היועץ האסטרטגי מנחם גשייד, אחד מהאנשים החזקים בחברה החרדית, תובע מאיש העסקים יעקב גלברד (לשעבר מנכ"ל פרטנר ובזק), איש העסקים אביב מרכוס, ונתבעים נוספים כשלושה מיליון שקל. זאת בטענה כי "גלברד ומרכוס פעלו באופן אישי על מנת לרמות את גשייד במשך חודשים ארוכים" בנוגע לשירותי ייעוץ ותיווך שהעניק לנתבעים לטענתו, שבעקבותיהם התקשרו בעסקת מכר של מניות בבעלותם הקשורות לזכויות בקרקע בשווי 118 מיליון שקל. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנחם גשייד, המיוצג על ידי עורכי הדין טל שפירא ורועי שפירא ממשרד תל-צור ושות הוא יועץ אסטרטגי, משמש כעוזרו האישי של חתן פרס ישראל, הרב אלימלך פירר, ומסייע בהתנדבות לאלפי חולים מזה למעלה משני עשורים. בעבר היה עוזר סגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן. בנוסף, משמש גשייד כעורך וכתב בכיר בעיתון "המודיע" ופרסם לאורך השנים טורים פובליציסטים רבים בגופי תקשורת רבים.
2 צפייה בגלריה
מנחם גשייד
מנחם גשייד
מנחם גשייד
(צילום: כיכר השבת)
מלבד גלברד ומרכוס, התביעה הוגשה גם נגד חברת רקע מחזיקי אשדוד, שעל פי התביעה אחד משותפיה הוא מרכוס, וכן כנגד חברת ביג-מג אחזקות, שעל פי התביעה הינה בבעלות גלברד. בתביעה נטען כי רקע מחזיקי אשדוד וביג מג החזיקו בבעלותן מניות של חברת מחזיקי אשדוד, וזאת במשותף עם חברת קדמת עדן (שאינה נתבעת). חברת מחזיקי אשדוד שבבעלותן של המוכרות החזיקה 72% מהון מניותיה של חברת פנינת אשדוד, המחזיקה קרקע בשווי של למעלה מ- 100 מיליון שקל. מושב שדה עוזיהו החזיק את יתרת המניות של פנינת אשדוד, בשיעור של 28%.
2 צפייה בגלריה
יעקב גלברד, מנכ"ל בזק לשעבר
יעקב גלברד, מנכ"ל בזק לשעבר
יעקב גלברד, מנכ"ל בזק לשעבר
(צילום: מיכאל קרמר)
בתביעה טוען גשייד כי המוכרות התקשרו עם גשייד כדי שיסייע להן לאתר רוכש עבור מניותיהן במחזיקי אשדוד, המחזיקה בשרשור זכויות בקרקע בשווי של למעלה מ-100 מיליון שקל, כאמור. נטען כי גשייד פעל במקצועיות ואיתר רוכש אמיד ובעל מוניטין - איש העסקים הידוע צחי אבו, והביא את הצדדים לכדי חתימת הסכם מכר לפיו מניותיהן של המוכרות ירכשו בסכום עתק של 118 מיליון שקל.
גשייד טוען בתביעה כי עשה זאת על יסוד ההתחייבות שניתנה לו על ידי המוכרות לפיה יהיה זכאי לשכר בסך שני מיליון שקל כאשר ייחתם הסכם מכר למכירת המניות. אלא שגשייד טוען כי לאחר שעלה בידיו להביא להסכמה בין המוכרות לבין אבו, החלו הנתבעים במסכת פעולות שנועדה להשתמט ולהתחמק מתשלום שכרו של גשייד.
גשייד טוען כי ראשית, הנתבעים ניצלו את האמון שהוא נתן בהם כאשר לא הסדיר בכתב את הסיכומים שהושגו בינו לבין המוכרות בתחילת המו"מ הארוך והמייגע, ולאחר התקדמות משמעותית ובסמוך לחתימת הסכם המכר, העמידו בפניו דרישה כי השכר שסוכם עמו יופחת והוא הופחת לכ-1.5 מילון שקל.
עו"ד טל שפירא  עו"ד טל שפירא צילום: צביקה גולדשטיין
שנית טוען גשייד כי סמוך לחתימת הסכם המכר מול אבו, "נודע לגשייד לראשונה, כי למושב שדה עוזיהו עומדת זכות סירוב כביכול, ביחס לעסקת מכר המניות (כלומר, שיש לו עדיפות ברכישת הזכויות בקרקע על אבו אם יבחר לרכוש-ל.ד). הטענה כי למושב עומדת כביכול זכות סירוב כאמור הוסתרה מגשייד על ידי הנתבעים במכוון ובמרמה", נכתב בתביעה.
"לא ניתן, גם אם נרצה, להפריז באי הנעימות הקשה של גשייד אל מול הרוכש שגוייס על ידיו (אבו-ל.ד) על יסוד המוניטין האישי שלו, שעה שזמן קצר בלבד לפני חתימת הסכם המכר, ולאחר משא ומתן ארוך ומפרך של כחצי שנה, נודע לגשייד ולאבו לראשונה, כי קיימת טענה בדבר זכות סירוב. בנוסף לאי הנעימות הרבה, נזכיר כי מדובר גם בנזק כספי של אובדן שכרו של גשייד מצד הרוכש, אשר בסופו של דבר לא רכש את המניות בשל מימוש זכות הסירוב על ידי המושב".

