ב-1 בינואר יחזרו הבנקים לשגרה שהייתה לפני משבר הקורונה, כאשר בין השאר לא תהיה עוד הגבלה כלשהי על חלוקת דיבידנדים. המצב החדש הוכרז הבוקר (ב') על ידי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שהודיע כי הוא מבטל את הוראת השעה שפורסמה בעקבות משבר הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההוראה לא נוגעת למעשה לפעילות מול הלקוחות, אך בבנק ישראל מצפים שהבנקים ינהגו גם כעת כלפי לקוחותיהם בהתחשבות ויוכלו לפי שיקוליהם לתת הקלות שונות שהיו בתקופת הקורונה.
1 צפייה בגלריה
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
(צילומים: יאיר שגיא ואביב גוטליב)
הוראת השעה להתמודדות עם משבר הקורונה (הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 250) פורסמה לראשונה ב-19.3.2020 ועודכנה מאז מספר פעמים בהתאם לצרכים שעלו. הפיקוח על הבנקים קבע היום כי עם החזרה לפעילות משקית סדירה, פחת הצורך במתן הקלות לתאגידים הבנקאיים בפעילותם הבנקאית, ולפיכך, החל מיום 1.1.2022 יפוג תוקף הוראת השעה למעט הוראות פרטניות להן נקבע בהוראת השעה תוקף מאוחר יותר. בפרט, הפיקוח סבור כי החזרה לפעילות סדירה מאפשרת לתאגידים הבנקאיים לחזות את צרכי ההון ולחלק דיבידנד.
עם זאת, בעת החלטה על חלוקת דיבידנדים, התאגידים הבנקאיים נדרשים לנהוג בזהירות בבחינת המודל העסקי וכן להביא בחשבון כי עדיין קיימת רמה מסוימת של אי-וודאות בשווקים, הנובעת בין היתר מהתפתחות מוטציות חדשות של הווירוס.
בנוסף, המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, החליט לעדכן את הוראות הניהול הבנקאי התקין ברלוונטיות ולקבע הקלות מסוימות שניתנו בהוראת השעה, לאור הצורך בהתאמת הדרישות לשינויים הקבועים שהתרחשו בשנים האחרונות במשק, בין השאר, בעקבות מעבר לשימוש הולך וגדל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.