ספר, גני ילדים, מרפאות – כולם יידחו".
סרוגו הוסיף: "אדוני שר החינוך, איך אתה לא הופך שולחנות. ב-1 בספטמבר לא יהיו בתי ספר חדשים, כמו במדינת עולם שלישי. שרת התחבורה, אנחנו נמשיך לעמוד בפקקים כי אין עובדים לתשתיות. אדוני שר הבריאות, נמשיך להציב את הקשישים במסדרון כי המחלקות אינן נבנות. ואפילו לא דיברתי על בינוי חבל התקומה. אדוני ראש הממשלה ואדוני שר האוצר, הכלכלה בישראל לא כל כך חזקה היום כמו שאתם חושבים, היא דווקא פגיעה מאוד. בעיית מחסור העובדים בענף היא לא גזרת גורל, היא הבעיה של כולנו וחייבים לפתור אותה מהר ככל האפשר".
בהמשך מתח סרוגו ביקורת על עמדת משרד המשפטים ומשרדי ממשלה נוספים לפיה הבאת עובדים במסגרת פרטית עלולה להוביל לסחר בבני אדם: "שמשרד המשפטים יקים יחידת אכיפה עם 10 פקחים שיפקחו על העובדים הזרים. מי שסוחר בבני אדם, מקומו בכלא - אבל להגיד הסכמים פרטיים לא, הסכמים מדיניים כן? אני אומר לכם שהמיונים שאנחנו עשינו במסגרת פרטית חזרו לעומת שבאו, לא חסרה שחיתות גם במסגרת הסכמים בילטרליים".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, הוסיף: "ציונות אמיתית זה לא ציוץ בטוויטר או בפייסבוק של פוליטיקאי. ציונות אמיתית זה ענף הבנייה והקבלנים שבונים את המדינה הזו, זו תעשיית הבנייה שעכשיו נמצאת בקריסה. הכלכלה האמיתית היא פה, ואם מישהו חושב שאנחנו יכולים להיות תלויים ביבוא מוצרי בנייה מטורקיה, הוא טועה ובענק. ברגע אחד ארדואן יכול להפסיק את היצוא לישראל ולכרות לעצמו אצבע, רק כדי שהוא יוכל לשסף לנו את הגרון. אם אנחנו רוצים שתהיה פה כלכלה אחרי המלחמה, הממשלה חייבת להעניק לנו פתרונות ועכשיו. הממשלה צריכה לתת בהוראת שעה תעדוף מוחלט של תעשיית וקבלני הבנייה הישראלים על פני יבוא מטורקיה, יש להביא לנו עובדים זרים ופלסטינים וגם להעניק פיצוי כספי על הנזק שכבר נגרם".
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, דרש להחזיר את העובדים הפלסטינים בהקדם, גם לענף השיפוצים: "לא כל הפלסטינים הם נוחבה, מעולם לא היו פיגועים של עובדים עם היתר בנייה מעל גיל 45. ממשלת ישראל עושה פוליטיקה על הגב שלנו. הענף קורס, ההכנסות שלנו אפס, זאת חובתה של מדינת ישראל לפתור לנו את הבעיה. 4 חודשים שתקנו אבל מעכשיו צריך להוריד את הכפפות. אנחנו במלחמה שנהפכה לשגרה, היא יכולה להימשך גם עוד שנה וחצי, מדוע מדינת ישראל לא מספקת פתרונות? אם אין מספיק עובדים זרים, אנחנו דורשים פועלים פלסטינים מחר בבוקר. במקביל חייבים להגדיל את מסכות העובדים הזרים".
אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, אמר כי שר הפנים, משה ארבל, מנסה לעזור בתחום. "אני מאמין שתכלית הממשלה לשרת את אזרחיה", אמר סיסו. "עלינו לצמצם כמה שיותר את הבירוקרטיה. הייתה קונספציה ביטחונית לפני ה-7 באוקטובר ונכשלנו כמדינה, אבל הייתה קונספציה גם לגבי פועלי בניין. בשבוע שעבר כינסתי ישיבה עם כל משרדי הממשלה כדי לבדוק מה צריך לשנות בתחום. הבנו שאי אפשר להעמיס בביורקרטיה (הכוונה לנהלים לגבי הבאת עובדים זרים - ה.צ). אנחנו לא חיים בבועה, העולם מפקח, מדינות רוצות לדעת שהן שולחות עובדים למדינה והם מקבלים שכר הולם, מקבלים יחס הולם. יש עלינו ביקורת בינלאומית לגבי העסקת עובדים זרים, ואם מתפרסם דוח לא טוב, תוקפים אותנו".