ניצלו את מצוקתו האישית

בתביעה נטען כי ביום 11.7.2021 הופעלה זכות הסירוב על ידי המושב ונחתם הסכם המכר עם המושב ולא עם אבו. "אבו וגשייד זעמו על הנתבעים בשל הסיטואציה שנוצרה, אך גשייד לא שיער לעצמו באותו שלב את גודל המרמה שננקטה כלפיו. כאשר ביקש גשייד לקבל לכל הפחות את שכרו מהצד של המוכרות, שהרי אלה השלימו מבחינתן את העסקה, נמסר לו לראשונה - בשם הנתבעים - כי אינו זכאי כביכול לשכר כלשהו, שכן בהסכם הייעוץ שחתם עליו נכתב במפורש שאם זכות הסירוב תמומש הוא לא יהיה זכאי לתמורה כלשהי".
גשייד טוען בתביעה כי מייד לאחר חתימת הסכם המכר עם אבו ביוני 2021, ניצלו הנתבעים את מצוקתו האישית, בשל העובדה שהיה טרוד לחלוטין באותם ימים ממש בעניינים אישיים, שהיו ידועים לנתבעים. גשייד נעצר ביוני 2021 לחקירה לצד חשודים נוספים בפרשת שחיתות כביכול במשרד הבריאות, ונאלץ לשהות לילה בבית מעצר ועשרה ימים במעצר בית. יש להדגיש כי גשייד מכחיש ודוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו.
גשייד טוען כי בעודו מוטרד במעצר בית, שרבבו הנתבעים לנוסח הסופי של הסכם הייעוץ שנשלח לו מספר תוספות קצרות, אשר הוכמנו והוסתרו על ידיהם ביודעין ובכוונת מכוון מתוך ידיעה שגשייד, ש"ראשו נמצא במקום אחר", לא ישים לב לתוספות ויחתום על הסכם הייעוץ בהנחה שמדובר בנוסח האחרון שנשלח אליו והוסכם על ידיו. "תוספות אלה נועדו על מנת לאפשר לנתבעים לטעון לפיה הם פטורים כביכול מתשלום שכרו של גשייד מקום בו תופעל זכות הסירוב על ידי המושב. מדובר בסעיפים ששורבבו להסכם בדרך של ניצול, עושק ומרמה ודינם בטלות". זאת לאחר שלטענת גשייד היתה כבר טיוטת הסכם סופית.
גשייד טוען כי "לא העלה בדעתו לקרוא שוב את ההסכם ולבדוק שלא שורבבו לו תוספות שהוא לא מודע אליהן. הנתבעים, שביניהם עומד גלברד, אדם שכיהן כמנכ"ל של חברות מובילות במשק הישראלי בהן פרטנר, בזק ופלאפון, הם אנשי עסקים רציניים ובכירים המודעים היטב למשמעות של הוספת תנאים בחוזה, לא התריעו במכוון בפני גשייד כי נוסח ההסכם שנשלח אליו שונה מהנוסח הסופי שנשלח אליו לפני מעצרו. התיקונים להסכם הוטמעו במכוון שלא בדרך של עקוב שינויים".
בהודעת ווטסאפ ששלח לנציג המוכרים כתב גשייד: "לא מצליח להאמין בעולם שיש אדם עם גרם הגינות שינסה לא לשלם לי את כספי. לא מאמין שיש מי שמבקש לנצל את שעת מצוקתי ולדחוף לי כמה מילים בלי להתריע. אני מתפלל לבורא עולם שלא אזדקק לפעול בצורה שלא העליתי בדעתי שאדרש בעניין (בהתאם להלכה ולחוק). אני מתחנן בפנייך שאחרי שמונה חודשי עבודה לא תנסו לרמוס אותי".
עוד טוען גשייד כי זכות הסירוב שעמדה למושב לכאורה, אפשרה לו לרכוש את המניות בסכום זהה לסכום שסוכם עם אבו (118 מיליון שקל) ובאותם תנאים בדיוק. "גובה התמורה ותנאי ההסכם גובשו אך ורק כתוצאה ממאמציו של גשייד, כאשר למעשה המוכרות אדישות לחלוטין לזהות הרוכש. אין כל הצדקה או היגיון, ולו קל מן הקל, לפטור את הנתבעים מתשלום שכרו של התובע במקרה זה", נטען. טרם הוגש כתב הגנה.
עו"ד יוסי ריזנברג ממשרד כהן וילצ'יק ושות', המייצג את כל הנתבעים, מסר: "מסתבר שהתובעים פנו לעתון עוד בטרם ביצעו מסירה כדין של כתב התביעה. הטענות על הטעיה משוללות כל יסוד. מדובר בדרישות חסרות שחר בקשר לעסקה שלא יצאה אל הפועל. התובעים אינם זכאים לדבר".