בשיתוף בנק הפועלים
"אנחנו בעיצומה של מהפכה", אומר בגאווה מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל העסק החברתי WINWORK. בשנה שעברה השתתף יעקובוביץ בתחרות "עסקים קטנים" במסלול החברתי. המיזם, שהוקם על ידי ארבעה יזמים שכולם עם מוגבלות, מבקש להגדיל את שיעור העצמאים בקרב אנשים עם מוגבלות ולעודד אותם בפיתוח קריירה כיזמים וכבעלי עסקים. כעת עם שיאה של ההרשמה לעונה החדשה של "עסקים קטנים", אנחנו חוזרים כדי לשמוע ממנו איך הפרויקט סייע לעסק החברתי שהוא עומד בראשו ועם מה הוא מתמודד ביומיום.
היזמים והיזמיות הישראלים, שמצעידים קדימה את אומת הסטארט-אפ, הם כאלו שבתוכם בוער הצורך לפתירת בעיה. הם נחושים, בעלי תשוקה ומוטיבציה לעשייה, לא מפחדים לקחת סיכונים ויש להם את הקשרים הנכונים. ועדיין, לאנשים רבים קשה לתפוס שאותם יזמים מצליחים, יכולים להיות גם אנשים עם מגבלה.
3 צפייה בגלריה
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
(צילום: יובל חן)
בימים אלה מתקיים המחזור השישי של WINWORK והם נמצאים בעיצומה של ההרשמה למחזור השביעי. "בשנה האחרונה מאז ההשתתפות בתחרות "עסקים קטנים" המשכנו במסלול הייחודי שלנו. המשמעות היא שיש היום יותר ויותר אנשים עם מגבלה שהצליחו להקים עסק עצמאי", מספר מנחם, "אחוזי ההצלחה שלנו הם מעל ל-80 אחוזים ואנחנו רואים גם מצב בו אנשים שסיימו את ההכשרה והחליטו שלא לפתוח עסק, הופכים לשכירים טובים יותר ומתקדמים לתפקידים משמעותיים יותר", הוא אומר.
"זה לא הגיוני שיש אוכלוסייה מסוימת בישראל שאין לה יכולות של יזמים. מה, אנשים עם מוגבלות לא חושבים כמו יזמים? האתגר הוא שהרבה אנשים עם מוגבלות לא מאמינים בעצמם, אבל כשהם עוברים אצלנו את ההכשרה הם מבינים שיש להם את היכולת".
השינוי כדבריו, מתחיל לקרות מהשטח. "אנשים שצורכים שירותים איכותיים מאנשים עם מוגבלות באופן טבעי מתחילים לראות אותם בעיניים אחרות. זה מצמצם את הדעות הקדומות", הוא מסביר, "אנשים שחושבים שאנחנו שקופים מתחילים לראות אותנו".
3 צפייה בגלריה
מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל העסק החברתי WINWORK
מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל העסק החברתי WINWORK
מנחם יעקובוביץ, מנכ"ל העסק החברתי WINWORK
(צילום: דניאל לנטוס)
שניים מהישגיהם המרכזיים הם הגידול בביקוש והקהילה העסקית שנוצרה שרק הולכת ומתרחבת. "אמנם אנחנו עדיין מתחת לרדאר", מסביר מנחם, "אבל כחלק מהכשרה יש לנו קהילה עסקית, וכך ברגע שאתה פותח עסק קטן הקהילה מסייעת ליצור ולמנף הזדמנויות עסקיות. אנחנו רואים שאנשים מתחילים להרוויח, אחד עוזר לשני", הוא מסביר. המיזם מצליח להמשיך ולצמוח בסיוע של אגף השיקום בביטוח לאומי, שהבין שמדובר באלטרנטיבה טובה לתעסוקה של אנשים עם מגבלה שלא מעוניינים להיות שכירים.
מה היעדים הבאים?
"היעדים הבאים שלנו זה להמשיך ולעשות את ההכשרות. אנחנו רוצים להגביר את הקצב, לעשות קורסים נוספים ולשפר את יכולות הקהילה. בנוסף, לשלב גם אנשים שהם ללא מגבלה. אני מקווה שבשנה הקרובה נגיע לקהלים נוספים".
מנחם מסכם בתקווה: "אני מקווה שהממשלה החדשה תבין שמדובר במהפכה של ממש, שזאת אלטרנטיבה טובה לתעסוקה לאנשים עם מגבלה וללא מגבלה", הוא אומר. כבר שנים שמנחם, יזם בנשמתו, מאמין בעסק שהקים ועוקב אחר המגמות שקורות בעולם בתחום. "בארה"ב ובאירופה יש בקירוב פי שניים אנשים עם מגבלה שהם יזמים מאשר באוכלוסייה הרגילה", הוא מסביר, "יותר קל לעודד אדם עם מוגבלות להיות בעל עסק מאשר לעודד מפעלים וחברות ענק לשלב אותנו בתפקידים משמעותיים. בעולם הבינו שזה פתרון מנצח".
מנחם מקווה שהצעד הבא יהיה להגיע להסכמה עם אחד ממשרדי הממשלה ליצור חבילת עידוד ליזם, "לעזור לו לפתוח את החנות או הקליניקה שהוא רוצה לפתוח. המדינה צריכה לסייע ליזם להיות איכותי יותר ולעודד יזמות".

תחרות העסקים הקטנים חוזרת בעונה 14 - איך נרשמים?

תחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשיתוף בנק הפועלים חוזרת בפעם ה-14 ובמסגרתה ייבחרו שמונה עסקים קטנים ובינוניים, 6 השנה תתמקד התחרות בעסקים שעשו או עושים תהליך של שינוי והתייעלות במודל הפעילות העסקי והשיווקי. במהלך החודשים הקרובים נלווה את העסקים שייבחרו – חמישה במסלול העסקי ושלושה נוספים במסלול החברתי.
מי יכול להשתתף בתחרות?
כל עסק שהוקם כחוק ומגלגל מחזור של מעל מיליון שקל בשנה (ועד 30 מיליון).
בשלב הראשון תמלאו את טופס ההרשמה, ספרו לנו על העסק שלכם ומה שהופך אותו למיוחד.
ומה יקבלו הזוכים?
שמונה העסקים שייבחרו להשתתף בתחרות יקבלו סיקור מערכתי ב"ידיעות אחרונות" ב־ynet וברשתות החברתיות, ליווי וייעוץ מקצועי מצד מנטורים עסקיים מובילים ויועצים של בנק הפועלים. שלושת הזוכים יזכו גם במענק בשווי 10 אלף שקל וחבילת פרסום יוקרתית.
וזה לא הכל! בעלי העסקים שיירשמו לתחרות יוזמנו להשתתף בסדנאות העשרה מרתקות במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.
בשיתוף בנק הפועלים

פורסם לראשונה: 19:25, 27.11.22