תגלית היסטורית התגלתה במקרה לפני ימים אחדים בעת מיון מסמכים במסגרת הליך המעבר של בנק לאומי ממעונו במרכז ת"א לקמפוס החדש בלוד. בארכיון הבנק נמצא מכתב מקורי, בחתימת ידו של אליעזר זיגפריד הופיין, יו"ר בנק אנגלו-פלשתינה, שהיווה באותם הימים מעין בנק מרכזי של המדינה, שכן רק ב-1954 הוקם בנק ישראל.
במכתב אישי, שהתגלה עתה ושנשלח ב-1951 לשר האוצר הראשון אליעזר קפלן, התריע יו"ר הבנק על הקשיים בהחלפת הכסף של בנק אנגלו-פלשתינה לכסף חדש, שעליו יוטבע "בנק לאומי לישראל". עדיין לא היה מצוין בו "בנק ישראל", סימן היכר שהוטבע על שטרות הכסף של ישראל רק החל ב-1955.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
לירה ישראלית
לירה ישראלית
לירה ישראלית
באיגרת ההיסטורית, שהתגלתה בימים אלה, והנושאת את התאריך 14 באוגוסט 1951, ציין בפני שר האוצר יו"ר הבנק הלאומי החדש, שחתם בשמו בראשי התיבות א.ז. הופיין, עד כמה מבצע החלפת השטרות "יהיה מסובך ויקר, כזה שידרוש הרבה כוחות עבודה נאמנים, שהם עכשיו יקרי המציאות, הרבה ארגון והרבה מקום בתוך מרתפים פחות או יותר משוריינים". הוא גם הציע "לאזור כוחות להגנה על שטר הבנק המחודש".
2 צפייה בגלריה
האיגרת שעליה חתום יו"ר בנק אנגלו-פלשתינה
האיגרת שעליה חתום יו"ר בנק אנגלו-פלשתינה
האיגרת שעליה חתום יו"ר בנק אנגלו-פלשתינה
המרת המטבע בוצעה בשנת 1952 מבנק אנגלו-פלשתינה לבנק לאומי לישראל, ועם תום תהליך ההמרה התפטר קפלן בשל בריאותו הלקויה, שנבעה מעומס עבודה. שבועיים לאחר מכן נפטר.
שטרות הכסף הראשונים של ישראל לא הונפקו על ידי בנק ישראל, שטרם היה קיים כאמור, אלא על ידי בנק אנגלו-פלשתינה. סדרת הכסף הראשונה הונפקה בידי חברת "בנק אנגלו-פלשתינה" על פי אמנה שחתמה החברה עם מוסדות המדינה. אז היה ברור שבתי דפוס של שטרות בעלי מוניטין בעולם לא ידפיסו כסף מראש למדינה שעדיין לא הוקמה.
על אבות היישוב היה לקבוע, ערב הקמת המדינה, כאשר אפילו שם המדינה טרם נקבע, מה יודפס על השטרות. לא ניתן היה אז להדפיס שטרות כסף בארץ ישראל, כיוון שהמנדט הבריטי טרם הסתיים ובשל היעדר היכולת להדפיס בארץ שטרות כסף מאובטחים. לאחר שכנוע הצליח הופיין, יו"ר מועצת המנהלים של בנק אנגלו פלשתינה, להשיג, ערב הקמת המדינה, את הסכמת חברת "אמריקן בנקנוט" בניו יורק להדפיס שטרות כסף בסודיות מרובה למדינה החדשה.
על מנת לעקוף את הצורך באישור מחלקת המדינה האמריקנית להדפסת השטרות, לא צויין עליהם כלל כי הן הילך חוקי של כסף השייך למדינה ורק מאוחר יותר הוטבעו עליהן המילים "מטבע חוקי לתשלום כל סכום שהוא". עיצוב השטרות התבסס על קישוטים שהיו קיימים בבית הדפוס וששימשו בעבר להדפסת שטרות כסף של סין.
המטבע שצויין על השטרות היה "לירה ארץ ישראלית". השטרות הגיעו בחשאי לארץ ביולי 1948 וב-17 באוגוסט חוקקה ממשלת ישראל לראשונה חוק שהכריז על השטרות הללו כהליך חוקי במדינת ישראל שקמה זה עתה.
רק כשלוש שנים לאחר הכרזת העצמאות, נוצר הצורך להחליף את סדרת השטרות הראשונה שהונפקה ב- 1948. "לירה ארץ ישראלית" נחלקה לאלף מיל, ובסדרת השטרות השנייה, השטר החוקי "לירה ישראלית" נחלק לאלף פרוטות.